הפרלמנט שלנו: מאמרי מערכת מאת הגולשות

כאן יתפרסמו מאמרים מפרי העט של הגולשות - יש לך דעה? הביעי אותה!

 

הזנות אינה מקצוע

ביקורת על תערוכתה של האמנית זויה צ'רקסקי המגדירה את הזנות כמקצוע לכל דבר

מאת: מכון תודעה

27/2/06

 עוד כתבות ב"פרלמנט שלנו"

 

 ארכיון המאמרים

  פורומים

  יעוץ

 טיפים

 הבריאות שלך

 

עוד על צרכנות

"בית הנבחרות" עיתון פוליטי

 על המאבק של החד-הוריות

תרומת הטיפול הפמיניסטי

 

האמנית זויה צ'רקסקי מציגה בתערוכה "אוונגרדיסטים", בגלריה רוזנפלד בתל אביב, שבעה פסלים בהם היא בוחנת בהומור גרוטסקי שבעה מקצועות: שף, קצב, טייס, כירורג, חשמלאי, מורה וזונה. קטונתי מלהביע ביקורת מקצועית - אמנותית על עבודתה של זויה, אך כן מתבקשת ביקורת על בחירתה של האמנית להציב את האישה בזנות בשורה אחת עם "מקצועות אחרים".

 

זנות אינה מקצוע. נקודה. זנות היא חשיפה לאלימות ולתקיפות מיניות תכופות, היכנעות לפלישה לתוך הגוף ועבדות כלכלית. להיות בזנות פירושו להיות נאנסת, ניצודה, נרדפת, מוטרדת מינית, נשלטת, מוכה, נתקפת, הן מילולית והן פיזית. מרבית הנשים בזנות חיות מתחת לקו העוני, בתת - תנאים, והן ברובן הומלסיות עם בעיות סמים. מחקרים העוסקים בזנות מראים, כי הצירוף של  אלימות קבועה, השפלה כרונית וחוסר הכבוד של החברה, מצטברים לכדי השפעות שליליות בבריאות הנפש של האישה, החל מהפרעות פוסט טראומטיות וכלה בדיכאון קליני והתאבדות. היקף התמותה בקרב נשים ונערות בזנות גדול פי 40 משאר האוכלוסייה!

 

בוחרים להיות טייס. לא בוחרים להיות בזנות. הגיל הממוצע בו נערה מתחילה את דרכה בזנות הוא 14! קשה להגדיר בחירה בגיל 14. מחקרים מראים כי 80% מהנשים בזנות עברו התעללות מינית בילדותן. רובן המכריע של הנשים בזנות, מידרדרות לזנות בשל נסיבות חיים קשות ביותר - משפחות הרוסות, גילוי עריות, מצב כלכלי קשה, אונס, אלימות והתמכרות לסמים. על אילו בחירות ניתן לדבר בסיטואציות כאלו?!

 

לו היתה האמנית מפסלת דמויות המייצגות קורבנות של ניצול ואלימות כגון: אישה מוכה, נערה/ה שנאנסו, קורבנות גילוי עריות וכדומה, כי אז מקומם של הנשים והגברים בזנות היה מוצדק. הצבתה של האישה בזנות יחד עם בעלי מקצועות אחרים, משרתת את המיתוסים המאפשרים את הנצחתה של תעשיית המין ותופעת הזנות.

 

_______________________________

מתנגדת? מסכימה? יש לך דעה משלך?

הגיבי על הכתבה. הכתבות המתאימות ביותר יתפרסמו באתר.

 

לכותבים ממכון תודעה שלום..
 
בדבריכם אתם יוצרים רושם שבאמת לא קיימת "הזנות כמקצוע". אך יש לתחום אותו במרכאות כפולות ומכופלות, היות ואני אישית ראינתי "זונות" ברחוב כעשיתי איזו עבודה סימנריונית במדעי החברה, ו"זונות אלו" אמרו לי בפירוש שביום, אחת מהן היא סטודנטית למדעי החיים באוניברסיטה ואילו השניה עובדת במשרד עורך דין בבוקר. הן בחרו בעמידה על הכביש בקרנות רחובות חשוכים, "היות וזה כסף קל,ללא מעורבות ריגשית, ונוח להן אם זה"...והן לא עברו התעללות מינית בילדותן, אך מעשנות גראס.
לשאלתי מדוע בחרו בדרך זו לעשות כסף, הן ענו לי "למה לא..מה רע לי עם זה..מישהו מכיר אותי, אני לוקחת כמה שאני רוצה ובאה הבייתה לפעמים עם 2000 שקל, אחרי לילה כזה,איפה אני ארויח סכום כזה ב-ארבע חמש שעות?"....
מכאן שאין לעשות הכללה, יש כן את אופצית הבחירה, לכל זונה גם אם היא סבלה בחייה, שהרי רבות הנשים שסבלו בילדותן, אך לא כולן בחרו להיות זונות. לכל אישה מבנה אישיות וחוויות אישיות ותרבותיות,על פיהן הן מנתבות את חייהן, אינני רואה בנשים שבוחרות "בחירות מקצועיות קשות" מסוג העיסוק בזנות כתמימות דעים לחלוטין. הבנתי כבר מזמן  שלא כל מי שעומד/ת מולי טפש או טיפשה,ושכל אדם מנתב את חייו לפי בחירותיו גם אם הוא סוחב עימו עבר רצוף קשיים ואכזבות, ושהרי היו נשים רבות קורבנות להתעללויות וחשופות לדברים קשים בחייהן, אך היו כאלה שבחרו בחיים טובים ומוסריים והיו כאלה שבחרו בלהיות זונות. ומה שלא יהיה אשה או גבר המספקים שירותי מין בתמורה לתשלום הרי שהם עוסקים במקצוע שקוראים אותו "זנות"
בברכה
אילנה רפלוביץ
תזונאית הוליסטית

__________________

תגובה לאילנה רפלוביץ - תזונאית הוליסטית
 
את התשובה להערותיך נתת את בעצמך. את כותבת "עשיתי איזו עבודה סמינריונית". להגיע לנשים בזנות ברחוב ולשאול אותן: "האם את פה מרצון?", כשאת מחזיקה נייר ועיפרון, ברור כי אלו הן התגובות שתקבלי. יכול להיות שזה מה שנדרשת במסגרת "איזו עבודה סמינריונית", אך גם המנחה וגם את לא ידעתם, כי כדי להגיע לנפש הפגועה והפצועה של נשים בזנות יש ליצור מסגרת תומכת ואוהדת בה הן יכולות לחשוף את האמת. באותה שיטה חוטאות גם תכניות ה"תחקיר" השונות בטלויזיה שמגיעות לאיזורים בהם נמצאות נשים בזנות, מצמידות להן מיקרופון לפה וברור כי התגובה שיקבלו היא, כי הן שם מבחירה וטוב ומתאים להן כך. נשים במצב איום זה אינן יכולות להתמודד עם המשמעויות של המקום בו הן נמצאות ולכן זו התשובה שיתנו כלפי חוץ שתואמת את המציאות שהן יוצרות לעצמן. אני מזמינה אותך לקרוא את עבודת התיזה הראשונה שנעשתה בארץ בנושא תופעת הזנות, ע"י ענת גור "תאוריות על עולם הזנות" .ענת ישבה שעות ארוכות עם אסירות שהיו בזנות ולא בקרן הרחוב אלא בתנאים הנכונים למחקר, ראיינה אותן וקיבלה תשובות אמיתיות על מה שהוביל אותן למקום הנורא הזה, שהיה כמעט תמיד היסטוריה של חיי ניצול ואלימות. מכון תודעה פועל בימים אלו להפקתו של ספר העדויות הראשון של נשים בזנות בישראל. 
עידית הראל שמש, דוברת מכון תודעה למאבק בתופעת הזנות וניצול מיני מסחרי
_____________
לעידית ממכון תודעה שלום
 
אין אמת כללית שלי או שלכם, אותה מישהו מאיתנו יכול להשליטה על כל האנשים,כך שהם יחשבו כמוני או כמוך/כמוכם, וללא יכולת לבקר אותנו, ישנה רק אמת מוסכמת, ואני סמוכה ובטוחה שכולנו צודקים באיך שאנו רואים את "המטריה"בעניין הזנות כמקצוע, ועל מה שהוביל או לא הוביל את אותן נשים להיות שם. יחד עם זאת אני בהחלט מאמינה בנכונות העובדות שאתם אספתם בנושא, אך אני מספיק מיומנת בכדי להבין שיש זנות כמקצוע והוא נבחר ע"י נשים גם מבחירה, כי הן יכלו גם לבחור אחרת. וכשיש לאדם את אופצית הבחירה, הוא הבעל בית על עצמו בכל מצב,סיבה ונסיבה.
 
יישר כוחכם במשימתכם
שהרי לא אני היא שתרצה בסבלן של נשים,חלשות וחסרות יכולת לבחור את חייהן, כן.. יש גם כאלה נשים לצערי..
 
בברכה
אילנה רפלוביץ
תזונאית
 

__________________________________________