הפרלמנט שלנו: מאמרי מערכת מאת הגולשות

כאן יתפרסמו מאמרים מפרי העט של הגולשות - יש לך דעה? הביעי אותה!

 

מדוע דווקא נשים זקוקות לקורסי העצמה

מאת: רות אילת

24.12.06

 עוד כתבות ב"פרלמנט שלנו"

 

 ארכיון המאמרים

  פורומים

  יעוץ

 טיפים

 הבריאות שלך

 

עוד על צרכנות

"בית הנבחרות" עיתון פוליטי

 על המאבק של החד-הוריות

תרומת הטיפול הפמיניסטי

 

מדוע דווקא נשים זקוקות לקורסי העצמה וגברים לא?

מדוע הבנים והבנות זקוקים לחינוך לשוויון בין המינים?

מדוע יש צורך להסביר מה זו הטרדה מינית?

 

אין לתמוה על כך שאנו זקוקות לקורסי העצמה, ולהסבר מתי התנהגות היא בגדר הטרדה מינית, לאחר שמגיל רך מטמיעים בנו ערכי תרבות דרך טקסטים מפלים כחומר לימוד מגיל רך.

 

יש משהו מטריד ומוזר ואפילו אבסורדי בכך שילדים רכים כבר מהכיתות הראשונות של בית-הספר חשופים לטקסטים שמעצבים את תודעתם למעמדה הנחות של האישה. (הבנות לומדות על מקומן הנחות ואילו הבנים על מעמדם הרם והמוביל). ואילו בהמשך הלימודים רק בכיתות הגבוהות רק כאשר הילדים והילדות בוגרים מספיק מלמדים אותם על שוויון בין המינים.

היכן החוק של כבוד האדם וחירותו, או חוק נגד הפליה שיכולים לטפל באיסור חשיפת ילדים בגיל רך לטקסטים כאלה שמעצבים את תודעתם ומקשים אחר כך על חינוך לשוויון?

היכן ההיגיון החינוכי?

מדוע לבזבז כספי ציבור כדי ללמד על אי שוויון ואילו אחר כך ללמד על שוויון?

האם משהו חומד לנו לצון?

הטקסטים שמונחלים לילדים מגיל צעיר עומדים בסתירה להוראת המחוקק המופיעה בהרבה מאוד חוקים נגד אפליה בכלל ונגד נשים בפרט. היכן החוק שיכול לתת סעד נגד סוג אפליה מכוננת מסוג זה? ואחר כך אנו זקוקים בגיל של הכיתות הגבוהות יותר לחינוך לשוויון בין המינים.

לאחר שאנחנו כילדות חשופות לתכנים הללו בגיל בוגר יותר אנו זקוקות לקורסי העצמה והקניית ביטחון עצמי כדי שנבין שהטקסטים הללו הם אך ורק מורשת תרבותית שאנחנו צריכות ללמוד שיש להבין אותה ככזאת – כלומר להבין שהיא אנכרוניסטית ושעלינו לגבור על הפנימיות שלנו שהובנתה באמצעות התכנים הללו ולשרש אותה מתוכנו.

ובאמצעות תובנות אלה להבין מה זו הטרדה מינית ושיש להתנגד לה.

 

היכן נמצאים התכנים הללו?

הכוונה בין היתר לטקסט של התנ"ך. הילדים מתחילים ללמוד החל מספר בראשית.

אם התכוונו ללמדם את מורשת העם היהודי הרי לפחות צריך היה להתחיל מאברהם אבינו כי חווה לא הייתה יהודייה וכך גם אדם לא היה יהודי. סיפור בראשית אינו סיפור על העם היהודי אלא יצירה ספרותית דמיונית על בריאת העולם (שאומנם מוצגת בשל הניסוח הלשוני שלה כעובדות). ומאחר שהתנ"ך נכתב על-ידי גברים הרי הוא מסופר מזווית ראייתם של הגברים.

איך ילדה צריכה להתייחס לעצמה כשהיא לומדת בכיתות הנמוכות כשעדיין כל דבר מוטבע כמעט ללא ביקורת בתודעתה לעצמה ואיך צריך הילד להתייחס לחברתו בכיתה לאחר שהוא לומד על עליונותו? הילדה לומדת שבגלל שהיא פיתתה את אדם לאכול מהפרי כדי להיות חכם היא סובלת הן מתאווה בלתי-פוסקת לאדם ששולט בה והן מכאבים בשעת הלידה. היכן תאוותו של הילד לילדה (ללא תאוות אלה של שני המינים המין האנושי לא היה שורד) ומי שמכיר את הבסיס הביולוגי של האישה מבין שללא צירי לידה הילד לא יכול להיוולד (כיום גם לזה יש פתרון שגם נשים דתיות משתמשות בו). גם בהמשך המצב אינו משתפר, וגם הנשים המעטות שמוזכרות בתנ"ך שחלקן גיבורות מוצגות שהשיגו את מעמדן דרך המבנה הפיזי גופני שלהן (פיתוי גופני), ואילו במקרה היחיד של דבורה, אזי היא אומרת לברק שהוא מסתכן בכך שיאלץ לחוש השפלה שהוא יזכה במלחמה בזכות אישה. וכך הלאה.

יש להסתכל על טקסטים אלה כטקסטים אנכרוניסטיים תעמולתיים המכוננים את תודעת הילדים לקראת אמונה דתית וככאלה אין מקומם בבית-ספר מודרני שאמור להוביל את ילדינו לקראת קידמה.

התנ"ך נכתב על-ידי בני-אדם, גברים, במגמה מאוד ברורה להכין את קוראיו לאמונה באלוהים ובדת היהודית. במזרח הרחוק, בעולם שאין בו אלוהים, אלא בודהיזם וקונפוציוניזם ועוד דתות הדוגלות בפנימיותו של כל אדם ואדם, לא מבינים מה זה אלוהים. אלוהים הוא מושג שיצר האדם. הוא שימש כרעיון מדיני שהתאים לתקופה מסוימת כדי לארגן קהילה עם חוקים וסדר מדיני.

הטקסטים הללו גורמים לי, כאישה, להשפלה ועלבון צורב. אם לחוק במדינת ישראל אין כלים לצאת נגד לימוד תכנים אלה אז לפחות להעבירם לכיתות הגבוהות לאחר לימוד על שוויון בין המינים. לימוד שצריך שיתחיל כבר מהגן וכן יהיה שיעור כיתה או שיעור במערכת השעות החל מהגן.

אופן לימוד התנ"ך במערכת החינוך אינו לימודי מורשת ומסורת אלא לימודי דת שמקבעים בתודעת ילדינו הרכים את מעמדה הנחות של האישה, דבר שאין מקומו בבית-ספר חילוני.

כיום הוסיפו לילדים הצעירים לימודי מורשת שלתכולתם אין קשר למורשת. התכנים הם פרשת השבוע ודברי רבנים שמקומם בבתי-ספר דתיים ולא חילוניים.

ברגע זה תנ"ך הוא לימוד חובה שנלמד אפילו יותר מאנגלית ויותר ממתמטיקה. אפשר להפכו ללמוד בחירה ולהתחיל איתו בכיתות הגבוהות. הרי הילדים לומדים היסטוריה שבתוכה הם לומדים על העם היהודי. הגיע שנתבגר, מה שהיה טוב לקום המדינה, עכשיו, כשהמצב השתנה והמדינה קיימת, צריך לשנותו.

 

אני פונה למשפטניות שבינינו להרים את הכפפה וליזום מהלכים כדי לשרש את הנוהל ולהוציא ממערכת הלימודים תכנים המטמיעים בילדינו מורשת של אפליה. או לפחות ללמד בו-זמנית ובאותה רמה של חשיבות ממלכתית את שני התכנים – מורשת עתיקה מפלה וחינוך מתקדם לשוויון בין המינים, ומה היא הטרדה מינית, אני מקווה שימצא איזה כלי חוקי לתקוף סוגיה כואבת זו. ואולי משרד החינוך יאות לנהל את המהפך המתבקש בעצמו.

 

ישנה דרך אחרת לפרש את סיפור גן עדן – האישה שראתה שבעולם יש יותר מאשר המקום הפסטורלי חסר-הידע של גן-עדן העיזה לאכול מהתפוח ולהחכים. אלא שהאדם שלא היה כל כך קל הבנה היה צריך שיפתו אותו כדי להסכים להכניס תבונה לראשו. אלא מאי, מאחר שזו הייתה יוזמתה של האישה הרי ששניהם "נענשים" – הם יודעים הרבה יותר על העולם  וזו הקידמה.

ובינתיים עד שתבוא הישועה ותוכנית הלימודים לא תשתנה בשל אילוצים פוליטיים (השפעת המפלגות הדתיות) ניתן להציב חלופה של פרשנות חדשה לתנ"ך, פרשנות מזווית-ראייה שוויונית.

 

רות אילת

חברת ועדת הנשיא לבחינת שיטת הממשל בישראל

דוקטורנטית במדע המדינה, תקשורת פוליטית, אוניברסיטת ת"א

 

מתנגדת? מסכימה? יש לך דעה משלך?

הגיבי על הכתבה. הכתבות המתאימות ביותר יתפרסמו באתר.

 

 

 

__________________________________________