רומנטיקה, התנגדות ובריחה

תפיסות רומנטיות בקרב נערות מתבגרות : מה הן וכיצד הן מתגבשות

מאת: שיר חן, סטודנטית לתואר שני, המחלקה לסוציולוגיה, אוניברסיטת בר אילן

פורסם בכתב העת ח"מ בארץ

מעט מאד נחקר עד היום על בנות מתבגרות ועל סוגיות בחייהן. הסיבות לכך הן בעיקר מיגדריות. שיר חן מספרת בכתב העת "ח"מ בארץ" על מחקר שהיא מתכננת לבצע בנושא זה.

 

זכויות בחוק של חד-הוריות

מילון לגרושה המתחילה

בית הנבחרות: מאבק החד-הוריות

תשעה חודשים של טירוף חושים

להתחיל מבראשית - לידה

הריון: אור שמחה ובריאות

תזונה ומתח

תזונה וחיי המין

השמנה - מחלת המאה

יופי חיצוני מתחיל בפנים

 

מעשנות ותזונה נכונה בגיל ההתבגרות

תרומת הטיפול הפמיניסטי

מי מרגיז אותך?

התרבות שלנו רואה באהבה את אחד מגורמי האושר לאדם. למרות החשיבות הרבה שאנו מייחסים לרגש האהבה אנו יודעים מעט על הנורמות הרגשיות אשר שולטות בה בקרב נערות מתבגרות כמו גם על הדרך שבה הידע התרבותי, בענייני אהבה, נרכש חברתית. מחקר בקרב נערות עשוי ללמד על השינויים והתמורות שחלים באופייה של חברה. המתבגרים הם חסרי סבלנות, בעלי אנרגיה ורצון עז לחצות  גבולות, לתהות ולשאול על הסדר החברתי הקיים, כך שהם אלה שמסמנים את בואו של השינוי וגם  מביאים אותו. 

 

היעדרותם של מחקרים אשר עוסקים בסוציאליזציה הרגשית בולטת בעיקר מפרספקטיבה מיגדרית. עד היום, אין כמעט התייחסות בספרות לאופן שבו נערות-מתבגרות רוכשות ידע תרבותי אודות אהבה רומנטית וכיצד הן מפתחות נורמות רגשיות אשר מעצבות את רגשותיהם הרומנטיים.

 

שאלת המחקר, אם כך, תהא, כיצד נתפסת הרומנטיקה בקרב נערות מתבגרות ומהו אותו תהליך בו תפיסתן מתגבשת. עבודותיהן של חוקרות כמו הושצ'ילד (1979), סימון, אדאר ואוונס (1992) יהוו בסיס לבדיקה זו משתי סיבות: ראשית, בשל הנחת המוצא שלהן לפיה אהבה מעוצבת, כמו רגשות אחרים,  על-ידי אמונות תרבותיות הכוללות נורמות של רגש מהו. שנית,  הקישור שבין השתיים יאפשר מעקב אחר תהליך הסוציאליזציה הרגשית, הידע הנורמטיבי הנרכש, וכן העבודה הנפשית הכרוכה בתהליך זה. בעזרת עבודתן של  הולנד ושותפותיה (1998) אבחן גם את  הטענה: כיצד ניתן לראות בנשיות, זו המוגדרת על ידי גבריות (החוקרות עושות כאן שימוש במושג ‘the male is the head’ [הגבר הוא המנהיג] מושג המוסתר ומווסת על ידי הדואליות הטבעית).

 

כמו כן אתעכב על שאלות כמו: מה הן התפיסות הרומנטיות של נערות מתבגרות, כיצד הן חוות אותן, האם הן רואות בהן המשך ישיר של הנורמות הרגשיות והדימויים החברתיים של הסדר החברתי, או שהן נמצאות באיזשהו משא ומתן רציף עם נורמות אשר בסופו של תהליך תראנה את עצמן בעיצומו של מרד והפרת הסדר החברתי? האם נוכל לראות בהפרת הנורמות הרגשיות ביטוי למרד במוסכמות החברתיות? האם הן מקשרות את הפרת הנורמות הללו  לניסיון ליצור זהות אינדיבידואלית אשר שונה מקבוצת השווים והסביבה החברתית הקרובה? האם נוכל למצוא רובד של התנגדות ובריחה באמצעות הדימויים הרומנטיים של המתבגרות? או האם נוכל להניח כי דווקא הדבקות באותם דימויים היא זו שמעצימה ונחוות כביטוי למרד הנעורים שלהן? וכיצד בעצם משתקפת הסוציאליזציה הרגשית בעולמן של הנערות?

 

בנוסף, אבקש להתחקות אחר תהליך רכישת האינפורמציה הנורמטיבית והידע התרבותי בכל הנוגע למה שקשור לאהבה ולרגשות רומנטיים, כמו גם שמירה, שעתוק ויצירה מחדש של אספקטים בתרבות הרגשית של החברה. נוכל להניח כי דווקא בעידן הגלובאלי של ריבוי ערוצים ועיסוק אובססיבי בנושא הרומנטיקה באמצעי המדיה השונים, ההשפעה של אלה בגיבוש אותה תפיסה ואותם דימויים תהיה גבוהה ומרכזית. כך שתופעה נוספת שתיבדק היא: האם בתפיסותיהן הרומנטיות של הנערות קיימת התייחסות לדימויים מהמדיה? איזה שימוש הנערות עושות בדימויים הלקוחים מן המדיה בחיי היומיום שלהם? כיצד משפיעה החשיפה האינטנסיבית לטלנובלות המשודרות על נערות מתבגרות? האם נוכל לראות בכך תהליך מואץ של ההתבגרות עד כדי אובדן הילדות ואימוץ נורמות רגשיות המשתייכות אל עולם המבוגרים?

 _____________________________

כתב העת ח"מ בארץ, ראשי תיבות של חקר מגדר בארץ, משמש צומת למפגש ולשיח לכל המתעניינת או המתעניין בלימודי נשים בארץ: חוקרות וחוקרים, סטודנטיות וסטודנטים, וכאמור כל מי שמוצא עניין בנושאים אלה.

כתב עת זה בא לספר ולדווח לנו על כל הפעילות שנעשית בתחום, אם במסגרת של אקדמיה ואם בשטח עצמו: כנסים, אירועים בארץ ובעולם, ספרים חדשים, הצעות עבודה, אינפורמציה על חוגים ומחלקות במכללות ובאוניברסיטאות אודות לימודי נשים, וכמובן הרצאות ומאמרים. החוברת יוצאת פעם בשלושה חודשים, וכיוון שהיא מקיפה רק 32 עמודים, ההעדפה היא למאמרים קצרים. לכן אנו מרבות בפרסום של תקצירים מכנסים שונים שהתקיימו לאחרונה, אבל גם פתוחות לקבל מאמרים קצרים בכל נושא של נשים ומגדר: אם כתמצית של עבודה (בכל רמת לימודים שהיא), ואם בדיווח על פעילות נשים בשטח.

הכתובת למשלוח: יפה ברלוביץ, עורכת berblo@hotmail.com, יעל רוזין, מערכת yaelrn@zahav.net.il

 

החוברת היא חלק מפעילויותיה של האגודה הישראלית ללימודים פמיניסטיים ולחקר המגדר. כל המבקשת או המבקש להתקבל לאגודה זו, ולקבל את החוברת, יכתוב ל: קלודין זערור (עבור האגודה ללימודים פמיניסטיים), המכללה למנהל המסלול האקדמי, בית הספר למשפטים, קמפוס ראשון לציון, שדרות יצחק רבין 7, ראשון לציון.

  ____________________

תגובות:                              מעניין? שילחי לחברה   

   

_______________________________________________