אמת בפירסום? לא ב"סופר סנטר"!

  

 מאת: ד"ר מירה חניק

מדוע מקפידה הרשת, המכתירה את עצמה כאחת הזולות בשוק, לטשטש, לזייף ולערפל את המחיר האמיתי שאני נאלצת לשלם על המוצרים שהיא מוכרת?

 

 

 

עוד על צרכנות

תנובה והפקקים

מי מרגיז אותך?

סידן - המציל הלבן

עצמותי המתפוררות וצריכת החלב

מעשנות ותזונה נכונה בגיל ההתבגרות

 

 

 

 כמי שסוחבת על גבה את מורשת השואה (דור שני), אין זה למטה מכבודי לבקר תדיר אצל הרשתות הקמעונאיות הזולות - בעיקר כשמדובר בקנייה חודשית גדולה, בקניית מוצרים בעלי אורך חיים (כמו שימורים) וכד'. אני גם מקפידה לקרוא את החוברות המחולקות ברשתות השיווק ולרכוש מוצרים שמוצעים במבצע - העיקר לחסוך כמה פרוטות.

 

ואולי לכן, כשאני מבקרת ב"סופר סנטר" השכונתי שלי, (הממוקם ברח' בן גוריון בהוד השרון), יש לי תחושה של קנייה זולה, שכן הסופר עצמו נראה מוזנח למדי, ומעניק לקונה תחושה שהכסף שהוא חוסך בדקורציה, בניקיון או בטיפוח, אולי  נותן אותותיו בערך הקנייה שלי. אולם, מה רבה אכזבתי, כשאני בודקת את החשבון שמוגש לי בסיום הקנייה, ומוצאת ששילמתי על רוב המוצרים, ובעיקר על מוצרי הגיינה, ניקוי ושימורים - מחיר גבוה אף ממחיריה של הרשת המתחרה, הידועה כיקרנית במיוחד!

 

מילא, זה אולי המחיר שיש לשלם כדי להנות מן הנוחיות שבקנייה "ליד הבית". היום, עם זאת, הגדיש "סופר סנטר", את הסאה וגרם לי החלטה סופית ובלתי חוזרת: את הכסף שלי הם לא יראו יותר (ובחישוב זהיר, אני מממנת לפחות מחצית השכר החודשי של אחד העובדים המסכנים בחנות זו)!

 

וסיפור המעשה הוא כך: בעוד אני עוברת בין המדפים, אני  נזכרת כי חסר בביתי קפה רגיל, וקפה נטול קפאין, ואני סוקרת את המדף המכיל את המוצר החביב עלי בעולם הקפה - "נסקפה", והו! לתדהמתי, אני רואה שלט המכריז כי "נס קפה רד מאג" מוצע היום במחיר אטרקטיבי במיוחד. ואני מעונינת הרי לרכוש את שני הסוגים שלו ולהנות ממחיר המבצע. אבל בירור זריז בקופה מעלה כי המבצע אינו כולל את האריזות עליהן כתוב "נטול קפאין". לא יכול להיות! הרי כתוב "רד מאג", וזה בדיוק שמו של המוצר נטול הקפאין! אני חוזרת ובודקת את השלט על המדף - לא דובים ולא נטול - השלט מדבר על קפה "נסקפה", ולא מציין כי הקפה נטול הקפאין איננו כלול במבצע (וההפרש במחיר הוא קרוב ל- 10 ש"ח). ומניין לי לדעת זאת?

 

היית כבר במצב דומה אלף פעמים? גם אני.  ומה עשית? ויתרת על המוצר או שילמת את מחיר הגזל?

 

אז הפעם אני לא מוותרת, ואני קוראת להנהלה. בחור בעל חזות לא סימפתית העונה לשם רפי, ומכריז על עצמו כי הוא "סגן מנהל", עונה לי כמו אל מפגרת: "כתוב פה שזה מבצע של נס קפה רד מאג". ואני מראה לו כי על קופסת הקפה "נטול הקפאין" כתובות בדיוק אותן המילים: "נסקפה רד מאג". מדוע עלי לנחש כי חלק מהמוצרים לא כלולים במבצע? מדוע סגן המנהל האינטליגנטי אינו יכול לציין במפורש על השלט  כי חלק מהמוצרים של אותה חברה, הנושאים אותו שם במדוייק - אינם נמכרים בהנחה? מדוע עלי להביא מן הבית את המיקרוסקופ האלקטרוני שלי כדי לקרוא את האותיות הזעירות עם הקוד, אלה שמסבירות רק חלק מהמוצרים מאותו שם הם במבצע, מה שבהחלט לא ברור מן השילוט? (והאם זוהי פעולה מכוונת מצד ההנהלה: תביאי איתך משקפי הגדלה מיוחדים, או שתשלמי יותר?)  האם זהו עוד אחד ממיליון נסיונות ההטעייה וחוסר האמת בפירסום, בהם אנחנו נתקלים מדי יום ביומו משום שאיש אינו מוחה? ל"סופר סנטר" הפתרונים, אבל אני כבר לא אבוא לשם לגלות את פתרון החידה. את הכסף שלי אני שומרת למי שמכבד את זכויות הצרכן שלי.

__________________________

תגובות: כיתבי לנו                                 מעניין? שילחי לחברה

  תגובה:

אני מסכימה עם מירה, צריך עורך דין צמוד כאשר הולכים לקניות.
הרבה פרסום יש - אבל שמגיעים לקופות לא תמיד הן מעודכנות
במיוחד בסופר ליד הבית שלי קוראים לו היפרנטו.
לצערי, אני מגלה את הטעויות רק שאני מגיעה הביתה ואז אני
צריכה לחזור שוב.
מדובר בהרבה כסף בהתחשב בזה שכמעט בכל חשבון אני מוצאת טעויות.
משתדלת לא לקנות שם.
אני מאוד מרוצה מהקניות ב"חצי חינם" ממליצה לכם בחום. קודם
כל יש על יד הקופאית אורזת, כך שאפשר להציץ בחשבון ולבדוק
אותו תוך כדי ולא מצאתי טעויות שם.
צריך כמובן להתנהג בקניות על פי הכללים החשובים:
לא ללכת רעבים
ללכת עם רשימה ולא להתפתות למבצעים.
ודבר נוסף חשוב! להשוות מחירים אפילו בחצי חינם אפשר למצוא
לפעמים דברים יקרים יותר ממקומות אחרים.
אז כמו שאומרים שלא יעבדו עליכם.
דליה.

__________

 

אני כותב לך מתוך הזדהות מלאה עם הנאמר במאמר שלך על סופר סנטר.

אני תושב מודיעין, בלי רכב, שנאלץ לקנות ברשת אחת. לפני שהחליפו את

שמה למגה בעיר, קראו לה סופר סנטר - מרשת הריבוע הכחול.

העובדים בסופר מרקט, נחמדים, אבל רשמת השיווק עצמה, היא מניסיוני,

גוף שלא נעשית בו עבודה לטובת הצרכנים.

מספר פעמים ניסיתי ליצור עמם קשר בנושאים שונים, ותמיד "זכיתי" לתגובה של התעלמות מוחלטת, ואף כשהואילו להקשיב לדברי בטלפון, זה התלווה בתחושה

של אדישות, התעלמות, וזלזול. ואכן, באף אחת מפניותי לרשת עצמה, לא נעשה דבר לתיקון המצב עליו התלוננתי. אני חייב להדגיש כי עובדי הסופר עצמם, עושים כל שביכולתם כדי לעזור ללקחות.

מצב זה נובע לדעתי, מן הניהול הממוחשב של הסופר. יושב איזה שהוא מנהלון, מול מסך מחשב, ומחליט ברוב חוכמתו, איך להשתעשע על חשבון הקונים.

הוא מחליט על מצבע כזה או אחר. קפה, אבל לא נטול קפאין, למשל.

אם כי, בקופה האחרונה חל שיפור מסוים, ולמשל היה מבצע על סוגים שונים של כבושים.

הסופר אינו אלא מרחב קנייה ווירטואלי. כבר היו מקרים שבהם התלוננתי על אורז שהתגלו בכל החבילות שלו חרקים, ולא נעשה דבר להרודיו מהמהדף. או על מוצרים אחרים באיכות נמוכה, שהגשיה ביחס אליהם היא, שילמדו הקונים על בשרם, בדרך הקשה. אין בארץ מודעות לכוח הצרכני של הקונים, וההתייחסות אל הקונים היא כאל עדר חסר בינה.

לדעתי יש גם הרבה חוסר אמינות בפירסום, ואפילו על האריזות של המוצרים, תוך מלחמה על הלקוחות בדרך שאינה הוגנת ואינה ראויה, תוך יצירת מונופולים של מחיר, ועל סוגי מוצרים מוצעים.

אני עצמי כבר נואשתי מלהלחם את המלחמה הזו, והפכתי לעוד פרט מחוק בתוך עדר הצרכנים. 

בכבוד רב,

אשר ראובן-ויין

מודיעין

 

________________________________________________