גליון מס' 7 - יוני 2003

 

ספרים אמיתיים בעולם וירטואלי

מאת: יואב דור

 

חזרה לתוכן העניינים של גיליון 7 - יוני 2003

גיליונות קודמים:

לגיליון מס' 8 - ספטמבר 2003

לגיליון מספר 9 - דצמבר 2003

 

 

 

 

עוד ב"הדרך למעלה:

ארכיון מאמרים

  בריאות

כל הטיפים

  סגנון חיים

 יעוץ

  כיתבי לנו

 

 

 

מה עשה האינטרנט לספר? מה עשו הקוראים? וכיצד החיים הופכים לעשירים יותר כשיושבים על הברלים בפורום הספרים?

חודש יוני עומד בסימן שבוע הספר, גדוש בארועים ופעילויות כאשר כולם חוגגים את החג המיוחד והלא רשמי: חג הספרים. באינטרנט החגיגות היו עזות שבעתיים, אינטנסיביות למי שעדיין לא הספיק או שרוצה עוד קצת, יש לכם הזדמנות להתעדכן ולרוץ מהר לנסות. נותרו 3 ימים לסיום ארועי שבוע הספר באינטרנט. יחד עם החגיגות, יש להגדיש את התרומה הרבה שהאינטרנט תרם להתקרבות ילדים, בני נוער ומבוגרים לעולם הספר מכה וכמה אספקטים. העדויות פרושות בפניכם.

אתר שבוע הספר

באורט הקימו אתר מרתק לכבוד שבוע הספר העברי.אשר כתובתו http://www.ort.org.il/year/sefer/

האתר סוקר בקצרה את ההיסטוריה העומדת מאחורי חג ספרים הלאומי, וכן סקירה קצרה של המספרים הרלוונטיים. למשל,הידעתם כי בכל שנה יוצאים בישראל 4200 כותרים חדשים.  באתר חידון בן 20 שאלות הבוחן את בקיאותכם ברזי חסמב"ה, עשו של מאיר שליו וסיפורת עברית איכותית נוספת. לאחר חידוד המוח והלשון, סיקרו את סימני הדרך, מהנסיך הקטן, דרך צייר לי כבשה ועד לשביל קליפות התפוזים. לקינוח, אורט מגישה לכם סקירות ביוגרפיות של מיטב הסופרים כמו חיים נחמן ביאליק, נחום גוטמן, דבורה עומר ועוד. אתר נוסטלגי שנעים לקרא ולעיין לפחות פעם אחת בשנה.

ילדים לומדים כיצד ספרים באים אל העולם

באתר "איך שספר נולר" (http://galim.org.il/framemake.html/) של גלים בשיתוף עם ספריית פועלים תוכלו ללמד את ילדיכם בדרך חוויתית ומרתקת על התהליך המורכב של הפקת ספר. תוכלו לעקוב שלב אחר שלב אחר תהליך היצירה וההיוולדות של הספר. בכל שלב רצוי לעצור ולעבור על השאלות לדיון ביחד עם ילדכם. באתר תסקרו את התהליך החל משלב הרעיון, דרך הגשת כתב היד, קריאתו והדיון בו במערכת, עריכה לשונית שלו והוספת האיורים הנדרשים, הכנסת הסדר וההגהה בדיוק לפני שמדפיסים הדפסת ניסיון. אם הדפסת הניסיון עברה בשלום, אפשר להמשיך בלאה להדפסה, קיפול וכריכה. מוצאי שבוע הספר זו תקופה מצוינת לעבוד וללמוד יחד עם ילדיכם, איך הספרים מגיעים מראשו של הסופר אל הספרייה בביתכם. תופתעו לגלות שהדרך מעניינת לא פחות מהסיפור המסופר בסופו של דבר בספר.

אהבת הספרים בכל דור ודור

אתר "כנפיים - ספרים טובים לילדים ולנוער" (http://knafaim.cet.ac.il) המיועד לילדים בגיל10-14 . האתר מציע מידע רחב על הספרים, לכל ספר: שמו, שם המחבר/ת, שמות המתרגם, המאייר ומעצב העטיפה, ההוצאה לאור ושנת הפרסום, מספר העמודים, הסוג, מאפיינים של הספר מבחינת הקריאוּת, תמצית העלילה, הרחבה על היבטים ייחודיים של הספר ופרטים על המחבר/ת. לצד מידע זה תמצאו באתר את כריכת הספר, יש אפשרות לשמוע קטע קריינות מתוכו ואפשר לקרוא את הפרק הראשון שלו. כמו כן מוזמנים קוראי הספר להשתתף בפורום המוקדש לו - להוסיף מידע משלהם, לקרוא מה שכתבו עליו אחרים ולהגיב על כך.
במערכת האתר מאמינים שבטווח הגילים 10-14 מסתמנת נקודת מפנה בהרגלי הקריאה של הילדים, מקריאה בעזרת אחרים (מבוגרים בדרך-כלל) לקראת קריאה עצמאית. חוויות קריאה חיוביות בטווח זמן זה יאפשרו לצרף עוד ועוד ילדים למעגל הקוראים העצמאיים.
במאגר של האתר נכללים ספרים המרחיבים את הדעת ואת הדמיון, ספרים שיישארו אתכם לאורך זמן, והכי חשוב, ספרים אשר ימשכו אותו להמשיך ולקרוא ספרים נוספים.

יושבים על הברזלים

בשבוע הספר של שנת 2003 הפורומים לקחו חלק לא מבוטל בפעילויות, ובינהם, איך לא, בלטו חתני השמחה - פורומי הספרים. פעיל במיוחד היה פורום הספרים של תפוז בהנהלת ריוונדל (שמה האמיתי שמור במערכת) (www.tapuz.co.il/promo/books/). ריוונדל אירחה במהלך החודש את הסופרות דניאלה לונדון דקל, מירה מגן, סמדר שיר וב- 30/6 גבי ניצן עתיד להתארח בפורום.

בפורום גולשת קבוצה גדולה של חובבי ספרים, גולשים בני 20 ומעלה לרוב, קבועים וגם מזדמנים אשר עוברים בפורום, מתרשמים ונותרים "בהאזנה" בלבד. "זה היופי שם הפורום, אפשר להישאר בו פאסיביים, לקרא את הנאמר מבלי שיהיה צורך להביע קול. הדבר מושך קהל גולשים שאוהב ספרים אך אינו רוצה להיות אקטיבי, ומרגיש בנוח עם צורת ההתנהלות הזו". בפורום הספרים של תפוז, מהפורומים היותר איכותיים ומושקעים בתחום הספרים באינטרנט, תמצאו מגוון רחב של תוכן איכותי ומקיף לצד המלצות, הכולל את פינת הביוגרפיה בה אחת לשבוע אחד מחברי הפורום שולח ביוגרפיה של סופר כלשהו לפי בחירתו. באתר לוח ארועים המפרט את ארועי השבוע הקרוב בפורום, דבר הנחוץ תמיד אך במיוחד בשבוע הספר, תקופה בה רמת הפעילות גבוהה במיוחד.

לפורום הספרים האינטרנטי, לעומת קבוצות קריאה המתארגנות באוף ליין, כמה וכמה יתרונות בולטים שקשה שלא להתמכר אליהם, במובן החיובי: הפורום הוא אנונימי, לכן יש את החופש המלא להביע דיעה ספרותית נטו בלי חשש לשיפוט על בסיס דיעות קדומות וסטריאוטיפים. כמו כן, ריוונדל מעידה כי "קל למצא אנשים כמוך. בפורום הספרים אני יכולה לדבר על מה שאני אוהבת ומבינים אותי. ההיכרות שלנו עם אנשים חדשים בפורום, טקס החניכה, זה דרך לספר על ספרים שאוהבים וזה מאפשר להכיר את האדם החדש שמגיע לפורום באור אחר. בנוסף, הגולשים מעידים כי הפורום ממכר, הקצב שלו מהיר מאד, לפחות דף ליום ומדברים בו על כל מה שקשור לספרים, גם על דברים מוזרים ונישתיים, יש זרימה עם הרעיונות שעולים". דבר חשוב ומשמח גם יחד הוא העדות של ריוונדל וחברי הפורום כי קצב קריאת הספרים שלהם עלה וזאת בשל ההמלצות שהם מקבלים אחד מן השני.

בנוסף לאירוח הסופרים, הפורום חגג את חג הספרים העברי עם משחקים וחידונים שונים שקשורים לספרים נושאי פרסים בחסות מיתוס מסחר אלקטרוני. משחק לדוגמא שעשו והיה מוצלח מאד הוא שירשור של פתיחות של ספרים – ריוונדל מכניסה פתיחה של ספר ומי שמנחש מאיזה ספר הפתיחה נלקחה צריך להכניס פתיחה חדשה. נוצר שירשור מהנה וסוחף.

האינטרנט עשה שידרוג גדול לעולם הספרים מכמה היבטים. ריוונדל: "אחד מהם הוא האינפורמציה, כיום באינטרנט אני יכולה לקבל תקצירים של ספרים, פרקים ראשונים ובעיקר המלצות. בעבר הייתי צריכה לחפש אנשים מיוחדים מהם אוכל לקבל המלצה והיום אני פשוט ניגשת לפורום ומדברת עם אנשים שיש להם טעם דומה לשלי".

ספרים תורמים, לא זורקים

"דרך צ´רינג קרוס 84" של הלן האנף: "אני מאבקת את הספרים מדי שנה באביב וזורקת את אלה שלא אקרא אף פעם יותר, כמו שאני זורקת בגדים שלא אלבש עוד לעולם. אני מדהימה את כולם...  אני אישית אינני יכולה לחשוב על שום דבר פחות קדוש מספר גרוע או אפילו מספר בינוני". שבוע הספר הינו בסמן של חידוש ספרים ורענון הספריה. אין צורך לזרוק את הספרים הישנים שלא תקראו שוב. במקום זאת תוכלו לתרום אותם במסגרת יוזמה ברוכה של ריוונדל בפורום הספרים של תפוז בשיתוף עם על"מ, פעילות תרומות ספרים ישנים לנוער במצוקה.

קוראים ספר או שניים

באתר "משהו לקרוא" (www.tworead.com/) תקבלו המלצות לספרי קריאה שעורכות האתר קראו ואהבו ושהחזירו להן את הטעם המיוחד של הקריאה לאחר תקופה יובש (מבחינת הקריאה). דרך הביקורת באתר מנסות העורכות להעביר את החוויה שהן חוו תוך כדי קריאת הספר: "את הדברים החשובים שהספר "אמר" לנו, ואיך, מה אנחנו זוכרות מהספר, ולמה אנחנו בכלל זוכרות אותו. לא ביקורת ספרותית מלומדת, ומצד שני גם לא ביקורת שטחית סופרלטיבית בנוסח: "מתווה ברגישות ובאלגנטיות", "מסע קסום ומופלא לנבכי הנפש", וכדומה".

את האתר העורכות הקימו לאחר שגילו שגם אנשים רבים סביבנן, נמצאים במצב תמידי של חיפוש אחר משהו לקרוא. בעקבות הצורך שלהן, והצורך של אחרים, שרוצים לקרוא, אבל קצת מתקשים למצוא

מה, ולכן החליטו לפתוח את הבמה הזאת להמלצות על ספרים שהם גם טובים וגם קריאים.

באתר תפריט המלצות הכולל מנה עיקרית – ספרים אשר השאירו חותם עמוק על הממליצות, חטיפים – ספרים יותר קלילים ונוחים לעיקול, סיפורים קצרים המתאימים לתקופות שונות בחיים, ספרים משומרים – ספרים ישנים שכבר לא שומעים עליהם הרבה אך הם ממשיכים לחיות בלב קוראיהם, וארוחת ילדים – ספרים שכיף להקריא לילדים והשילדים אוהבים לשמוע. בנוסף, תחת הטעימות תוכלו לטעום מפתיחות וסופים מרתקים של ספרים וגם הקדשות שהופיעו על ספרים, כמו ההקדשה שכתב גדי טאוב: "תענוג לחתום על עותק שהוא כבר מרופט מרוב קריאה". אם עדיין לא שבעתם, ונותר קצת מקום, חובה לעיין בטיפים, כמו רעיונות לסימניות ((כפית) לאחר שניגתי ממנה היטב את שאריות הקפה) או עשה ועל תעשה בבחירת ספר טוב לקריאה. את הטיפים חותם ציטוט של תומאס אקווינס מהמאה ה- 13: "היזהרו מאדם בעל ספר אחד בלבד".

יריד ספרים וירטואלי

ואם בעניני ריבוי ספרים עסקינן, זה אך טבעי לעבור לעולם המסחר האלקטרוני. שבוע הספר היה גדוש אירועים ומבצעים בחנויות הספרים ברשת.

במיתוס (www.mitos.co.il) אתר המסחר האלקטרוני המוביל בישראל בתחום תרבות הפנאי, עדיין מתקיים יריד הספרים הוירטואלי הענק של מיתוס עם דוכנים מרהיבים מעוצבים בפלאש של הוצאות כתר, ידיעות אחרונות, בבל, הקיבוץ המאוחד, זמורה ביתן, עם עובד, כנרת, כרטא, אסטרולוג ועוד, יריד אשר ימשך עד לסוף החודש. נותרו עוד ימים ספורים למבצעים ולהנחות המיוחדות שמיתוס בנתה לכבוד שבוע הספר (עד 70% הנחה על מוצרים נבחרים ו- 50% הנחה תמורת נקודות לאומי קארד). בנוסף, מיתוס הפיקה חולצה מיוחדת עם ציטוט מספר לכבוד שבוע הספר ומעניקה אותה במתנה בקניה מעל 250 ש"ח מכל המחלקות באתר וכן ניתן לרכוש את החולצה באתר תמורת 24.90 ש"ח. בתקופת שבוע הספר לקוחות מיתוס נהנו מחידונים מאתגרים על ספרים, תלושי שי הוענקו במתנה לכל העונים נכונה על החידון, ואפילו שירות "אבוא לקחת" (המאפשר למזמינים דרך האתר לאסוף את החבילה מהמחסן של החברה בעלות של דמי טיפול סמליים) ירד למחיר של 1 ש"ח בימי שבוע הספר הרשמי העליזים. רותי בן-דור, מנכ"ל מיתוס, מוסרת: "חגיגה כזו שכולם מחכים לה במהלך השנה חבל לסיים מהר. לכן שבוע הספר נמשך אצלנו חודש ימים. במיתוס חושבים, יוצרים דברים מיוחדים, משקיעים מחשבה, זמן וכסף ביצירת קרנבל וירטואלי מרהיב. ומעבר לצבע ולזיקוקים הלקוחות מרוויחים". במיתוס פשוט אוהבים ספרים, כולם עד אחרון העובדים.

על פי הפרסומים באתר IBOOKS (www.ibooks.co.il) של סטימצקי, מבצעי שבוע הספר נמשכו עד לתאריך 21/6/2003, והעניקו 25% הנחה על הספרים באתר בתקופה זו, 10% הנחה על הספרים באנגלית, מילון בתמונות למטייל במתנה בקניית מדריך נסיעות מסדרת "מדריכי מישלין", ועל כל קניה בסך 120 ש"ח באתר ניתן לקנות אחד משלושת הספרים "הגינה הביתית", "האוסף המתוק שלי על השולחן" או "טיולי אוכל 3" ב- 25 ש"ח. יעל ברג, מנהלת אתר האינטרנט של סטימצקי, מסרה כי הוחלט בחברה להמשיך את המבצעים עד לסוף החודש ולצאת במבצע ייחודי ללקוחות האתר לפיו בקניית מספר זוגי של ספרים, הספר הראשון יהיה בהנחה של 25% והשני, הזול מבינהם, ב- 35% הנחה: "באתר שלנו יש מבצעים בלעדיים שאין בחנויות ובחנויות יש מבצעים מיוחדים שאין באתר", ואכן את המבצע של ספר שני בחינם ללקוחות לאומי קארד לא ניתן למצוא באתר. לדבריה של ברג, ההיענות של הלקוחות באתר למבצעים גבוהה וסביב הספר החדש של הארי פוטר הייתה ועדיין יש היסטריה לא קטנה. ברג: "שבוע הספר בכל שנה הוא תקופה סוערת. באתר שלנו שבוע הספר נמשך 3 שבועות, לעומת שבועיים בלבד בחנויות סטימצקי ברחבי הארץ".

באתר דיבוק (www.dbook.co.il) מבצעי שבוע הספר נמשכים עד לסוף החודש, שם תוכלו ליהנות מ- 25% הנחה על המוצרים באתר (לא כולל ספרי לימוד וספרים מוזלים), 12% הנחה על ספרי יבוא ואת הספר "שנת החתול" של שרה אנג'ל תקבלו 25 ש"ח הנחה. אתר דיבוק אשר הועבר לאחריותה של חברת איגולד בסוף שנת 2002, עבר לאחרונה שידרוג. חברת איגולד הקימה באתר מערכת מסחר אלקטרוני ייחודית המאפשרת הן את רכישות הגולשים והן את המעקב אחר עסקאות המבוצעות מאתרי שותפים עסקיים. כמו כן מערכת האתר כוללת מודול קידום מכירות ע"י דיוור אלקטרוני ומערכת באנרים ומבצעים דינמית. יתרון בולט של מערכת זאת הוא הממשק שלה מול מערכת ה-ERP של חברת אקדמון,  מפעילת האתר, ממשק המאפשר חיסכון משמעותי בעלויות תפעול כח אדם בחברה, דבר הכרחי בתקופת מיתון מתמשכת.

 

  חזרה לתוכן העניינים
_______________________________________________________