הפרלמנט שלנו: מאמרי מערכת מאת הגולשות

כאן יתפרסמו מאמרים מפרי העט של הגולשות - יש לך דעה? הביעי אותה!

 

חינוך לעוצמה נשית - כבר בגיל הרך

מאת: מיכל שורץ

6/2/06

 עוד כתבות ב"פרלמנט שלנו"

 

 ארכיון המאמרים

  פורומים

  יעוץ

 טיפים

 הבריאות שלך

 

עוד על צרכנות

"בית הנבחרות" עיתון פוליטי

 על המאבק של החד-הוריות

תרומת הטיפול הפמיניסטי

 

אפתח בקטע משיחת בוקר, ששמעתי במעון יום המופעל על ידי אחד מארגוני הנשים. השיחה נערכה ערב שמחת תורה.

מחנכת א: "...האבות מחזיקים את הטלית וכל הילדים נכנסים."

מחנכת ב: "יעל, תיכנסי גם את"

מחנכת א: "לא, זה רק בנים."

 

פועלות בארץ מספר תנועות הנשים, השמות להן למטרה להביא את נשות ישראל לעמדה של שליטה בחייהן ולעצמאות כלכלית, הנובעת מהשכלה כללית ותורנית.

באתרי האינטרנט של ארגוני הנשים מצאתי שכולם חורטים על דיגלם את אותם עקרונות ואותן מטרות, בשינויים קלים.

·         שאיפה לקידומן של נשים לתפקידי מפתח בחברה ולתפקידים בכירים בדרג של מקבלי החלטות וקובעי מדיניות. 

·         איגוד נשים עובדות ועקרות בית, נשים אקדמאיות ובעלות מקצועות חופשיים. ביניהן, נשים בתפקידי מפתח בתחומי האקדמיה והכלכלה.

·         פעילות לקידום מעמד האישה בחברה ולפתרון בעיות הנשים העגונות.

·         פתיחת מועדונים לנשות קריירה צעירות, קורסים למנהיגות ומעונות יום לילדי אמהות עובדות ברחבי הארץ.

 

כולנו חונכנו לדעת שאת בית הכנסת מנהלים גברים. הם הגבאים, הרבנים, החזנים, הקוראים, המגביהים והגוללים. הנשים יושבות בעזרה מרוחקת. אם התמזל מזלן- הן שומעות את התפילה והקריאה בתורה. ברוב בתי הכנסת עזרת הנשים קטנה ומוזנחת וכלל אינה מזמינה להתפלל בה. מנהגים אלה משפיעים על כל תפיסת העצמי של הילדים והילדות גם מחוץ לבית הכנסת.

 

ילדה שמחונכת לקחת מקום שולי בבית הכנסת, באופן טבעי תיקח מקום שני גם בשאר תחומי החיים, לכשתגדל. השפעה על הציבור היא כוח. כוח חיוני בחברה בה אנו חיות. אל לנו לגזול מבנותינו את האפשרות לשליטה בחייהן. שליטה שכל בן זוכה לה. אם נחנך את בנותינו לשיויון הזדמנויות, במסגרת ההלכה, אין ספק בליבי שהן תיזכנה לחיים בוגרים של שיויון בחברה.

 

בעולם המודרני סביבנו פני הדברים שונים. נשים הן חלק מהציבור בכל תחום. הן מנהלות את חייהן האישיים באופן עצמאי, משמשות בתפקידים ציבוריים ומנהלות עסקים כלכליים המשפיעים במשק. אך עדין, הרוב הגברי ניכר בכל מוקדי הכוח הציבוריים.

 

בתקופת האבות נהוג היה שאת חיי הציבור מנהלים גברים. הם נשאו נשים, גרשו וייבמו אותן. הבנים ירשו את נחלת אביהם. הגברים היו נשיאי וזקני העם. מקומן של נשים היה באוהל וסביבותיו. הן החזיקו בתפקיד הקדוש והבלעדי של הולדה וחינוך הטף. לאורך  שנות ההיסטוריה רבים ממנהגים אלה נשמרו על יתרונותיהם וחסרונותיהם.בימי בית ראשון ושני נשים קראו בתורה בבית המקדש. מחקרים שנערכו במאה השנים האחרונות גילו שעוד בימי הביניים נשים וגברים התפללו בעזרה אחת. רק התקופה המודרנית, תקופת ההשכלה, עוררה את חששם של הרבנים מפני השחתת המידות, והביאה אותם לתיקון הלכות הפרדה מחמירות בין גברים לנשים. הלכות אלה הן שגרמו לכך שהרחקת נשים מחיי הציבור נשתמרה עד היום.

 

סביר להניח שהמציאות בבתי הכנסת לא תשתנה. כל עוד אין סנהדרין לישראל אנו חיים לפי ההלכה הקיימת כיום. אך גם בתחומי ההלכה יש מקום לנשים לקחת חלק פעיל בתפילה. המנהג של תפילת נשים תופש אט אט מקום בימנו. 50 רבנים נדרשו לשאלה זו על ידי הגברת שרה פרידלנד בן ארזה. רק שמונה מהם הגיבו. שלושה מהם התנגדו, אולם לא מצאו נימוקים הלכתיים כנגד. הם התנגדו ממניעים ציבוריים כלליים. ארבעת האחרים הרב קלמנזון, הרב גלעד, הרב ביגמן והרב גיגי תמכו ברעיון של תפילת נשים. רק הרב רזיאל התנגד ממניעים הלכתיים.

 

לאור כל זאת, יהיה זה אך טבעי מבחינת תנועות הנשים להתחיל בפעילויות להעצמת נשים כבר בגיל הרך. איני רואה כל סיבה להפלות בין ילדים לילדות בכיתת המעון. תפילת ילדות כשחזנית מנהיגה אותה היא חוויה שאינה נוגדת כל הלכה ושבהחלט תתרום לשיפור הביטחון העצמי של בנות בחברה. לדעתי, במעונות היום יכולה להתקיים תפילת הבוקר בשתי קבוצות: קבוצה של ילדים ולהם חזן, וקבוצה של ילדות ולהן חזנית. מי ייתן ונזכה לגדל ילדות בידיעה שהן שוות זכויות, כדי שתשכלנה לדרוש את אותן הזכויות בכל תחום תוך כבוד למסורת.

 

_______________________________

מתנגדת? מסכימה? יש לך דעה משלך?

הגיבי על הכתבה. הכתבות המתאימות ביותר יתפרסמו באתר.

 

 
 

__________________________________________