לכוון למטרה בעסקים!

מאת: יעל לוטן

 

עוד במדור עבודה:

איך נצמצם את פערי השכר בין גברים ונשים

מנהלת בעולם של גברים

זכויות העובדת בטיפולי הריון

האם את מנהיגה?

הורות כבית ספר לעסקים

האם את מנהלת רוחנית?

האם אוכל לחזור מחופשת הלידה?

כיצד נפרוץ את תקרת הזכוכית?

למה את נשארת בעבודה שלא מתגמלת?

האם כדאי להיות עצמאית?

המעסיק הבוגדני

מאבטלה לתעסוקה - סיפורו של אימון

צווארון ורוד

איפה אתם בשבת?

רגע קטן של אור

שיחת הקוף

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בעבודת יחסי הציבור זיהיתי את מה שאני מכנה "סינדרום ההפצה" אני מתכוונת לכך שקיימת נטייה לחשוב שצריך "להפיץ כמה שיותר לכל מקום" פעולה מהסוג הזה מעידה בדרך כלל על חוסר מקצועיות ומתוך כך פספוס של המטרה ב-50% לפחות.

 

לכל מוצר יש את קהל המטרה שלו, כאן אינני מחדשת דבר. אך בכל זאת הדבר הכל כך "ברור" הזה לא מיושם כלל וכתוצאה מכך נוצר בזבוז זמן ואנרגיה לכיוון הלא נכון.

 

במהלך פגישות עם לקוח פוטנציאלי אני שואלת מיד מי הם קהלי המטרה על מנת שאוכל לדעת איך לעשות את עבודת יחסי הציבור על הצד הטוב ביותר. העסק שלך מכוון לקהל ספציפי ולכן גם תהליך השיווק, פרסום או יח"צ צריך להיות ממוקד וספציפי.

 

מהו "קהל" או "ציבור"? 

את שומעת "הציבור", כוכב אומר "הקהל שלי" את מסתכלת במילון ואת מוצאת ש"ציבור" ו"קהל" פירושם קבוצה כללית או מאורגנת של אנשים.

 

ישנה הגדרה מיוחדת למילה "קהל" שאיננה נמצאת במילון אך נמצאת בשימוש בתחום יחסי הציבור. "קהל" הוא מונח מקצועי אצל אנשי יחסי ציבור. אין פירושו האספסוף או ההמונים. פירושו "סוג של ציבור". עבור יחצ"ן מקצועי, האוכלוסייה הנרחבת מתחלקת לקהלים נפרדים. כפי הנראה, החלוצים הראשונים בתחום יחסי הציבור היו צריכים להשתמש ב"קהלים" כבר ב-1911 כשכמה מהטקסטים הראשונים על יח"צ נכתבו. אבל הם לא עשו זאת. הם השתמשו לצורך התקשורת שלהם במונח "ציבור" במשמעות של סוגי קהל שונים.

 

לכן לא תמצאי את זה במילונים כמונח מקצועי של יחסי ציבור. אך ללא ספק מוטב שתביני טוב טוב את המונח הזה ותכניסי אותו לאוצר המילים שלך לצורך שימוש אחרת תעשי יותר שגיאות ביח"צ משניתן יהיה לחשב בקלות במחשב..

הקהל המוטעה מסתכם לכדי כ-99 אחוז מהטעויות בפעילויות של יחסי ציבור, ומוביל לסיבה העיקרית לכישלונות ביח"צ.

 

אם כן, מהו קהל?

בשפת היח"צ השתמש תמיד במונח "ציבור" עם מילה נוספת. לא קיימת מילה נפרדת עבור "ציבור" ביחסי ציבור. איש יחסי ציבור מקצוען לעולם אינו אומר הציבור או הקהל בהא הידיעה.

ישנו "ציבור הקהילה", שפירושו אנשים המתגוררים בעיר ואינם מאוגדים באופן אישי לשום קהל מיוחד אחר. ישנו "ציבור השכירים" שפירושו האנשים שעובדים עבור הפירמה. ישנו " ציבור בעלי המניות", שפירושו האנשים שיש להם מניות בחברה, ישנו "קהל בני העשרה" שפירושו האנשים מתחת לגיל עשרים. בקיצור ישנם מאות סוגים של קהלים.

 

התעניינות משותפת או מאפיין מקצועי או מעמדי משותף, דמיון כלשהו בקרב קבוצה מיוחדת הם אלו שקובעים את סוג הציבור או הקהל.

 

ברגע שאת מתכוונת ליישם יחסי ציבור את זקוקה לחלוקה זאת לקבוצות מאחר שאת יכולה לצפות שלכל סוג של קהל יהיו תחומי עניין שונים. לפיכך הקידום שאת מפנה איליהם חייב להיות מתוכנן באופן ספציפי לכל סוג של קהל.

 

בעולם יחסי הציבור אין ילדים – ישנו "קהל הילדים". אין בני עשרה ישנו "קהל בני העשרה".

 

מי שמשתמש ביחסי ציבור לא חושב במונחים של המונים. הוא חושב במונחים של סוגי קבוצות בקרב ההמונים.

יחסי ציבור הם פעילות שקשורה בהצגתו של דבר וכן בקהל. בדיוק כפי שדרך עבודתנו היא להעביר הודעה לעיתונות עבר העיתונאי אשר פונה לסוג מסוים של קהל.

 

אדם המשתמש בטכניקות של יח"צ עורך סקרים במונחים של קהלים ספציפיים. לאחר מכן הוא מציג את החומר שלו באופן שישפיע על אותו קהל מסוים. הוא לא מציע סיפורים על כיסאות גלגלים לקהל גיל העשרה, או פרסום של מיקי מאוס לציבור הקשישים.

 

כל הדברים המוצעים לציבור צריכים להיות ערוכים להגיע לקהל מיוחד. כאשר מערבבים ביניהם נכשלים.

מי שאינו מבין את המושג הזה של קהלים יוכל להחטיא לגמרי. הרי "ציבור הפושעים" לא ייכנס לאקסטאזה מ"הגיבורים בכחול"...

 

יחסי ציבור מקצועיים מכוונים אל ציבור מיוחד ספציפי אשר עבר סקר קפדני שנקרא "קהל".

כאשר את מבינה את זה ניתן לתפוס את הנושא של יחסי ציבור. כאשר משתמשים בכל במומחיות ניתן להיות מקצוענים בתחום של יחסי ציבור.

כל מי שמשתמשת ביחסי ציבור צריכה להגדיר את הקהלים המדויקים שלה. ייתכן שיהיו לה כמה סוגים נבדלים.

לאחר מכן רצוי לערוך סקר ולעבור על התגובות של כל אחד מהסוגים השונים ואז לתכנן ולעצב את התקשורות שלך ואת הצעותייך לכל אחד מהם.

 

את שולחת את המסר הנכון אל הקהל הנכון בכל מקרה. עשויים להיות תריסר מסרים שונים אם קיימים תריסר קהלים שונים. כל אחד מהם נכון עבור אותו קהל.

 

המסר הנכון בצורה הנכונה לקהל הנכון משיג את התוצאה מסר לא נכוון לקהל הלא נכון פשוט עולה כסף רב ואינו משיג תוצאות.

אם ברצונך להשיג תוצאות, דעי מי הם הקהלים שלך!

 

יעל לוטן מנכ"ל לוטן תדמיות בע"מ

 

מבוסס על עבודותיו של ל.רון. הבארד

 

     הגיבי על הכתבה                                          מעניין? שילחי לחברה

 

__________________________________________