גליון מס' 6 - אפריל 2003

 

חינוך בעידן הוירטואלי – חינוך ברשת

מאת: רנטה זלצגנדלר-חניק

 

חזרה לתוכן העניינים של גיליון 6 - אפריל 2003

גיליונות קודמים:

לגיליון מספר  7 - יוני 2003

לגיליון מס' 8 - ספטמבר 2003

לגיליון מספר 9 - דצמבר 2003

 

עוד ב"הדרך למעלה:

ארכיון מאמרים

  בריאות

כל הטיפים

  סגנון חיים

 יעוץ

  כיתבי לנו

 

 

הרשת פותחת בפני המורים אפשרות להתפתחות מקצועית והעצמה אישית. הרשת מאפשר למידה מתוקשבת. הרשת תורמת לשיפור יוקרת מקצועות ההוראה. הרשת משדרגת את יחסי התלמיד-מורה. מה עשינו קודם בלי הרשת?

הרתיעה מעולם האינטרנט מרחיקה רבים מהאפשרויות האדירות הגלומות בו, בינהם גם אנשי חינוך והוראה. יש אף המאמינים שהאינטרנט לא אמין מאחר ואינו מחובר לשטח. אף על פי כן, ולמרות הקושי הרב של שינוי דפוסים ישנים ונוחים, האינטרנט והטכנולוגיה מחלחלים לעולם החינוך וההוראה והאפשרויות הן אינסופיות. עולם החינוך באינטרנט פותח בפני המורים אפשרויות שלפני שנים ספורות בלבד היו בגדר מדע בדיוני, ומשדרג את המעמד החלש של המקצוע החשוב ביותר בעולם – חינוך הצאצאים שלנו. משרד החינוך מודע לחשיבות הרבה של ההתקדמות הטכנולוגית ומעודד כיוון התפתחות זה.

התפתחות מקצועית

האינטרנט משמש מאגר מידע אדיר למידע אישי, התורם להתפתחותו האישית של המחנך הישראלי. הרשת פותחת ערוצי תקשורת בפורומים בין המורים בהם מועברים חומרים ורעיונות למערכי שיעורים, הפעלות ועוד. אחד מהיתרונות האדירים של הרשת היא האפשרות של התשלמות מורים און-ליין. בפרוייקט תמי"ד של מט"ח (www.cet.ac.il) בשיתוף עם האוניברסיטה הפתוחה, ישנם 3 מפגשים פיזיים וכל השאר נעשה דרך האינטרנט. אסנת רסקי, מורה ומנחה לשילוב התקשוב במשרד החינוך, מחוז צפון, מוסרת כי זהו יתרון גדול במיוחד לאנשי הפריפריה. "למשל, אני גרה בגליל ומרבית המידע כיום מרוכז במרכז. האינטרנט מחבר אותי לידע שנמצא במקומות המרוחקים ממני פיזית".

תמי"ד (tamid.cet.ac.il/tamid)/, הוא מרכז מתוקשב למורים ולבעלי תפקידים במערכת החינוך המזמן התפתחות מקצועית באמצעות טכנולוגיות המידע והתקשורת. תמי"ד פותח מתוך יוזמה משותפת של יד הנדיב, משרד החינוך, האוניברסיטה הפתוחה והמרכז לטכנולוגיה חינוכית. תמי"ד מזמן לאנשי חינוך אפשרות לפיתוח מקצועי בתחומים מגוונים בעזרת טובי המומחים בארץ, בלי לצאת מן הבית או מבית-הספר. סביבת האינטרנט, משמשת כאן שני תפקידים: סביבה המאפשרת למידה מרחוק - בכל זמן ובכל מקום, וגם הזדמנות להתנסות בתרבות למידה אחרת. הרעיון הוא שברגע שהמורים יתנסו בדרך למידה זו בעצמם, הם יוכלו להקנות אותה לתלמידיהם באופן איכותי ומשמעותי.

המרכז עוסק בשישה תחומי דעת: מדעים, אזרחות, היסטוריה, אוריינות, אנגלית. בכל אחד מתחומי הדעת ישנם 4 משאבים עיקריים העומדים לרשות המורים: מרכז משאבים המכיל אתרים בנושא, מאמרים, כתבי עת, כנסים וכלים נוספים. קורסים מתוקשבים בהם ניתן להשתתף און ליין, קהילת מורים לתחום הספציפי להחלפת רעיונות  עיצות ודיעות, וקבוצות דיון ושיחות ועידה בין מורים אשר משתפים אחד את השני בידע שלהם. תחומי דעת נוספים נמצאים בבניה.

מרכז תמי"ד פועל בשני ערוצים מרכזיים: ערוץ אחד הוא קורסים מתוקשבים בתחומי הדעת השונים, המבוססים על למידה עצמית וקבוצתית, באמצעות הרשת, וכוללים מספר מועט של מפגשי פנים אל פנים. הערוץ שני הוא אתרים דיסציפלינריים המתפקדים כמועדון מקצועי לקהילות מורים בתחומי הדעת שונים. האתרים מציעים מידע מגוון ומעודכן בתחומי הדעת שונים, מאגר פעילויות מתוקשבות אשר פותחו ע"י מורים, ומאפשרים להתייעץ עם מומחים בכירים בתחומי הדעת. בשנת תשס"א הופעלו במסגרת תמי"ד כ- 28 קורסים במקומות שונים בארץ ולמדו בו כבר כ- 720 מורים.

רסקי ממליצה בחום על פורום מעולה למורים בבתי ספר יסודיים הנמצא באתר תפוז (www.tapuz.co.il). הקהילה נולדה מתוך הצורך של קהילת המורים הגולשים באינטרנט, למצוא סביבת תקשורת ובית וירטואלי. שאיפתן של מקימות הפורום,  הדס אדלר ואלישע בביוף, היא להגיע למצע שיתוף והחלפת רעיונות, תכני לימוד ופעילויות הנעשים בעבודה היומיומית.  בקהילה תוכלו למצוא מאמרים, קישורים לעמודים הרלוונטיים ברשת, תת-אינדקס, ומדורים - אתרים מומלצים הקשורים לנושא. מנהלות הפורום קוראות למורים להשתתף בהפעלת הקהילה - לשלוח מאמרים, המלצות לאתרים, להוסיף קבצים ופעילויות.

כלים שלובים להעצמה ברשת

 אתר כלים שלובים מבית סנונית (www.teachers.org.il) נועד לתת בידי כל מורה את הכלים בעזרתם יוכל לבנות עבור עצמו ועבור כיתתו את התהליך הלימודי המלא באופן שיתאים לו. אתר כלים שלובים מחבר בין המורים ובין אוסף של כלים אינטראקטיביים העומדים לרשות המורים בבניית פעילויות חינוכיות ברשת.
האתר מהווה מסגרת תומכת לשיתוף משאבים ורעיונות ואף ליצירת למידה משותפת של כיתות ובתי-ספר ברחבי הארץ. בעזרת הכלים יוכל כל מורה לארגן לעצמו ולכיתתו הפעלות באופן שיתבסס על תשתית הקיימת כבר ברשת בתוספת חומרים שהמורה יעלה לאתר בעצמו.
ה"חומרים" יכולים להיות דפי עבודה, מצגות, סימולציות, שאלונים, מבחנים פתוחים ואמריקאיים ועד לפעילויות המורכבות ממספר מרכיבי פעילות ולימוד. בסנונית מאמינים שעם הזמן יצטברו במאגר מספיק פעילויות, כך שמורה יתחיל כל פיתוח "למחר בבוקר" בחיפוש על מאגר הפעילויות הקיים, תוך סבירות גבוהה למצוא פעילות קיימת שיש לעשות בה שינויים מועטים בלבד.

מאגר הפעילויות פתוח לקהל המורים. ההרשמה והשימוש בכלים ללא תשלום. שער קהילות בכלים שלובים מפנה את קהל המורים לקהילות השונות הקיימות ברשת. קהילת המורים היא הדרך הנכונה להעצמת המורים וקידומם המקצועי, שם ניתן להשתתף בדיונים מקצועיים בין מורים על פי תחומי הוראה ועניין שונים.

סביבת למידה מתוקשבת

יותר ויותר מורים כיום בונים פעילויות בעזרת חומרים מהרשת, כגון קישורים למאמרים אוטנטיים שאין בבית הספר. בנוסף, התלמידים לומדים להוריד חומרים און ליין, חוקרים נתונים בעזרת האקסל, ממש קידמת הטכנולוגיה. אך לא לא כל המורים בארץ משתמשים ברשת. "השינוי בעולם החינוך איטי אך בהחלט ניתן לראות כיום יותר ויותר מורים בעולם הלוירטואלי", לדברי רסקי.

רסקי ממשיכה ומסבירה "מורים שאינם מפחדים הופכים למנחים בלמידה ופחות לספקי ידע, מכוונים את התלמיד למידע ומלמדים אותו להפוך את המידע ליעד. למשל לפני שנתיים עשינו פרוייקט: ברמת הגולן יש זאבים שהולכים ומתרבים ופושטים על העדרים. התלמידים התחלקו לארבע קבוצות: חוקרים זואולוגים (מייצגי הזאבים), חקלאים, רשות שמורות הטבע וקבוצה רביעית ייצגה את ההיבט המוסרי בשמירת הטבע. התלמידים היו צריכים למצא פתרון לבעיה. היופי בחינוך באינטרנט הוא שחומרים לפרוייקט כזה אין בספרייה בבית הספר אך באינטרנט ניתן למצא שפע של מידע. בנוסף ניתן לפנות למומחים בתחום וזה מה שהילדים עשו. התלמידים מצאו בוקר מהצפון, מומחה מרשות שמורות הטבע וחוקרים נוספים בתחום. הם נכנסו לזה ממש ברצינות ואפילו נוצרה יריבות סביב הפרוייקט. בסופו של דבר התלמידים הציעו פתרון שאיגוד מגדלי הבקר יישם. בעצם נוצר ידע חדש באמצעות המידע שמצאו באינטרנט".

יחד עם זאת, חשוב לעשות שימוש מושכל באינטרנט, אין טעם להעלות דף עבודה לאינטרנט כשמחלקים בכיתה אלא להשתמש בזה להגעה למקורות מידע חדשים, להרחבת שעות ההוראה והגמשתם, לפעול לשיפור הקשר.

היבט נוסף הזוכה לשידרוג עם הקידמה הטכנולוגית הוא הקשר הבינאישי בין מורה לתלמיד מעבר לגבולות הכיתה, בין אם זה באימייל או באמצעות פורומים, או דרך אתר של הכיתה עם הודעות ופורומים. התלמיד פונה למורה והמורה עונה לו בזמן שנוח לו. באימייל נוצר קשר אינטימי של אחד על אחד לעומת כיתה בת 40 תלמידים בה קשה לתת תשומת לב לכל אחד בנפרד. רסקי: "זה יוצר מרחב חדש לתקשורת וקשר בנוסף למרחב הפיזי הקיים".

אתר צפונט (www.tzafonet.org.il) של משרד החינוך מחוז צפון, מפעיל פורומים וקהילות לומדות אשר המורים בנו ומפעילים בעצמם, כגון בתי ספר מדגימים אשר הקימה ומנהלת רסקי, ובו פעילויות מתוקשרות, מידע על השתלמויות, פעילויות של ימים מקוונים ועוד. בעולם זה נפגשים התלמידים והמורים ומנהלים אינטראציה חדשה, נוסף על הקיימת.

בעמל רב תקים פורום

רשת עמל הקימה את עמלנט – סביבה לימודית מתוקשבת (www.amalnet.k12.il), אתר מושקע ובו מגוון כלים ומשאבים למורים כמו גם לתלמידים. באתר מגוון של פעיליות מקוונות בנושאים שונים כמו אינטרנט ואטואליה, הטרדה מינית, חגים ועוד. רוצים להקים פורום? אין בעיה, באתר תמצאו מערכת מתוקשבת להקמה וניהול קהילות ידע. הרחבת ידע והעשרה ניתן לעשות באמצעות אתרי התוכן. לרשות המורים עומד המגזין הדיגיטאלי ממב"א (מקורות מידע בינלאומיים באינטרנט) המגיש לקוראיו מידע מקצועי מסונן מכל קצוות העולם ומאפשר מעקב אחר ההתפתחויות ברשת האינטרנט, מבחינה טכנולוגיה ותכנית כאחד. צוות המידענים של עמל סוקר מדי חודש אלפי אתרים ובורר מתוכם רשימת אתרים מובחרים. כמו כן, מוצג בכל גליון נושא מרכזי על כל היבטיו. באתר אינדקס של קיצורי דרך בתחומים רבים כמו מיידענות, חינוך, עיתונות וגם מנועי חיפוש ואתרי חדשות. לשרות המורים עומדת מחלקת ההשתלמויות שם ניתן להתעדכן בכל הנושאים השונים בהם ניתן להשתלם. השנה מרכז ההשתלמויות הרחיב את לימודי המחשב והוסיף קורסים וירטואליים באמצעות מערכת AmaLearn, מערכת מתוקשבת שפותחה במפ"ט להשתלמויות באופן א-סינכרוני. לבעלי תפקידים בתחום ההוראה זוהי הזדמנות להתפתחות להתנסות ולהעשרה בידע כלים וכישורים לעבודה בסביבה עתירת מידע וטכנולוגיה, מוסרים בעמל.

ימים מקוונים

בחטיבת הביניים בכפר ורדים מקיימים אחת לשנה מספר ימי לימוד מקוונים – לימודים דרך הרשת כאשר התלצידים והמורים נמצאים בביתם. הפעילות מתקיימת בהצלחה מזה 3 שנים ולאט מתפשטת לבתי ספר נוספים בארץ. דבר זה מחייב את המורים להכין מטלות מתוקשבות ובעצם משמש כמנוף להכניס את המורים לאינטרנט. המורה חייב ללמוד לעבוד עם אימייל ופורומים ולתלמיד ניתנת אפשרות ללמוד בשעות שנוח לו ותכנן את הזמן.

חינוך מיוחד ברשת

תחום החינוך המיוחד שאינטרנט פחות מפותח מאשר החינוך הרגיל. הסיבה לכך היא מחסור חמור במשאבים שאינו מוקצה לחינוך המיוחד. לדברי יעל רונן, מורה לחינוך מיוחד ומנחת מורים ורכזי תקשוב בחינוך מיוחד "אנחנו האחרונים שמקבלים חיבור ברשת בבתי הספר של החינוך המיוחד. כל אחד אומר שאנחנו תחת האחריות של השני ובסופו של דבר נשארים עם תקציבים זעומים. למרות זאת, אנו מתקדמים ומתפתחים". אתר מקום מיוחד (http://makom-m.cet.ac.il) הוקם ע"י מט"ח וקשר בשיתוף עם אוניברסיטת תל אביב. האתר החדש, כבן שנה, מתפתח והוא ייחודי בתחומו. באתר ניתן למצא אינפורמציה שמיועדת למורים, הורים ומשפחות של ילדים עם צרכים מיוחדים. מעבר לכך באתר יש הפעלות אך אין עדיין לימודים און ליין.

אתר אחר של משרד החינוך מחוז צפון הוא שמענט (http://www.tzafonet.org.il/kehil/shemanet/) המיועד ללקויי שמיעה ומטרתו ליצתור סביבת למידה ותקשורת אינטראקטיבית שתאפשר לתלמידים לקויי שמיעה לפעול ולתקשר באופן שוטף באמצעות האתר. בכדי להמשיך ולפתח חזון זה המורים בתחום החינוך המיוחד ממשיכים לפתח את כישוריהם וכפי שרונן מסבירה באשר לתרומת המחשוב והתקשוב בלמורים בחינוך המיוחד, "הרצון הגדול של התלמידים לעבוד עם מחשב מכריח גם את המורים לרכוש את המיומנויות הבסיסיות לפחות ולהתחבר לעולם המחשוב והתקשוב. המוטיבציה הרבה של תלמידים לעבוד עם מחשב מאפשרת למורים לחזור ולתרגל שוב ושוב מיומנויות חשובות מבלי שתימאסנה על התלמידים. בנוסף, הכלים הממוחשבים מאפשרים למורים להגיש לתלמידים דפי עבודה ופעילויות העשירים בתמונות ומצומצמים במלל – יתרון עצום בחינוך מיוחד.

הצורך למצוא חומרים מתאימים לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים מכריח את המורים להיות יותר מיומנים במידענות מתוקשבת בשל הצורך "לפשפש" ולברור רק את המתאים באמת. אין ספק כי עושר המידע הקים באינטרנט מעשיר את המורים ומאפשר להם להתעדכן במחקרים חדשים ובחברות הנותנות שירותים לחינוך המיוחד".

  

  חזרה לתוכן העניינים
_______________________________________________________