פסיכולוגיה חיובית וניהול

מאת: סיוון נצר

 

עוד במדור עבודה:

אבטלה - הפנאי החדש

להשיג עבודה בזמן מיתון

חושדים שאתם מועמדים לפיטורין?

אות המעסיק המתקדם

עוד על הצלחה בראיון עבודה

לשחות עם כרישה

אנרגיה טובה בעבודה

משפחה או עבודה - קונפליקט

לכוון למטרה

איך נצמצם את פערי השכר בין גברים ונשים

מנהלת בעולם של גברים

זכויות העובדת בטיפולי הריון

האם את מנהיגה?

הורות כבית ספר לעסקים

האם את מנהלת רוחנית?

האם אוכל לחזור מחופשת הלידה?

כיצד נפרוץ את תקרת הזכוכית?

למה את נשארת בעבודה שלא מתגמלת?

 

 

 

 

כמעט כל מנהלת יודעת כי עובד מאושר יותר הוא גם, בהכרח, עובד יעיל יותר ונאמן יותר. אולם כיצד ואם בכלל יוכלו מנהלות להבטיח את אושרם של העובדים? בין אם את מנהלת עסק עצמאי ובין אם את מנהלת בחברה גדולה – האתגר הזה מוצב לפתחך, ונדמה כי בשלה השעה להכיר את יסודות הפסיכולוגיה החיובית כפי שהם מתורגמים אל עולם העסקים.

 

מהי פסיכולוגיה חיובית?

פסיכולוגיה חיובית היא ענף צעיר יחסית במדע נפש האדם והיא התהוותה אי שם בשלהי שנות ה-90 של המאה הקודמת. ייחודה בכך, שהיא מתמקדת בגורמים המביאים לאושרו של האדם ולמימושו המלא על פני האדמה, לעומת הפסיכולוגיה הקלאסית שעוסקת בהפרעות נפשיות ו"חופרת" בעבר. פסיכולוגיה חיובית מתמקדת בניסיון לעודד את האדם לחיות את חייו בצורה מלאה ומספקת יותר.

 

איך זה קשור לניהול?

חיי העבודה תופסים חלק ניכר מהיום וממעייניו של האדם. מקום העבודה נהפך בשנים האחרונות פחות ופחות מנוכר ויותר ויותר אפיק לביטוי חוזקות, מיצוי יכולות והשגת הישגים (חומריים, רוחניים ומעמדיים). ארגון אשר יציב את אושרם של עובדיו, ואת היכולת שלהם להתפתחות באופן אישי ומקצועי במסגרת הארגון בראש סולם עדיפויותיו ישכיל לקטוף את הפירות בדמות הישגים כלכליים משמעותיים עבור הארגון ונאמנות גבוהה מצד עובדיו.

 

פסיכולוגיה ארגונית חיובית

לאחר שנקלטה היטב במשפחת הפסיכולוגיה המורחבת, החלה הפסיכולוגיה החיובית לחלחל אל תודעתם של אנשי הפסיכולוגיה בארגונים: יועצים ארגוניים ומנהלי כוח אדם בחברות, כבר הפנימו כי ימי כיף בגני אירועים או אטרקציות אחרות אינם מספיקות כדי להבטיח את נאמנותו ואת תפקודו של העובדים והם התרים כל העת אחר כלים חדשים ליצירת לכידות חברתית ועבודת צוות מחד, והעלאת המוטיבציה ותחושת השייכות של עובדיהם מאידך, מיהרו לאמץ אותה בחום.

 

כדיסציפלינה, ניתן לומר שה"פסיכולוגיה הארגונית החיובית" הינה תחום חדש בלימודי עבודה וארגונים. פסיכולוגיה ארגונית חיובית מתמקדת בדרך שבה יוכלו ארגונים לפתח את החוזקות של עובדיהם, ליצור גמישות מחשבתית וחברתית ולעודד את היצירתיות והייחודיות של הפרט בארגון. מציאת הדרך לעשות זאת תוביל, מן הסתם, לייעד שכל ארגון היה חפץ בו: מצויינות אישית ואווירה חיובית במקום העבודה שתוביל למיקסום היכולות של הפרט ושל הארגון כאחד.

 

מרכיבי הפסיכולוגיה הארגונית החיובית

כיצד תוכלי להבטיח כי העובדים איתך שבעי רצון? מאושרים וממצים את הפוטנציאל הגלום בהם? לפנייך כמה נקודות למחשבה:

1. ביטחון ומסוגלות עצמית – עד כמה מאמינים עובדייך כי ביכולתם לגייס את יכולותיהם וחוזקותיהם על מנת להתמודד עם המשימות הניצבות לפתחם? תפישת המסוגלות העצמית של העובד משפיעה על בחירת היעדים והמשימות כמו גם על הנחישות וההתמדה להשגתם.

2. תקווה ואופטימיות – האם לעובדיך קיימים המוטיבציה, הרצון והכוחות כדי להצליח? האם הוא מוערכים על ידי החברה באירועים עסקיים או בהזדמנויות אחרות? האם הם ניחנו בראייה ארוכת טווח של ההזדמנויות החיוביות, שייווצרו בהמשך הדרך? האם יש בידיהם פרשנות חיובית על הצלחות בעבר? האם הם צופים לעתיד מיטבי?

3. מיטביות סובייקטיבית -  הכוונה לתפישה הסובייקטיבית של העובד את הישגיו, חייו והצלחותיו ולפרשנות שהוא מעניק לכל אלה. האם הוא תופס את עצמו כמצליחן ואהוד או כלוזר ואאוטסיידר?

4. אינטליגנציה רגשית – האם לעובד יכולות לנהל את עצמו ואת מערכות היחסים שלו באופן מיטבי? האם האינטליגנציה הרגשית שלו גבוה?

5. חוסן – מהי היכולת הפסיכולוגית החיובית של העובד להתאושש ממשבר או להסתגל למצבי סיכון, קונפליקט ומצוקה? עד כמה הוא שקט בתוך עצמו לנוכח אירועים שמאופיינים ברמות רגשיות סוערות? כיצד הוא מתפקד במצבי לחץ או סטרס מתמשכים?

 
לסיכום

ככל שהמנהל יהיה מודע לכלים שמעניקה בפסיכולוגיה הארגונית החיובית, כך יקל עליו לזהות את הפוטנציאל הגלום בכל אחד מעובדיו ולעשות כל שביכולתו כי הארגון יהיה הקרקע הפוריה שבה הוא צומח, מלבלב ופורח. מנהלת שתדע לצור עבור עובדיו אקלים חיובי שכזה – מבטיחה לא רק אווירה טובה אלא גם תוצאות והישגים גבוהים.

 

   הגיבי על הכתבה                                 מעניין? שילחי לחברה

__________________________________________