מדור הייעוץ העיסקי-שיווקי

איך לשווק את המוצר שלכן, את היוזמה העסקית שלכן או את עצמכן?
שאלות בנושאי שיווק תעננה כאן ע"י חנה בית הלחמי, יועצת שיווק

שילחי שאלה לחנה

חזרה למדור הייעוץ השיווקי

עוד יעוץ שיווקי:
1.
רוצות לפתח מיזם בתחום ההסעדה (קייטרינג)
2.
איך משווקים סדנה?
3.
ליצן-קוסם מחפש קהל
4.
כתבתי ספר: איך מגיעים לקהל?
5.
האם להתפשר או להתפזר?
6.
איך מתחילים?
7.
איך משווקים יעוץ והדרכה למיניות?
8.
איך מתחילים עסק חדש בלי כסף?
9.
יש לי מרפאה אלטרנטיבית. איך מוצאים לקוחות?

10. איך כותבים תכנית עיסקית?

11. איך מתחילים באירגונים גדולים?

12. האם כדאי למכור בזול?

13. איך הופכים את התחביב לעסק?

14. איך יוצרים את השוק שלי?

15. איך משיגים כסף?

עוד ב"הדרך למעלה:

התפתחות

טיפים

בריאות

עסקים

 

"היציאה לחירות של העוסקות המקצועיות"

 

בימים האחרונים הגיעו אלי 3 בקשות לייעוץ. לכבוד גליון חג החרות החגיגי שלנו, אני עונה עליהן ביחד. יותר מכל דבר אחר – בקשות הייעוץ (כולן) וסוג הבקשות שהגיעו אלי לאחרונה, מסמלות את ההכרה המחלחלת לנו לתודעה, שאם אין אני לי – מי לי?

 

שוויונן של נשים בחברה יבוא ממקום של חוסר תלות, כשהאמצעי המרכזי להגיע אליו הוא ההיבט הכלכלי-תעסוקתי. חוסר תלות הינו העדר תלות כלכלית, ובחלק מהמקרים גם השתחררות מיחסי מרות תעסוקתיים, שמכתיבים את התלות הכלכלית. אני מקדישה לכן את הפינה בחג הזה, לחרות ולשוויון של כולנו ולאילו מבינינו שבחרו לפסוע במסלול תעסוקתי עצמאי.

  

הבקשה הראשונה:

חנה שלום

רק לאחרונה גילתי את האתר המקסים הזה. ברכות חמות על היוזמה, הוא ממש במקומו  ובזמן הנכון. אני עובדת כשכירה מס' רב של שנים, לאחרונה התחלתי להתעניין באפשרות ללהתפתח מבחינה עיסקית, והצטרפתי לאחת מתכניות השיווק הרישתי. התכנית העיסקית והן המוצרים  ניראים לי מאוד, אך חסרה לי המיומנות לגייס אנשים לעסק, הרווחים בתכנית זו הם פונקציה של גיוס אנשים נוספים לתכנית. האם אוכל לקבל ממך הצעות, רעיונות שבאמצעותם אוכל להעצים את יכולת הגיוס?

תודה מראש, ש.

 

ש. שלום,

קשה לי לעוץ לך ייעוץ עסקי או שיווקי לגבי תכניות הבנויות בשיטת ה"פירמידה", היות ואני מאוד לא אוהבת אותן. יש בינינו נשים שהרוויחו הרבה כסף, בטחון עצמי וכלכלי ויצאו לדרך חדשה בזכות מעורבותן בתכניות כאלו, אולם יש גם כאלו שהתרסקו כלכלית ואישית היות ושיטת הפירמידה אינה מתאימה לכולן. השיטה היא גם מכרה זהב ליזמים שהאמת והיושר אינה לחם חוקם ולכן חשוב לברור ולבדוק היטב לאיזה עסק את נכנסת ומי מנהלים או מריצים אותו. הכרות עם מי שגייסו אותך אינה מספיקה. כמו כן – שימי לב שלא תידרשי לרכוש מוצרים בסכום כסף רב היות וזוהי אחת השיטות שמאפשרות לעולים במעלה הפירמידה להבטיח את הכנסותיהם גם אם את תיכשלי במכירותייך.

 

לגבי גיוס מוכרנים נוספים: אם אכן תערכי ברור מקיף ותשתכנעי באמינות השיטה, האנשים, החברה והמוצרים, הרי שכאן מצוי המפתח להצלחתך: כל אחת מאיתנו יכולה למכור "קרח לאסקימואים" אם היא אכן משוכנעת עד עמקי נשמתה שזה בדיוק מה שהם צריכים. מה שייעשה לך טוב, תראי בו ברכה והברכה תהיה מאירה וגלויה לעין כל מי שתדברי איתן – תוכלי גם למכור.

 

לכן, עצתי היא קודם כל לעשות עבודת שטח יסודית ולהתנסות בעצמך למשך תקופה במוצרים האמורים. אם תרצי עצה נוספת בהמשך, נשמח לסייע.

בהצלחה.

 

 

הבקשה השניה:

רציתי לדעת איך "מוכרים" רעיון למוצר (תמורת זכויות) לחברות. איך יודעים אם המוצר יהיה פטנט. ואם לא, איך מגינים על זכויותי כממציאה (שלא "יגנבו" לי את הרעיון). הנחה הבסיסית היא שאין לי כסף להשקיע כרגע.
תודה, דורית. 

 

דורית,

בואי נעשה סדר בדברים:

לפני מכירת מוצר תמורת זכויות עלייך לרשום אותו כפטנט. רוב היוזמות שמגיעות לשולחני לרישום פטנטים על מנת לשווקם עם זכויות, הן כאלו שאני – בעוונותי – ממליצה לא לבזבז זמן וכסף על מנת לרשמם כפטנט אלא להשקיע אנרגיה ממוקדת ומהירה בקידומם לשוק כפי שהן. ומדוע?
 

  1. אין כמעט פטנט שלא ניתן להעתיק אותו, בשינויים קלים. עלול לכן להווצר מצב שרשמת מוצר ייחודי כפטנט ומתחרייך נשארו עם תקציב מרווח יותר לקידומו השיווקי, מאחר ואת השקעת זמן וכסף להגן עליו.

  2. השאלות העולות בבדיקת ה"פטנטביליות" של מוצר או רעיון נוגעות הן לתקדימים רשומים דומים והן ליחס עלות/תועלת הנגזר מהמוצר, רישומו ואפשרויות שיווקו.

 

לא הסברת באיזה תחום את עוסקת ולכן אין לי הערכה לגבי מידת ה"פטנטביליות" של המוצר שלך, אולם כ"כלל אצבע" ניתן לומר שככל שהמוצר טכנולוגי יותר או מנצל טכנולוגיה או תכונה פיזיקלית/כימית/טכנית באופן ייחודי, כן גדל הסיכוי להיותו "פטנטבילי".

 

מוצר "פטנטבילי" הוא גם כזה שקל לכן לערוך לו תכנית עסקית אמינה ולמצוא לו שותפים אסטרטגיים ומשקיעים. היות המוצר רשום כפטנט אינו ערובה להצלחתו המסחרית, והיא הרי זו שחשובה לך!

 

תהליך הרישום הוא תהליך ארוך ולא זול, שכולל סריקה במאגר הפטנטים העולמי, רישום בקשה לפטנט, רישום זמני ורישום קבוע ובמהלך התקופה יכולים גורמים שונים בעולם לערער על בקשתך לרישום. קצת יותר על התהליך ניתן למצוא בקישורים הבאים:

לגבי הגנה על זכויותייך, אני מציעה שתכיני נוסח הסכם סודיות קצר, בן פסקה אחת או שתיים לכל היותר, ותחתימי את מי שאת מדברת איתם בנושא. החתמה על הסכם תמציתי שכזה גם מעניקה לך תדמית רצינית שהיא פתיח טוב למו"מ, אולם הזהרי לא לגלות יותר מדי את חששך מ"גניבת הרעיון".

 

ולסיום – מילה אופטימית -  מסתובבים בשוק הרבה מוצרים ייחודיים שבעליהם לא רשמו עליהם פטנט ובכל זאת זכו להצלחה מסחררת ולהכרה מלאה ביוצריהם.

בהצלחה.

  

הבקשה השלישית:

חנה שלום

 

הייתי רוצה להתייעץ איתך לגבי הרצון שלי לפתיחת עסק.

 אני מרגישה שיש לי המון כישרון, ואני עושה הרבה עבודות יצירה ואח"כ אני מחלקת אותם לחברים השאלה שלי מאיפה להתחיל מה לעשות קודם.

אשמח אם תוכלי להדריך אותי.

תודה, ר.

  

ר. היקרה,

 

ריבוי הבקשות ה"כלליות" הוא מסימני המיתון. לא רק כי קיימת מצוקה כלכלית שגורמת לנו לחפש דרכים חדשות להרוויח לפרנסתנו, אלא גם ובעיקר משום שתקופות משבר הן הבסיס ליצירה: יצירת שינוי, יציאה לדרכים חדשות וחשיבה "מחוץ לקופסא" של חיי היומיום.

אני מברכת אותך לכן על השאלה, כי היא עצמה מהווה את פריצת הדרך הראשונה שלך לקראת עיסוק בתחומים שאת אוהבת ועוסקת בהם כתחביב, לדברייך.

 

מה לעשות?

 

השלב שאת נמצאת בו הוא שלב ראשוני ומקדמי של חיפוש עיסוק ומוצר לעסק שלך.

 

התשובה נמצאת כנראה במענה שייתן העסק לחלומות, מאוויים, כישורים וצרכים של מי שמקימה אותו. אני מציעה לך לכן לקחת דף ועט ולרשום לעצמך מה החלומות שלך, מה את ממש אוהבת לעשות, מה רוצה לעשות, מהי הגשמה עצמית עבורך והיכן את רוצה להיות בעוד 5 שנים.

 

תרשמי מאינטואיציה, בלי לנסות לייפות או לערוך את המילים, על מנת לקבל "מפת דרכים" שתחבר אותך למסלול הבחירה שלך.  חשוב שהרשימות תהיינה בטור ובנקודות.

צייני בכתב גם במה את טובה, מה כישורייך השונים (גם כאלו שלא נראים לך קשורים – הכל!!)  ומהם תחומי היצירה שלך.

 

ואז תתחילי להעביר קווים בין  המשפטים שרשומים שם, כמו שעושים ילדים בחוברות עבודה בין המשפט "צוואר ארוך" לציור של ג'ירפה.

 

אצלך, החיבור יכול לבוא, לדוגמא, בין "אוהבת לתת שרות" ל"מציירת על כדים".  זה מביא אותך למחשבה על תחום ציור על כדים שיש בו משום מתן שרות ולא סתם מכירה מדוכן. הרעיון הוא שיש תחומי ציור על כדים שיכולים להוות מתנה אישית, שמכילה למשל מרכיבים מחיי מקבל המתנה או התייחסות פרטנית למקבל המתנה. ואם עוד קו עובר לעיסוק במטבח, תוכלי לכלול בכדים הללו גם תבשיל, ריבה או משקה שאת אוהבת להכין.

והנה לך עסק.

 

ככל שיהיו יותר משפטים ויועברו יותר קווים – המפה שתקבלי תהייה מדוייקת יותר.

 

כשתתבהר המפה, תחזרי אלינו. נשמח לעזור לך בייעוץ ראשוני להפיכתו של הרעיון לעסק אישי.

 

בהצלחה,

חג חירות שמח ושוויון ועצמאות כלכלית לכולנו,

חנה בית הלחמי.

 

 

______________________________

שילחי שאלה לחנה בית הלחמי

__________________________________________