זהות מול הזדהות

  

 מאת: יואל פסטינגר

 

יואל פסטינגר

 

 

עוד על צרכנות

תנובה והפקקים

 

מי מרגיז אותך?

סידן - המציל הלבן

עצמותי המתפוררות וצריכת החלב

מעשנות ותזונה נכונה בגיל ההתבגרות

 

 

 

בהמשך למאמרי הקודם, מאכלים בגדים ותמרוקים, אני מעוניין להמשיך במסע, אגב כך מעט להסביר למה התכוון המחבר. אז למה לבזבז זמן ומקום על הקדמות?

 

מטרה: לתת כלי אבחוני וטיפולי, יעיל קל לשימוש כל המעורבים במגרש המשחקים של נפש וגוף. כמו כן לנסות ולהראות ברמה איכותית והגיונית שיש תוקף מדעי מאחורי הטענות.

אמצעי: שימוש בכלי שלמדתי בגישור, הגדרה מחודשת. להגדרה מחודשת יש את הכוח לתאר משהו בדרך חדשה. בגדול, אמצעי זה הוא כלי יצירתי רב עוצמה ובהזדמנות אנסה להדגים זאת.

 

אני רוצה להתחיל בסיפור קצר על שני בחורים מאוד נחמדים, אגב שניהם בני שמונה עשרה, שמעון ושרון.

שמעון בא ממשפחה חרדית ממוצעת, ממעמד הביניים החרדי, סוחרים ובני ישיבה. "או טוטו" ממש בקרוב אביו של שמעון ידבר אתו על זיווג. שרון מגיע משפחה חילונית ממוצעת, ממעמד הביניים החילוני, סוחרים בעלי השכלה אקדמאית. "או טוטו" ממש בקרוב אביו של שרון ילווה את בנו ללשכת הגיוס.

בימים האחרונים קרה משהו לא צפוי. שמעון התפקר וחזר בשאלה, אגב כך עזב את הבית ואומץ על ידי קיבוץ אי שם בצפון הארץ (שם הקיבוץ חסוי כדי לשמור על ביטחונו וחירותו של שמעון). שרון התחרד וחזר בתשובה, אגב כך עזב את הבית ואומץ על ידי ישיבה אי שם בירושלים (שם הישיבה חסוי כדי לשמור על ביטחונו וחירותו של שרון).

ההורים קרועים, הן ההורים של שמעון והן ההורים של שרון שבורים לחלוטין. הטרגדיה שנפלה עליהם הייתה כרעם ביום בהיר.

 

האמת שאני לא כל כך מתרגש ממה שלכאורה נראה כטרגדיה, בעיקר של ההורים. אחרי הכל דברים כאלה קוראים אם לא מדי שעה אז לפחות מדי יום. אני הרבה יותר מוטרד מכך שסיפרתי לכם את הסיפור במונחים פוליטיים ולא פסיכולוגיים. קרי: התפקר, חזר בשאלה, התחרד, חזר בתשובה. יתר על כן אלה הם מושגים פרימיטיביים משדה הקרב החילוני חרדי. אז איך לכל הרוחות ניתן לתאר את המקרים ועוד במונחים פסיכולוגיים וגם שנבין ולא ניפגע בסיפור עצמו?

 

זה סיפור על שני נערים שהתנתקו מהמסורת. שני הנערים באים ממשפחות מסורתיות. מאחורי שמעון מסורת מסוימת ומאחורי שרון מסורת אחרת. אגב כך, כמותית אביו של שמעון מתנהג בדיוק כפי שמתנהג אביו של שרון, שני האבות עובדים שמונה שעות מדי יום, לשניהם רכב משפחתי ממוצע ושני האבות מקדישים בממוצע כשעתיים מדי יום לקריאת ספרים.

נו, יופי עכשיו הדברים ברורים מאוד, שנים שהם למעשה אחד. נערים, גיל ההתבגרות, נוער מנותק, מנותק ממה? מהמסורת המשפחתית. מסכנה.

הגדרה מחודשת: נוער מנותק הוא נוער שהתנתק מהמסורת המשפחתית.

 

יבוא מי שיבוא ויאמר בצדק גמור, שאין כאן התנתקות אם כי מרידה אופיינית לגיל ההתבגרות. שאלת המחקר תהייה, האם ניתן להבחין בין, ולהגדיר בברור את המושגים: מרידה והתנתקות.

במקרה זה התשובה מאוד פשוטה. בעוד שבהתנתקות יש צורך להתנתק ממסגרת החיים הרחבה, המנהגים היום יומיים ואורח החיים, בקיצור מכלל המסורת המשפחתית. במרידה דווקא יש צורך כן להישאר בתוך מסגרת המסורת המשפחתית.

מעניין שהתנתקות מתבצעת בדרך כלל בטונים שקטים מאוד, בעוד שמרידות הם בדרך כלל בטונים גבוהים מלווים בשלל אמצעי צליל וצבע.

לגבי נוער מתמרד. הייתי אומר, שלנער מתמרד יש צורך רב יותר לשמור על המסגרת המסורתית והוא אף נאחז בה יותר חזק מילד שאינו מורד, כל זאת במגמה שלא להתנתק.

הגדרה מחודשת: התנתקות באה מתוך חוסר הזדהות עם המסורת שעד כה היחיד חי בה וחווה אותה.

הגדרה מחודשת: מרידה באה מתוך היכולת לשמור על ההזדהות עם המסורת שעד כה היחיד חי בה וחווה אותה, אך מתוך הצורך לגלות ולברר באופן טוב יותר את זהותו העצמית של היחיד.

הגדרה מחודשת: זהות עצמית החלק המולד של האישיות. סך הכל היכולות הנמצאות באישיות, כל יכולת ועוצמתה המולדת, טרם התחלנו להשתמש בה.

הגדרה מחודשת: הזדהות היכולת שלנו ללמוד לחקות ולרכוש מיומנויות חדשות. יכולת זאת מבוססת על היכולות שבזהות העצמית ועל יכולות עצמיות חדשות שפיתחנו או שיכללנו.

הגדרה מחודשת: שיכלול היכולת נובע מאימונים.

הגדרה מחודשת: פיתוח היכולת נובע ממתן אמון באחר.

הגדרה מחודשת: יכולת ועוצמה מולדת היא רמת האומנות המולדת.

הגדרה מחודשת: בעיית אישיות או אישיות גבולית, תמצא אצל ההורים או וגם אצל הילדים, במקרה של חוסר הזדהות בדור הילדים עם הדרך בה מביעים  את המסורת בדור ההורים.

הגדרה מחודשת: אמונה מורכבת משכלול היכולת על ידי אימונים, מפיתוח יכולות חדשות על ידי מתן אמון באחר ומהיכולת האומנותית המולדת שבאישיות.

 

טוב, מאחר ואנו לפני סיום, צריך לסכם את הדברים לתוך כלים פשוטים ושימושיים.

נער מורד הוא נער תקין, נער מנותק מתנתק בדרך כלל מהורים לא תקינים. התנתקות זה דבר תקין לנער כשההורים לא תקינים ואף תקין למתבגרים ומבוגרים בעלי ניסיון והתנסות חיים.

ההבדל בין התנתקות למרידה הוא: מרידה מלווה בהרבה רעש וצלצולים, התנתקות היא יותר שקטה ומחתרתית. במרידה יש מספר לא קטן של שטחים שלא נפגעים, לדוגמה הישגים לימודיים או המשך התעסקות בתחביבים.

כדי לגשר בין הנער למסורת ההורים או וגם לעזור לנער עם המרידה כצורך לברר את העצמי, יש לאפשר ואף לחייב את הנער להשתתף ולקחת חלק בפעילות רגשית בדרך כלל אומנותית. כך תתפתח המסורת החדשה של המתבגר והיא תהיה קרובה למסורת הוריו, כך גם יתפתח עצמי חי ועצמאי במתבגר.

 

בחזרה לשמעון ושרון, אילו ההורים היו קוראים את המאמר התוצאות אולי היו שונות.

שמעון היה עובר מהזרם הליטאי לזרם החסידי, אך היה נישאר חרדי. שרון היה עובר מזרם העבודה לזרם הליכוד, אך היה נישאר חילוני. שמעון לא היה ממשיך בעסקי אביו ועובר לחקלאות, מי יודע אולי המשק החדש של שרון היה בקרבת המשק של שמעון.

במילים אחרות שני הנערים היו עושים תיקונים מסורתיים, משילים מנהגים מסוימים לטובת מנהגים חדשים, כך גם היו מתאימים את המנהגים החדשים לאישיותם ולעצמי.

נו אז מדדנו את החיים דרך המסורת והאמונה, אז מה, אז אולי זה יותר נוח שימושי, זמין לאלה שאינם מומחי נפש גדולים ואף יעיל.

 

מה שנישאר זה לבדוק האם ניתן ליראות האם תיאוריות אישיותיות מתאימות למודול המוצע, כמו כן לענות לשאלות וסתירות מצד הקוראים.  אך את זאת אולי נעשה בפעם אחרת.

 

יואל פסטינגר, ייעוץ וגישור 0522927724  

 

__________________________

תגובות: כיתבי לנו                                 מעניין? שילחי לחברה

   
________________________________________________________