ניתוץ האשליה הרומנטית

מאת: אנדרו כהן

 

 

עוד על זוגיות:

זוגיות עם הפרעת קשב

בן זוגי מעצבן אותי!

כשאנחנו מאוהבים אנחנו מושכים יותר

יום העצמאות שלי

מה באמת הורס לנו את האהבה?

רשת קשר

ט"ו באב - מהמקורות למציאות

אהבה זה (מאד) כואב

דניאלה לא מתנדפת

אהבה בעיני המדע

רישיון לאהבה וזוגיות

נשים מתבוננות בעצמן

אלמנים בצרות

סוד הקשר המודע

המדריך למתגרש\ת: לשרוד את החגים

 

פנויים\פנויות

 

מאז שהתחלתי ללמד, אחד הדברים שאני מנסה לעשות הוא לעבוד על הבעיה עתיקת-היומין של יחסים רומנטיים ומיניים בהקשר רוחני. מה זאת אומרת, עבור גברים ונשים, לחבור יחד ביחסים רומנטיים ומיניים בהקשר של הארה אבולוציונית? הארה פירושה תודעה מעבר לאגו, ואבולוציה פירושה התפתחות בזמן. כך שהשאלה היא: מה זאת אומרת לחבוק את המימד הרומנטי והמיני של החיים בהקשר שהוא חף מאגו, במערכת יחסים שלעולם לא פוסקת להיות יצירתית והתפתחותית? אם מטרתנו היא לחבור יחדיו כדי לנסות וליצור תרבות חדשה ונאורה, מעבר לאגו, זוהי שאלה חשובה ביותר. ואם נסתכל סביבנו, יהיה ברור לנו שאין תשובה פשוטה לשאלה הזו, לא בחיים הרוחניים ולא בחיים החילוניים.

 

בדרך כלל, כשאנשים שחיו בהקשר רוחני מסורתי רצו להתפתח מבחינה רוחנית, היה עליהם לבחור בין פרישה מההיבט הזה של החיים לבין הפיכתו למוקד של תרגולם הרוחני ושל התפתחותם. יש מסורות מערביות שהפכו את הפן הזה של החיים לחלק בלתי נפרד מתרבותם, אך בדרך כלל פירוש הדבר הוא שהם ייחסו תפקידים מאוד מסורתיים לגברים ולנשים, תפקידים שרובנו כבר השאיר מאחור. כך שבהארה אבולוציונית, אנחנו מנסים למצוא דרך לחבוק את מימד החיים הזה באופן שיתאים לזמננו ולתרבותנו ואשר לא יתעלם ממנו ועם זאת גם לא יהפוך אותו למרכז תשומת ליבנו. לעתים קרובות אנשים מוצאים שקל להם להבין זאת אינטלקטואלית, אך יישום התפישה הזו בחייהם היא משימה תובענית ביותר, במיוחד כשמדובר ברגשות דרמטיים וטעונים כמו שכרון רומנטי ומיני. כך שהנושא המסוים הזה הוא בעייתי מאוד לרוב האנשים החיים בתרבות המערבית הפוסט-מודרנית.

 

אשליה רבת-עוצמה

בתרבויות מסורתיות, כאשר גבר ואישה חברו יחדיו ונכנסו למערכת יחסים מיניים כדי להביא ילדים לעולם, הדברים נעשו בתוך הֶקשר תרבותי והיסטורי שסיפק להם סיבה גדולה יותר לחיות יחדיו מאשר האושר האישי שלהם. אך באופן כללי, בעידן ובתרבות המסוימים שאנו חיים בהם, הסיבה העיקרית שבשלה אנו חוברים עם אחרים היא שאנו מחפשים אושר ולא מתוך צורך אחר. רובנו לא צריך להיות ביחסים מיניים כדי להתקיים. חשוב שנכיר בכך: הדבר שאנו מבקשים כשאנו נכנסים למערכת יחסים רומנטית ומינית הוא אושר. ואיכשהו הכנסנו לעצמנו את הרעיון המטורף שמישהו אחר, בן- או בת-הזוג האידיאליים שלנו, יעניק לנו אושר - אושר רוחני עמוק, סיפוק מתמיד ושמחה עילאית שיעניקו לחיינו משמעות וערך רב.

 

זו האשליה הראשונה שכל מי שרוצה להשתחרר או להפוך לאדם מואר חייב לנתץ. ואם קיימת קבוצה של אנשים שמאמינים שהם מחויבים ליצירת תרבות חדשה, אזי חברי הקבוצה הזו צריכים להיות מסוגלים לבחון את השאלות האלה יחדיו. אצל רובנו שוכנת האשליה הזו עמוק בתודעתנו. היא טבועה בדי.אן.איי התרבותי שלנו: סקס ורומנטיקה יהפכו אותך לאדם מאושר. פגשתי מעט מאוד אנשים, במזרח או במערב, שבחנו את האשליה הזו לעומק, על אחת כמה וכמה כאלה שניתצו אותה. כך שעלינו להתחיל לחשוב על השאלה עתיקת היומין: היכן, אם כך, נוכל למצוא אושר? עלינו לגלות בעצמנו כי בתרבות המטורפת שלנו, הבטחת האושר הטמונה במיתוס של העונג המיני והאהבה הרומנטית מוגזמת באופן קיצוני. אם אנחנו מאמינים לאשליה הזו, אנחנו מקנים לכל העניין משמעות מוגזמת וכתוצאה מכך חווים סבל, התפכחות כואבת ותשוקות שאינן באות על סיפוקן.

 

הדחף היצירתי

הדחף להתרבוֹת הוא הביטוי הגופני של הדחף האבולוציוני שבבסיס התנופה העצומה של היקום המתפתח. האם יכול להיות משהו בעל עצמה רבה יותר? כשאנחנו חשים את הריגוש של התעוררות הדחף המיני בגופנו ונפשנו, אנחנו חשים את אותו נחשול יצירתי שגרם, מן הסתם, לאנרגיה ולאינטליגנציה שיצרו את היקום לפרוץ ולהתחיל את תהליך הבריאה. זה מדהים, להגות בזה. אבל כמובן, בגלל חוסר הענווה שלנו, רבים מדי מאיתנו אינם מעריכים דיים את הכוח שאנו מתעסקים בו. כשאתה משלב את העוצמה הכבירה והמהממת של דחף הרבייה, הדחף המיני, בשעה שהוא מתחיל להתבטא ברמה הביולוגית, עם המיתוס התרבותי שבן- או בת-הזוג המושלמים יעניקו לנו אושר, קל לראות מדוע כה רבים מאיתנו יוצאים מאיזון בתחום הזה של חיינו. דחף הרבייה הביולוגי כשלעצמו מתוכנן כך שיהמם אותנו, וכשהוא משולב עם המיתוס התרבותי, נוצר כוח שקשה לעמוד בפניו.

 

כשאנחנו בוחנים באמת איך לחבוק את המימד הרומנטי והמיני בהקשר אבולוציוני מעבר לאגו, עלינו לחקור נושאים אלה ברצינות ותוך מיקוד. אחרת, הרגשות שעולים לפני השטח בהשפעת הלחץ של האינטימיות המינית עלולים למשוך אותנו לביצה של התת-מודע התרבותי במהירות מפחידה. אך גם לגברים וגם לנשים יש התנגדות עצומה אפילו להתחיל ולבחון שאלות אלה. בתרבות חילונית, מה שמתרחש בחדר המיטות הוא נושא קדוש. אם איננו מאמינים באלוהים ואיננו מאמינים בגן-עדן, אם אנחנו מאמינים שהעולם הזה והחיים האלה הם כל מה שיש ושלחיים אין מובן או תכלית, ברור שנפחד פחד עצום אפילו להתחיל ולבחון את הפרה הקדושה הזו.

 

כדי שגבר ואישה יחברו יחדיו במערכת יחסים מחייבת ובהֶקשר אותנטי של התפתחות רוחנית, יהיה עליהם, קודם כל, לבחון כמה מהרעיונות המאוד בסיסיים האלה ברמה העמוקה ביותר. איש מאיתנו לא יוכל להצליח לאורך זמן אם לא ננתץ כמה מהאשליות האלה במקום העמוק ביותר בתוכנו. קל לנהל שיחה פילוסופית על כוחו של הדחף המיני ועל האופן שבו הוא מעוות את תפישתנו, אך התבוננות לעומקה של האשליה עצמה והחדירה מבעד לה, אפילו לרגעים בודדים, היא עניין אחר לגמרי. כאשר אנו עוסקים באשליה כה רבת-עצמה, חדירה כזו יכולה להתרחש רק לרגעים ספורים. אך לעתים זה כל מה שנחוץ. אין צורך לשבור אותה אחת ולתמיד; כל שעלינו לעשות הוא לראות מבעדה ולהמשיך לראות מבעדה בתדירות גבוהה מספיק כדי שנוכל לדעת תמיד מה אמיתי ומה נכון ולא נאבד את הקשר עם הידיעה הזו.

 

אם כל אחד מבני הזוג, הגבר והאישה, יצליח להגיע כה רחוק ושניהם יחברו אז יחדיו למען אותה מטרה אולטימטיבית, ייווצר ביניהם בסיס ליצירת משהו שונה לחלוטין. כדי שזה יעבוד, על כל אחד מהשניים להיות מעוניין יותר בהתפתחות מעבר לאגו ובאבולוציה של התודעה עצמה מאשר בהיותם יחדיו. אך אם שניהם אינם רוצים את אותו הדבר, זה נדון לכישלון. האגו מפיק תחושת בטחון עצומה מהיותו במערכת יחסים זוגית. כך שאם אנחנו רוצים ליצור תרבות נאורה, הדבר האחרון שאנו רוצים הוא שהיחסים הרומנטיים והמיניים שלנו ישמשו כמקור בטחון לאגו, שהוא החלק שלנו שאינו רוצה להתפתח.

 

חשוב מאוד שנצליח להוכיח שיש בכוחנו לעשות זאת. אם גברים ונשים אינם מסוגלים לחיות יחדיו, לא רק בהרמוניה אלא מעמדה מנצחת, אז מה הטעם בהישגים רוחניים? בתרבות כמו זו שאנו חיים בה, שבה רווחת ציניות באשר לפוטנציאל האנושי ושבה אנו מעניקים לקשר המיני והרומנטי משמעות כה רבה, להדגמה של ניצחון בלתי רגיל בתחום החיים הזה יש משמעות רבה יותר מאשר לאלפי מילים.

 

 

אנדרו כהן

כהן הוא פילוסוף ומורה רוחני, עורכו הראשי של כתב העת What Is Enlightenment? ומחברם של כתריסר ספרים, ששניים מהם תורגמו לעברית ויצאו לאור בכריכה אחת תחת השם "לחבוק שמיים וארץ", בהוצאת ידיעות אחרונות.

 

  ____________________

הגיבי על הכתבה:                                               מעניין? שילחי לחברה   

 

 מ ד ה י ם - א.

 

 

_____________________________________________