סטרייט ולעניין

דודי בלסר ואופנת הגברים החדשה בישראל

מאת: גלעד פדבה, החוג לקולנוע וטלוויזיה, אוניברסיטת תל אביב

פורסם בכתב העת ח"מ בארץ

 

 

עוד מח"מ בארץ:

תפיסות רומנטיות בקרב נערות מתבגרות

 

זכויות בחוק של חד-הוריות

מילון לגרושה המתחילה

בית הנבחרות: מאבק החד-הוריות

תשעה חודשים של טירוף חושים

להתחיל מבראשית - לידה

הריון: אור שמחה ובריאות

תזונה ומתח

תזונה וחיי המין

השמנה - מחלת המאה

יופי חיצוני מתחיל בפנים

 

מעשנות ותזונה נכונה בגיל ההתבגרות

תרומת הטיפול הפמיניסטי

מי מרגיז אותך?

אופנת הגברים החדשה בישראל של שנות ה- 2000 משקפת תת-תרבות של מועדונים, פיתוח גוף, חשיפה ארוטית וצבעוניות מהממת. אופנה מתחדשת זאת שואבת השראה לא-מועטה ומקיימת יחסי גומלין מורכבים עם האופנה ה"גיית"

 (gay) המקומית. מעבר להיותה חלק מחרושת של תרבות רווחית, מערכת לבוש זו מאתגרת תפיסות שמרניות של הגוף, הנחות יסוד פטריארכליות, זיהויים והזדהויות מיניות בחברה רוויית קונפליקטים ומתחים.

 

אחד הייצוגים  העיקריים של פרקטיקה תרבותית דינאמית זו הוא דוגמן הצמרת דודי בלסר, המככב במסעות פרסום בינלאומיים וישראליים והופך במהירות לאייקון מרכזי ומודל לחיקוי באופנה פופולרית ופורצת-דרך זו.

 

בלסר, או בשמו המקורי דוד בקר, נולד ב- 1977 ומופיע לעיתים קרובות בפרסומות, כרזות, שלטי חוצות ענקיים (כמו סדרת הפרסומות חושפות-הטפחיים מעל גשר-ההלכה ברמת-גן), תצוגות אופנה, תוכניות אירוח וסאטירה בטלוויזיה, ראיונות לעיתונות וטורי רכילות. דוגמן-על זה השתתף בקמפיינים של קוקה קולה, קרוקר, ורסאצ'ה, נינה ריצ'י, ז'אן פול גוטייה, ארמאני ועוד, כמו גם בתצוגות אופנה של ולנטינו, קנזו, איסי מיאקי ואחרים. בנוסף, הוא שחקן כדוריד בנבחרת ישראל וקבוצת "הפועל ראשון לציון" וסטודנט לתואר שני במינהל עסקים באוניברסיטת תל-אביב.

 

בלסר הוא גיבור על קו התפר, הממוקם בין היומיומי והאלגנטי, המתוחכם והתמים, המתבגר והבוגר, הרגיל והיוצא מן הכלל. המקום שלו שבין לבין הינו מאתגר, סקסי, ולפיכך רווחי. הגופניות הראוייה לציון שלו משלבת גבריות ארוטית ורכות חושנית. לפיכך, אפילו מחוות הגוף היותר קשוחות שלו בצילומי הפרסומת עשויות להיתפס מעין תגובות אירוניות על הפוליטיקה של הגבריות, מאצ'ואיזם ושרירים.

 

הופעתו של בלסר חושפת ומציגה גבולות מגדריים מטושטשים. הוא מגלם בגופו שלב דרמטי ביצירתם של מודלים (לחיקוי) אלטרנטיביים בגבריות הישראלית. ולכן, כמו דיוויד בקהאם, כוכב-הכדורגל האנגלי (המשחק כעת בספרד) שהפך אף הוא לאייקון הומואי על אף היותו סטרייט, אף בלסר הוא ספורטאי המייצג סוג חדש של גבריות, סגנון, רפלקסיביות, אירוניה וגישה חיובית ביחס לשונות מינית.

למרות שבלסר הנו סטרייט, הוא זוכה להערצה מצד הקהילה ההומואית המקומית המכוננת בהדרגה מודלים לחיקוי, איקונוגרפיה ותת-תרבות משל עצמה. קריאה קווירית של גופו המובחן של בלסר חותרת תחת הפיצול המסורתי שבין תשוקה והזדהות, ובוחנת מחדש את סוגי העונג החזותי של (הומו)ארוטיזציה וקיטוע הגוף הנערץ. ההנאה הגאה הגלוייה משריריו של בלסר הינה פוליטית. יש בה כדי להציג ולמסגר את איבריו באופן אלטרנטיבי לתבנית ההטרו-צנטרית. באופן כזה, גופו מובנה כאתר רב-משמעי של תשוקה העשוי לשמש מקור עונג ואובייקטיביזציה, ולהיבחן בקפידה על ידי מעריציו הגאים.

 

 _____________________________

כתב העת ח"מ בארץ, ראשי תיבות של חקר מגדר בארץ, משמש צומת למפגש ולשיח לכל המתעניינת או המתעניין בלימודי נשים בארץ: חוקרות וחוקרים, סטודנטיות וסטודנטים, וכאמור כל מי שמוצא עניין בנושאים אלה.

כתב עת זה בא לספר ולדווח לנו על כל הפעילות שנעשית בתחום, אם במסגרת של אקדמיה ואם בשטח עצמו: כנסים, אירועים בארץ ובעולם, ספרים חדשים, הצעות עבודה, אינפורמציה על חוגים ומחלקות במכללות ובאוניברסיטאות אודות לימודי נשים, וכמובן הרצאות ומאמרים. החוברת יוצאת פעם בשלושה חודשים, וכיוון שהיא מקיפה רק 32 עמודים, ההעדפה היא למאמרים קצרים. לכן אנו מרבות בפרסום של תקצירים מכנסים שונים שהתקיימו לאחרונה, אבל גם פתוחות לקבל מאמרים קצרים בכל נושא של נשים ומגדר: אם כתמצית של עבודה (בכל רמת לימודים שהיא), ואם בדיווח על פעילות נשים בשטח.

הכתובת למשלוח: יפה ברלוביץ, עורכת berblo@hotmail.com, יעל רוזין, מערכת yaelrn@zahav.net.il

 

החוברת היא חלק מפעילויותיה של האגודה הישראלית ללימודים פמיניסטיים ולחקר המגדר. כל המבקשת או המבקש להתקבל לאגודה זו, ולקבל את החוברת, יכתוב ל: קלודין זערור (עבור האגודה ללימודים פמיניסטיים), המכללה למנהל המסלול האקדמי, בית הספר למשפטים, קמפוס ראשון לציון, שדרות יצחק רבין 7, ראשון לציון.

  ____________________

תגובות:                              מעניין? שילחי לחברה   

   

_______________________________________________