כישוף פואטי : סילביה פלאת', המוזה האפלה

מאת: אלי אשד

 

סילביה פלאת'

 

עוד ב"הדרך למעלה:

הילארי לנשיאות!

הכישוף של רחל חלפי

הגבירה עתליה
 
שובם של עובדי האלילים
ספרות תנ"כית פאגאנית

מותה של ג'וסטין פרנק
ההסטוריה הסודית של תיאודורה
 

עולם ללא מלחמה - בהנהגת נשים

ורושקה - האלילה הבלתי נראית

איפה הן הבחורות ההן? - נשים שעשו הסטוריה

המלכה יהודית

האישה שתרגמה את ההגדה של פסח לאיטלקית

מכשפה רצחנית או קורבן הפאטריארך? איזבל המלכה

סינדרלה או אסתר המלכה? סיפור לילדות

 מעגלים של שכול

פוליטיקה של שכול

תרומת הטיפול הפמיניסטי

 

 

 

 

 " עם שערי האדום

אני קמה עם האפר

וכמו אויר אני טורפת גבר אחרי גבר "

( לידי לזארוס, מאת סילביה פלאת' )

 

 בימים אלה מוצג סרט על חייה של המשוררת סילביה פלאת'  בכיכובה של גווינט פלאטרו בבתי הקולנוע. וכמעט במקביל יצא לאור לאחרונה ספר על חייה והמיתוס  של פלאת'  בידי רונית ליברמאנש "סילביה פלאת המוזה האפלה" (בהוצאת מפה) וספר  זה מבטא את  העניין העצום שלו  זוכה יצירתה של   פלאת' בישראל בשנים האחרונות. רק בארבע השנים האחרונות תורגמו שני קבצי שירים שלה לעברית ביחד עם קובץ היומנים שלה וגם בעלה טד יוז זוכה גם הוא לעניין רב בישראל ותורגם ספר שירים שלו בידי סבינה מסג (שאחראית לחלק גדול מהתרגומים של פלאת' עם מבואות מקיפים ביותר).

 

הסרט עם פאלטרו הוא למען האמת חלש ואנמי למדי.  הוא מתאר את חיי הנישואין הבעייתיים מאוד של סילביה פלאת ובעלה המשורר טד יוז, חיי נישואין שמסתיימים לבסוף בגירושין ובהתאבדות בשאיפת גז של פלאת'. מי שיצפה בו יצא בתחושה שהמדובר היה באישה היסטרית וכמעט מופרעת שהתאבדה  ולא יבין על מה הייתה כל המהומה סביב סילביה פלאת' שהיה צורך ליצור סרט שלם סביב חייה.

 

 ובכן סילביה פלאת'  היא דוגמה יוצאת דופן בין המשוררות המודרניות בעולם שאינו מעריך יותר שירה, ורק מעטים טורחים לקרוא בה, בכך שהפכה למיתוס ומקור השראה הן בגלל יצירתה והן בגלל חייה.  עד כה נכתבו עליה עד כה למעלה מ- 100 ביוגרפיות! יותר מכל משורר מודרני אחר וחייה ויצירתה מעוררות עניין עצום שקשה למצוא כמוהו אצל משוררים מודרניים אחרים. 

 

בעבר היו משוררים רבים שהפכו מסיבות שונות  הקשורות לחייהם וליצירתם למיתוסים,  אנשים כמו לורד ביירון, פרסי ביש שלי, פושקין, רמבו ואחרים.  אבל כיום נראה שפלאת'  היא אולי המיתוס המשוררי  האחרון: המיתוס של המשוררת הגדולה שתיארה את שאיפת המוות שלה בשיריה ולאחר מכן התאבדה. וחלק  אינטגראלי מהמיתוס הוא העובדה שפלאת' הייתה נשואה למשורר הבריטי הגדול והמפורסם מכולם במאה ה- 20  טד יוז, האיש שקיבל אישור ממלכתי רשמי לכשרונו בבריטניה בכך שהפך ל"משורר המלכותי". 

 

אפשר להבין את העוצמה  של הרעיון של הקשר בין יוז לפלאת'   אם נדמיין קשר נישואין  בין המשוררת  יונה וולך, המשוררת הישראלית שמזכירה יותר מכל את פלאת' בנושאי שיריה ובאישיותה  ביחד עם המשורר הלאומי המיתי אורי צבי גרינברג. סביר להניח שקשר נישואין כזה לא היה שונה כל כך במציאות אם היה מתגשם לבין קשר הנישואין שהיה בפועל בין פלאת' ויוז.

 

הזוג המוזר

נקודה מעניינת היא שהשניים האלה היו עסוקים כל חייהם ביצירה מודעת  מיתוסים.  יוז היה מעריץ של  המשורר והסופר המפורסם רוברט גרייבס (מחבר "אני קלאודיוס") שהציג בספרו המפורסם "האלה הלבנה" (שהוא אחד מספרי היסוד של התנועה הפגאנית המודרנית) את המשוררים כחסידים  ונושאי דברה של  האלה הלבנה השולטת ביקום. יוז שילב בשיריו רבים מהרעיונות המיתיים של גרייבז בתוספת רעיונות משלו מתחומי המיסטיקה והקבלה  השמאניזם האסטרולוגיה והכישוף, נושאים שבהם הירבה לעסוק כל חייו ובהם עירב גם את פלאת'. 

 

הזוג  המוזר עסק רבות בסיאנסים ספיריטואליסטים  ועל פי דיווחים שונים יוז זימן באחד מהסיאנסים האלה את האל הפגאני פאן (טריק כישופי שהיה חביב מאוד על המכשפים הבריטיים מאז המאה ה- 19).  יש סיפורים  על  מבקרים  שחששו לכתוב רעות על יוז מחשש שהוא יטיל עליהם בתגובה קללה כישופית. יוז האמין שהכוח החשוב ביותר בתרבות האנושית הוא הכוח האלים והאפל של "האלה הגדולה". הוא האמין שעל התרבות המערבית הרציונלית הורסת הטבע תבוא לבסוף אפוקליפסה שתתחולל כאשר שוב אי אפשר יהיה לדכא את כוחות הטבע הנשיים של האלה, כוחות מעין אלה שהתבטאו באישיות של נשים כמו סילביה פלאת'.

 

התמה המרכזית ביצירותיה השיריות  של פלאת'  היה מצד אחד רצונה למות ומצד שני האמונה שהיא תקום לתחייה בגלגול חדש וטוב יותר. בניגוד לרוב המשוררים הידועים בזמנה היא לא עסקה דווקא בשירה וידויית שעוסקת בעיקר בחייו האישיים של המשורר,  אלא יצרה  מיתולוגיה אישית עם מוטיבים מהמיתולוגיה היוונית ומיתולוגיות אחרות שאותן שילבה עם פרטים מחייה ומחיי בני משפחתה, אך שמאחוריהם עמדו למעשה גיבורים מיתיים אל-זמניים, "גדולים מהחיים", ובכך הייתה יוצאת דופן בזמנה. שירתה של פלאת' משקפת תחושה עמוקה לפיה העצמיות של הכותב נבראת למעשה על ידי הדמות הלירית ביצירתו וכי עצם היצירה השירית מכתיבה את קיומו של המשורר בעולם.

 

בנוסף לכך היה לה  גם אומץ לב נדיר  לדבר על שאיפת המוות שלה בשיריה  וגם בכך הייתה יוצאת דופן. מסתבר שהיא למדה רבות מרעיונות הכישוף של בעלה. ליברמנש מספרת לנו בספרה שלפני מותה ניהלה סילביה פלאת'  מעין טקס וודו כנגד יוז וכנגד אהובתו החדשה.  היא לקחה את כתבי היד שלו, נטלה את גזרי הציפורניים שנותרו על מכתבתו, ושרפה את  הכל במעין טקס  וודו  פולחני. מטרת  הטקס אינה ברורה  אבל אולי שאפה פלאת' להביא בכך להשמדת יוז ואהובתו החדשה?

 

 יש שחושבים שטקסי ורעיונות הכישוף  שבהם עסק יוז ואותם לימד גם את פלאת'  הם שהביאו לחורבנה ובהדרגה גם לחורבנו שלו. יש כיום חוקרים ומבקרים שטוענים שיוז הביא לבסוף להתאבדותה של פלאת' בגלל כל הרעיונות המיסטיים המוזרים שאותם הכניס לראשה  ושעימם התקשתה להתמודד, כמו גם גילויה שבעלה בוגד בה עם משוררת אחרת שעימה עזב אותה לבסוף (נושא שמטבע הדברים עומד במרכז הסרט). אחרים מעירים שפלאת' סבלה במשך שנים רבות מאי יציבות נפשית וניסתה להתאבד עוד לפני שהכירה את יוז, התנסות שאותה תיארה בספר הפרוזה המפורסם   "פעמון הזכוכית".

 

ובמפתיע, ואולי לא, האישה שהיא ובעלה עסקו ביצירת מיתוסים בחייה הפכה מיתוס בעצמה ולאייקון של התנועה הפמיניסטית. אייקון שסביבו מתנהלות מלחמות בין "תומכיה", שטוענים שיוז הוא האחראי להרס חייה ולהתאבדותה בבגידותיו בה,  ובין תומכי יוז שטענו שהיא סבלה מהפרעות נפשיות שהביאו כבר לניסיון התאבדות קודם שלה.

 

דומה שהעובדות מצביעות דווקא על הגרסה השניה הפופולארית פחות אבל הויכוח נמשך בכל עוזו.  סביר להניח שהויכוח הוא כה לוהט כי איך שהוא פלאת'  הבלונדינית היפה ומלאת החיים נראית כנציגה המושלמת של התרבות האמריקנית מלאת החיים  והפמיניסטית, בעוד שיוז הקודר מהמוצא הקלטי השקוע בעבר, נראה כמייצג המושלם של התרבות הבריטית  הפטריארכאלית השוקעת.  כתוצאה, יוז הפך ל"מנודה" בחוגים שונים של עולם הספרות הבריטי והאמריקני ובעיקר בקרב נשות הקהיליה הפמיניסטית האקדמאית . הקראות ציבוריות שלו של שיריו היו לעיתים מזומנות  מופסקות בצעקות "רוצח" מהקהל.  מעריצות שונות  של פלאת'  הציקו והטרידו את יוז ומיררו את חייו  ללא הרף בגינה של פלאת המנוחה. נשים חמומות מוח אף טרחו ומחקו מקברה של פלאת' את שם משפחת נישואיה  ליוז כאילו על מנת למחוק  על ידי כך  באופן סימבולי (כישופי?) כל קשר בינה ובין "האיש הזה".  מבקרות פמיניסטיות טענו שיוז חי רק על מנת "להענש".  אם נרצה אפשר לטעון שכל אותן סופרות  וביוגרפיות פמיניסטיות שמעולם לא הסתירו את שנאתן הכמעט אישית ליוז, רדפו  את יוז בשם אישתו המנוחה והאשימו אותו ב"רציחתה".

 

רונית ליברמנש פוגשת את סילביה פלאת

הסופרת והמשוררת  והמתרגמת  רונית ליברמאנש  היא חובבת גדולה של שירי פלאת' (והרבה פחות של יוז). וזה אולי קצת מפתיע שכן בראשית הקריירה שלה תוארה בידי המשורר מקסים גילן  כמי  שהיא "המשוררת האכסיסטנציאליסטית הראשונה בשירה העברית ששיריה הם עדות לקיום האנושי המעורטל המתייסר נטולי חזון בלי עולם הזוי בלי ילדות ובלי קודם" , שאין ליצירותיה  כל קשר לעל טבעי,  כמי "שאין לה אלוהים" ועוסקת רק בעכשווי התל אביבי. בניגוד מוחלט למשוררת כמו יונה וולך ובניגוד למשוררת כמו סלביה פלאת'.

 

היא פירסמה עד היום שני קבצי שירים, רומאן ו קובץ סיפורים שעוסקים בעיקר בזוגיות ומיניות בתל אביב המודרנית ובמאבקה הבלתי פוסק והאין סופי של הבחורה הרגישה בלהקות  הבבונים התל אביבים המצויים. בנוסף תירגמה ספר מדע בדיוני של קוני ויליס  שעוסק בחיים שמעבר שמראה על תחומי עניין נרחבים יותר.

 

לדבריה שיריה לא הושפעו כלל בידי פלאת שאותה היכירה רק לאחר שכתבה את רובם. אבל דומה שיש כמה שירים שלה שבהם אפשר למצוא רעיונות ורגשות  שמזכירים את אלה שאפשר למצוא אצל פלאת  בימיה הקודרים יותר למשל השיר הזה:

 

ללורנה בוביט

 

יש לך תחת נהדר ממש

אימפריה והצורה שלך עושה לי

דברים, נשף הגבר לתוך

אזנה, מריר נצמד לצוארון

חולצתה. היא לא ענתה רק שלפה

סכין ונתקה לו באבחה אחת

מדודה.

( נערת גומי לעוסה , 1999 )

  

לאחרונה  רונית ליברמנש  פירסמה  את הספר "המוזה האפלה" שמתאר את תופעת פלאת'  הן בתיאור חייה והן בתיאור  המיתוס  שצמח בעיקבותיה. היא מגלה שפלאת' היא אחת המשוררים הבודדים  מאוד שמוצאים חן בעיני הנוער באינטרנט  שברובם הגדול אינם קוראים כלל שירה (אם כי לא מעטים מהם כותבים שירה).  להלן ראיון עם רונית ליברמאנש:

 

 

א.א: האם יש  עוד משוררות או משוררים נהפכו מאז שנות השישים למיתוסים כמו סילביה פלאת ?

ליברמנש: פלאת' היא מקרה יוצא דופן משום שהאופן שבו ירד עליה המסך בצורה כה דרמטית היה אחראי בצורה רבה להפיכתה  למיתוס. נסיבות חיים מלודרמטיות  אכן תורמות בדרך כלל להפיכתו של אמן  לאיקון  תרבותי. אבל צריך תמיד שיהיו גם  שירה חזקה  מאוד ורצוי מאוד גם יופי פיזי שאף פעם לא מזיק  ואת כל אלה היו לפלאת'.  לא ידוע לי על משוררים מודרניים אחרים שהפכו למיתוס כמוה.

א.א. : האם לסילביה פלאת'  יש השפעה כיום על התרבות הפופולארית המודרנית?

ליברמנש: בוודאי.  אפשר למצוא את שיריה באתרים ובלוגים  רבים של נוער באינטרנט. וזהו  לרוב נוער מסוג מיוחד, הנוער ה"גותי" שנוטה ללבוש בגדים שחורים ושנמשך לסיפורי אימה ולעל טבע לסיפורי הערפדים של אן רייס שבהם מתוארים ערפדים, בני אלמוות  מוצצי דם  יפי תואר ושרמאנטיים מאוד בסגנון הלורד ביירון. והם גם מתחברים מאוד לסילביה פלאת' וגם לטד יוז ולשירו המיסטי  "העורב".  

בני הנוער האלה עוסקים בפלאת'  וגם ביוז בעשרות אתרים ובלוגים ברשת ששם הם מצטטים משיריה ובמיוחד את אלה שכתבה סמוך למותה. נראה שתחושות הייאוש האובדן הטירוף והרצון למות  ועם זאת לקום לתחיה על מנת לרדוף את אויביה, תחושות  שאותם ביטאה פלאת' בשיריה המפורסמים ביותר, מתחברות  היטב עם בני נוער אלה חובבי הערפדים והעל טבעי.  ברוב השירים של פלאת' ויוז  יש אלמנטים של המוות והעל טבעי  והם נראים בעיני בני נוער אלה  כמבטאים  הפואטיים המושלמים של  רעיונות  הדם  והמוות  והם משפיעים עליהם מאוד. 

נראה אגב שהבנים מעדיפים את יוז בעוד שהבנות מעדיפות את פלאת'.

א.א. מה חשבת על הסרט ?

ליברמנש: לא אהבתי את הסרט. הוא היה פשטני מדי זה היה סיפור אהבה בלית ברירה מאחר שלא נתנו להם להשתמש בחומרים והפכו אותה לאישה היסטרית בסיפור הוליוודי פשטני. היא ניסתה להיות אישה טובה בהכל אם  רעיה משוררת ונכשלה בכך. היא סבלה ממחלת נפש שגרמה לה כבר לנסות התאבד בעבר.  לא צריך להאשים את יוז בכל דבר.

_____ 

 

ליוז עצמו היו חיים טראגיים גם לאחר התאבדות פלאת'  שכמו אישרו את  הטענה שטענו אנשים מסויימים  כי פלאת' הטילה עליו קללה במותה. גם אישתו השניה,  זאת שעימה בגד בפלאת',  התאבדה בצורה זהה  לזאת של פלאת' על ידי גז, והרגה ביחד איתה  גם את בתם המשותפת.

 

יוז סירב  סירב כל חייו להתבטא בעניין סיפור חייו עם פלאת' - אולי משום שידע ששתיקתו רק מחזקת את המיתוס שצומח סביב שניהם?  היה מי שראה בו דמות "פרומתאית" שנאלצת לראות שוב ושוב את ההתעללות הנמשכת בדמותו כאדם צעיר בידי חוקרים וביוגרפים  אקדמאים, בידי משוררות שהאשימו אותו ברצח פלאת' ובידי מחברי מאמרים לעיתונים. הוא המשיך ליצור  ובין השאר הוא האיש שאחראי לתירגומו לאנגלית של המשורר הישראלי  יהודה עמיחי  שאת שיריו העריץ ושעימו היה מיודד .

 

רק זמן קצר לפני מותו  ב- 1998  הוא פירסם  ספר שירה "מכתבי יום ההולדת"  שתיעד את יחסיהם מנקודת המבט שלו.  בפואמה ענקית ומסובכת מאוד זאת תיאר יוז את פלאט ככוהנת גדולה של כוחות "האם הגדולה " שנפלה קורבן לכוחות מיסטיים  שבהם לא ידעה לשלוט כהלכה.

 

יוז אמור היה דווקא אז להגיע לשיא הצלחתו. זמן קצר לאחר מכן,  ב- 1999 יצא למסכים סרט אנימציה הוליוודי מוצלח מאוד בשם "ענק הברזל"  סיפור על איש ברזל, גולם  מיכני  בשנות החמישים שנאבק בדרקון מפלצתי מהחלל. הסרט התבסס על ספר מדעי בדיוני  קלאסי לילדים שחיבר יוז שנים  קודם לכן ושאמור היה להביא ליוז פירסום עולמי מעל ומעבר לקהל המצומצם של קוראי השירה. אולם בניגוד לכל הציפיות הסרט המוצלח נכשל, ולמרות כל הביקורות הטובות שקיבל, היה כישלון עצום בקופות. יוז עצמו נפטר זמן קצר מאוד  קודם לכן ממחלת הסרטן - כמעט מיד לאחר פירסום היצירה שבה דן בחייו עם סילביה פלאת'.

 

סלביה פלאת', האישה שמתה בשיא חייה  ויצירתה נשארה חיה היום יותר מאי פעם ומאפילה גם על בעלה ויצירתו.   ודומה שבכך  שמעבר לקבר היא נקמה את נקמתה  בבעלה ואהוביו. 

 

עוד קישורים: 

 סקירה על סילביה פלאת'

http://www.kirjasto.sci.fi/splath.htm

סלביה פלאט אתר

http://www.sylviaplath.de/

סקירה על טד יוז

http://www.kirjasto.sci.fi/thughes.htm

טד יוז האתר 

 http://www.zeta.org.au/~annskea/THHome.htm

מבוא לטד יוז

http://www.zeta.org.au/~annskea/under85.htm

יערה שחורי על סלביה

http://nrg.co.il/online/5/ART/756/820.html

ביקורת בואלא

http://e.walla.co.il/?w=/1000/572125

איש הברזל של טד יוז

http://knafaim.cet.ac.il/pages/item.asp?id=552&item=13&sort=0

היומנים של פלאת

http://www.yediothsfarim.co.il/Proza/transDir/dCat2001_2.asp

 

 

הגיבי על הכתבה                                                 מעניין? שילחי לחברה

 

 

_____________________________________________