הערות על דרך הבודהיזם בעניין הסבל ופתרונו

מאת: ד"ר שרה שלו

 

עוד:

אור ואנרגיות

פנג שוואי

חשיבה חיובית

שאלות העוצמה

על דיכאון, אמת וריפוי

כבר הייתי כאן פעם

נשמות תאומות וקרובים שברוח

עולם חדש

"כל הנשים זונות"

התבוננות - הסודות הכמוסים

האומץ לחלום ולהגשים

החווייה החוץ גופית

טראנס מדיום - כמצב, כהווייה

ריפוי המחלה החברתית באמצעות הכוח הנשי

כשהחיים נראים לא הוגנים

מקדמות שפע אינסופי ביקום

איזון ושלווה: טיפול בצבעים

מחלה - החלמה

קמטים

לשפר את תדמית הגוף

מניעת סרטן ונטורופתיה

אישה, רזון, ומה שביניהם

מהפיכה במיטה

נשים בשינוי

נשים מתבוננות בעצמן

מקדש מעט

מיניות מקודשת

עולם חדש

המסע המקודש לעצמי

הארה

 

ועוד:

פניני השראה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הערות אלו מתייחסות להנחות הייסוד הפילוסופיים של שיטת הזן- בודהיזם, מתוך לימוד קודם באוניברסיטה, ולא רק באשר לסדנה הנוכחית: "מבוא לבודהיזם – הסבל ופתרונו"

(הסדנה הועברה ע"י פסיכודהרמה,  תל אביב יולי 2006) .

  

1. הזן בוזהיזם, מתיימר לפתור את הסבל בדרכו, על ידי טרנספורמציה בתודעה. ע"י הכרה בכאב והסבל, והשלמה עם קיומו, ואז הבעיה תיעלם.

 

2. מקור הסבל לפיכך אינו במציאות, ובכוחות ובגורמים לסבל, אלא בתודעה, וברגע שנשנה את התודעה, הסבל יבוטל, או שאשלים ואלמד לחיות איתו.

 

3. הוא מציעה לעשות זאת על ידי יציאה מהאגואיזם ומהפרטי ולהכיל את העולם, ואז חזרה למקומי הפרטי על ידי השלמה עם הסבל כחלק בלתי נפרד מהחיים.

 

4. בכך, הבודהיזם מתעלם ממצוקות, חולי, עוני, מלחמות, דיכוי, ניצול שליטה אפליה, אינטרסים, פוליטיקה, כוחות הגלובליזציה. הכול בתודעה, ועם נעבד את התודעה אלו ייעלמו.

 

5. אני רואה בכך גישה שמרנית למציאות. הגישה אומרת אל תלחם לשינוי המציאות, אלא תעשה שינוי בתוך עצמך, ואז תראה את המציאות אחרת. ולמעשה גורסת  לקבל את  המציאות, כי היא איננה ניתנת לשינוי.

 

6. בבודהיזם, התודעה (שינוי התודעה) קובעת את ההוויה. תפיסה הפוכה מזו שבמרקסיזם. בה יש מקום לתודעה. תודעה כדי להכיר את המציאות -אי שוויון, העוני והמצוקות  שהם תוצר ידי אדם, על מנת לשנותם שינוי פוליטי וחברתי.

 

7. יותר מכך, אני יכולה לראות את המשותף בין הבודהיזם ודתות אחרות. בנצרות – במיוחד בפרוטסטנטיות שבה הכל קבוע מראש על ידי כוחות עליונים שצריך לציית להם (ועל פי הצלחתך תדע שאתה נבחרת ע"י האל (הפרה-דסטינציה). ביהדות האמונה בביאת המשיח שיפתור את כל המצוקות האנושיות בעתיד, לא היום ולא עכשיו.

 

8. המסקנה היא, שאם מקור הסבל הוא בתודעה ולא במציאות. זה מחזירה אותנו לפרטי - אינדיבידואלי (ממנה רוצה להרחיקנו אל העולם), ולגאולה פרטית. ההנחיה היא אי עשייה, אי התערבות במהלך העניינים הטבעי. הכל צריך לפעול מעצמו כמו מים זורמים.

 

9. לסכום: אפשר לשאול את מי משרתת הגישה השמרנית?  אפשר לנחש למי יש את הרצון שדברים אלו יישמרו כפי שהם, ואלו הם הכוחות השמרניים בחברה, המבקשים לקיים המשך הקיים, כי הם מפיקים מכך תועל - ואלו הכוחות השולטים בחברה(כוחות ההון, השלטון והפטריארכיה).

     

קשה לי לקבל את הדברים כנתונים מכוח עליון, כאשר לי כפרט או קבוצה, אין אחריות לכל    החולאים. בזה יש קיפאון, חוסר צדק והמשך אי שוויון, מה שהיה הוא שיהיה.

 

ניסיון לביקורת השיטה, ע"י הטלת ספק, רעיון שמצוי גם בבודהיזם. בניסוחו של  Linjiבמאה העשירית: "אם תפגוש את הבודהה תהרוג את הבודהה, אם תפגוש את אביך תהרוג את אביך", וכו'" רוצה לומר להשתחרר מכל קיבעון, של אוטוריטה ורעיון, רענון תמידי של התודעה על ידי ביקורת חתרנית.  ביקורתי לעיל מתייחסת, להטלת ספק ביכולתו של הזן לפתור את בעיות הסבל.

 

אני מאירה האירותי אלו, כי הבודהיזם הופך בשני האחרונות לאופנה במערב, שאמור לפתור את כל הבעיות, המצוקות, ואז נחייה  כולנו באושר ועושר.

 

יש כמובן גם רעיונות נפלאים בפילוסופית הזן, כמו: "אין קיום נפרד וקבוע" הזיקה בין הדברים, התהליך – זה יפה ומרשים!  "הככות" דברים שאינם ניתנים להסבר. לראות את מה שיש ולא רק את מה שחסר וכו'.

  מעניין? שילחי לחברה                               תגובה: כיתבי לנו    
לד"ר שלו שלום,
אני בדיוק במחשבה שלי איך ניתן לשנות את המחשבות ואת התודעה
לפעמים יש לנו מצבי רוח שהם אינם מציאותיים - בשיטה הבודהיסטית
או בשיטת הטאו יש רגיעה אולם אין פתרון ממשי
כתבה מענינת
ד.מ.

    

_____________________________________________