גליון מס' 6 - אפריל 2003

 

חיידק האופנה – אופנה וירטואלית

מאת: רנטה זלצגנדלר חניק

 

חזרה לתוכן העניינים של גיליון 6 - אפריל 2003

גיליונות קודמים:

לגיליון מספר  7 - יוני 2003

לגיליון מס' 8 - ספטמבר 2003

לגיליון מספר 9 - דצמבר 2003

 

עוד ב"הדרך למעלה:

ארכיון מאמרים

  בריאות

כל הטיפים

  סגנון חיים

 יעוץ

  כיתבי לנו

 

 

חיידק המסחר האלקטרוני הצליח להדביק גם אותנו, הישראלים. אבל בתחום האופנה אנחנו עדיין צריכים "למשש את העגבניה". אתרי חברות האופנה קראו נכון את המפנה והתאימו את הגישה.

לקראת בוא חג הפסח האביבי, אתרי המסחר האלקטרוני יוצאים במבצעים חגיגיים. אתרי המכירות הפומביות פורחים ובמכירות הקבוצתיות משתתפים אלפים גולשים. הישראלים מוכנים לקנות ספרים, מוסיקה ומוצרי תרבות נוספים באינטרנט, כמו גם מוצרי חשמל, חופשות בחו"ל ובארץ, ציוד משרדי ואפילו מזון. בניגוד גמור להצלחת החברות הבינלאומיות המוכרות קשת רחבה של מוצרי אופנה באינטרנט, אתרי האופנה הישראליים לא הצליחו להמריא.

רובנו הגדול לא יוותר על חווית הקניה למרות החסרונות הטמונים בה. למרות שמסע הקניות בעולם הפיזי כרוך בהתרוצצויות בין חנויות רבות, סחיבת אינספור שקיות, התמודדות עם מוכרים ומוכרות הלהוטים למכור ומקשים על החשיבה הצלולה, יש סיפוק רב במציאת הפריט שבדיוק רצינו, בלהרגיש את המוצר שאנחנו עומדים לקנות, בלוודא שהגיזרה שנראית יפה על הקולב גם תראה טוב עלינו, אם לא - ניתן להחליף במקום לדגם או מוצר אחר. ויתרון נוסף בל יסולא מפז – סיפוק מיידי – מי מאיתנו לא מודד את המוצרים החדשים שקנה מייד איך שהוא חוזר ממסע הקניות, המחמירים אף נשארים עם המוצרים שמדדו וקנו זה מכבר בחנות.

האמרה "אם אתה לא שם אתה לא קיים" מוכיחה את עצמה - חברות האופנה המובילות הקימו אתרי פלאש מרהיבים אשר מטרתם הצגה מרהיבה של כל החידושים, הקטלוגים, תצוגות האופנה, והמבצעים כך שהצרכן הישראלי יוכל להתכונן לפני התחלת מסע הקניות. ישנם אתרים שאף הרחיקו לכת ומספקים עצות וקשר ישיר עמם באמצעות האתר. בנוסף, המדיה האינטרנטית איננה מצונזרת, אתרי האופנה משתמשים בזה ואנחנו הגולשים נהנים מחופש הפרסום באינטרנט.

החברים של קסטרו

אחד מאתרי האופנה היותר מושקעים הוא האתר הפלאש של קסטרו (www.castro.co.il). בימים אלה שוקדים בקסטרו על האתר של חנות הדגל בדיזינזוף סנטר. בכניסה לאתר הראשי יש לבחור בין קסטרו נשים לקסטרו מן, כשבשניהם להצטרף למועדון החברים ולקבל ראשונים עדכונים לגבי הקולקציות החדשות שעומדות לצאת, לגבי הנחות ומבצעים, ובכלל להיות תמיד אופנתית מעודכנים. באתר מידע רב אודות קסטרו, המשקיעים שלה, הדוחות הכספיים שלה והודעות לעיתונות לכל האופנתיים המעונינים להשקיע בחברה או לסקרנים שבחבורה. בנוסף עומדת לרשות הגולשים מצגת מרשימה של קולקציית קיץ 2003 לנשים וגברים גם יחד, ובקרוב תעלה לאתר תצוגת האופנה של הקולקציה. לקרייריסטים, המעונינים להשתלב בעולם האופנה, ניתן למצוא באתר הצעות עבודה המחולקות לאזורים. קסטרו מעמידה לרשות הגולשים גימיקים לשעשוע כגון גלויות, טפטים ושומרי מסך, אם כי יש בכך גם היבט שיווקי חכם, הם רוצים להיות לכם כל הזמן מול העיניים, שלא תשכחו אותם! בנוסף, רוצים להכיר את דודי בלסר ואת רומי אבולעפיה? באתר תמצאו כרטיס ביקור של השניים וגם מאחורי הקלעים של צילומי הקטלוג.

לדברי אורנה ברמן, מנהלת שיווק בתחום נשים בקסטרו, האתר בא לשדר תדמית – מובילות אופנתית, יחודיות, חדשנות, תוך תאום עם הפעילות של החנויות הפזורות ברחבי הארץ, אך עם הייחודיות והפאן הנוסף שמאפשר האתר. "לדוגמא, בעונה הנוכחית האתר הוא אינטראקטיבי והמסר הוא אורבניות, קוליות, אתה מסוגל לעשות כל מה שאתה רוצה והמסר עובר דרך המשחק בצורה מעניינת". האתר התדמיתי מניע לפעולה, באמצעות פרסום כל המבצעים שקיימים באותה העת בחנויות. האתר מתעדכן ללא הרף לאור החידושים התדירים בתחום האופנה.

ברמן מוסרת כי האופציה החדשה להציץ אל מאחורי הקלעים מאד פופולרית ומושכת אליה גולשים רבים. מרבית הכניסות הן לקולציה, לאחר מכן אל מאחורי הקלעים ואח"כ לגלויות. בעשרת הימים האחרונים 1300 גולשים הורידו שומרי מסך ו- wallpaper מהאתר.  האתר פונה לצעירים בני 16 עד 30 שהם גם מרבית הלקוחות של הרשת. הגולשים שוהים באתר למעלה מ- 5 דקות שזהו נצח בקנה מידה אינטרנטיים וכל זה ללא מכירות דרך האתר, אלא בשיטוט ועיון בתכנים.

בקסטרו לא מאמינים שמכירת אופנה און ליין מתאימה לשוק הישראלי, לגירסת ברמן. בחברה נערכו מחקרים רבים בנושא והמסקנה אליה הגיעו היא שפעילות מסחרית און ליין איינה כלכלית. לעומת זאת השימוש ביוזלטרים פופלרי ומצליח במיוחד. "הגולשים מאד המומים. הם מקבלים ניוז לטר, פונים אלינו בחזרה עם שאלה ומחקבלים תשובה תוך 24 שעות לכל היותר – זהו נוהל בחברה. נוצר ערוץ תקשורת מדהים. הגולשים פונים מסיבות שונות: מחפשים בגד שלא מצאו בחנויות, מבקשים חתימה של דודי, מבקשים קטלוג הביתה וכו'. כולם מקבלים תשובה והתגובות נהדרות".

קרייזי ליין ( www.crazyline.com) באתר תקדם את פניכם יעל אבקסיס הנאווה. ברקע קופץ באנר עם הצעת חברות מהחברה – החלטתי לקבל את ההצעה והצטרפתי. הדבר התמוה הוא ששדות החובה במועדון הם שם וכתובת אולם הדואר האלקטרוני הוא אופציונלי. חברי המועדון יהנו מהטבות וממבצעים בחנויות. באתר תוכלו לקרוא על החברה, לעיין בקטלוג אביב קיץ 2003 העדכני, ותתעדכנו בפריטים החדשים הנכנסים ממש בימים אלו לחנויות. פינה חמודה המספקת ערך מוסף לגולשים היא פינת המעצבת, שם תוכלו לקרא על מגמות אופנה בעולם, לשאול את המעצבות שאלות באמצעות המייל ולקבל טיפים, במיוחד אם "עברת את גיל 30 ומידה 38 מעולם לא הייתה מנת חלקך, אלא לאחר דיאטה רצחנית שעשית לפני שנים וגם אז היית במידה הזו בדיוק שבועיים, כדאי שתקראי את השורות הבאות", מתוך האתר. בנוסף, באתר רשימת החנויות של הרשת, ומידע על מבצעים והנחות עם אפשרות של הדפסת קופונים לשימוש בחנויות. גם כאן לא ניתן לבצע רכישות און ליין.

 42+

אתר מושקע ויפה עם סאונד ופלאש הוקם על ידי רשת מתאים לי (www.matimli.co.il). בכניסה לאתר תתבקשו לבחור בין השפות עברית, אנגלית או יוונית, כך שכל קהל הלקוחות של מתאים לי יוכל לגלוש ולהתעדכן. אני בחרתי בעברית כי היוונית שלי חולדה. החברה פרסמה באתר את קטלוג החדש והמרשים של שנת 2003, ושל תתי המותגים for2 אופנה צעירה לנשים בהריון, ו- ML אופנה לנשים ממידה 42 ומעלה. כמו כן, מופיע באתר סרטון הפרסומת המלא, ללא צנזור הנשיקה החושנית בין שני דוגמנים. באתר ישנה רשימת חנויות הרשת הפרוסות ברחבי הארץ. גם מתאים לי מפרסמת מודעות דרושים ומציעה להשתלב ברשת החנויות שלה ואם קריירה בתחום האופנה אינה קורצת לכם, אפשר להסתפק בלהצטרף למועדון הלקוחות. תחת האיקון של המבצעים, לא עולה דבר.  בחברה לא מאמינים בקניות באמצעות האתר לאור ניסיון העבר שלא הצליח. הנשים בישראל חייבות למדוד לפני שהן רוכשות בגדים או אביזרי אופנה אחרים.

לא במודה

בעוד שבשנה שעברה "TNT" ו"גיבור סברינה" היו בין החברות הבודדות שמכרו את מרכולתן באינטרנט, במהלך שנת 2002 הן הפסיקו את המסחר האלקטרוני. אורלי הניג, מנהלת הפרסום של הוניגמן מציינת כי האתר של TNT (www.realife.co.il) יעודכן בקרוב בקולקציה החדשה וכי בחברה הפסיקו את המכירות דרך האינטרנט מאחר והן לא הוכיחו את עצמן. לחברה 44 סניפים פרוסים ברחבי הארץ, החנויות קרובות ונגישות לכל. "הלקוחות מעדיפים לקפוץ לחנות, למשש ולקנות במקום להזמין באמצעות האתר. השוק הישראלי שונה מהשוק בחו"ל אשר מוכן לקנות לצרוך און ליין אופנה" מסבירה הניג. גם בגיבור סברינה הרגישו במגמה של ירידה במכירות דרך האינטרנט בניגוד למגמת המכירות בחנויות החברה ולכן החליטו להפסיק את הפעילות של האתר. היו תוכניות להקים אתר תדמיתי שיציג דגמים עדכניים אולם תוכנית זו לא יצאה אל הפועל עד כה. נראה שקניות הבגדים באינטרנט עדיין לא באופנה בישראל.

שיוויון גברי

לא נשאיר את הגברים מקופחים – בגיר (www.bagir.co.il) גאים להציג באתר את החליפה הראשונה בעולם שניתן לכבסה במכונת כביסה (לאלה שלא יודעים, את החליפות מוסרים לניקוי יבש). באתר המושקע בשפה האנגלית מוצגת קולקציית החליפות החדשה של החברה. בנוסף באתר טיפים והוראות טיפול בחליפות, רשימת לקוחות ומידע נוסף. אתר מרשים בהחלט אם כי עולה בצורה איטית מאד. התחושה הבינלאומית מורגשת היטב באתר והחברה מתגאה בכך שכל אנגלי חמישי מסתובב עם חליפה שלה.

חידה למביני עניין: מי הופיע בסרטים הבאים: האחים בלוז, טופ גאן, בטמן, גברים בשחור, טרפיק, פגוש את ההורים ואינסומניה? משקפי השמש של Ray-Ban (www.rayban.com). באתר תוכלו להציץ בקולקצית הקיץ החדשה ולעיין ברשימה של כל סרטי הוליווד בהן פורסמו משקפי השמש של ריי בן החל משנת 1956.

מבצעים חמים

אוליביה הלבשה תחתונה (www.oliviaunderwear.co.il) מעניקה קופון של 20% הנחה לרכישה בחנויות בקניונים. קופון ההנחה כתוב בלשון זכר ובסוף העמוד מברר מדוע זה "המלל נכתב בלשון זכר בכדי לעודד את הגברים שרוצים לפנק את הנשים שאיתם". ישר הראתי לבעלי היקר שיחייה. באתר מוצג קטלוג קטן של חזיות, תחתונים, סטים, בגדי ים, סקסי וכותנות. האטרקציה עיקרית היא הקופון, שהוא משתלם בהחלט. לא ניתן לבצע רכישות און ליין.

לרשת החנויות אפרודיטה (www.afrodita.co.il) קטלוג גדול יותר של המוצרים אותם ניתן להשיג בחנויות: חזיות, תחתונים, מחטבים, לבני נשים, הלבשה, בגדי ים וסקסי. לדברי הרשת, הקטלוג באתר אינו מכיל את כל המוצרים הקיימים ברשת, אך עם זאת הוא מתעדכן כמעט מידי יום. כמו כן מופיעים באתר כל המבצעים הקיימים בסניפים השונים, ואלה מתעדכנים כל יום ולעתים יותר מפעם אחת.

מלבד המבצעים, מציע האתר קופונים של 50 ש"ח למימוש בקניה מעל 250 ש"ח בחנויות אותם ניתן למצא באתר בלבד לעומת המבצעים אשר מתפרסמים בעיתונות ובחנויות. בנוסף, יש מנוע חיפוש למוצרים וניתן להרשם לרשימת תפוצה לקבלת מידע עדכני, מבצעים, מוצרים חדשים וארועים.

באתר מידע לגבי הסניפים של הרשת, המותגים הנמכרים בה, ומועדון לקוחות הזהב שנמצא עדיין בשלבי בניה. לדברי הרשת, כרגע לא ניתן לבצע רכישות באתר אך ניתן להדפיס את הקופון מהאתר ולממשו בחנויות.

כפר גלובלי קטן

חשקה נפשכם לקנות ממיטב האופנה האחרונה של דונה קארן, גאפ, בננה ריפבליק, ויקטוריה סיקרט, אולד נייבי, אקספרס או מותגים אחרים שניתן למצוא בארץ במחירים מופקעים, מורגן וכדומיהם? תוכלו לקנות את המוצרים באמצעות האינטרנט באתרים הבינלאומיים, למרות שהמשלוחים של החברות הללו אינו מגיע לישראל. את בעיית המשלוחים לישראל פתרה חברת מסטופ (www.mustop.co.il) אשר חזרה לפעול תחת הבעלות החדשה של חברת נטוויז'ן. לקוחות מסטופ יקבלו כתובת באחד ממרכזי השירות של מסטופ בארה"ב, המהווה כתובת לכל דבר וניתן לשלוח לכתובת זו את המוצרים שברצונכם להזמין. לאחר שהמוצרים מגיעים למרכזים הללו, מסטופ מעבירה אותם לישראל, דרך המכס ועד לאחד ממרכזי השירות של החברה בישראל. באמצעות השירות של מסטופ, ניתן לרכוש את מיטב מוצרי האופנה אם דרך  אתרי סחר אלקטרוני או דרך קטלוגים בארה"ב, ולקבל את המוצרים בארץ. בנוסף, במסטופ אוספים ומציגים עבור הגולשים אינפורמציה על מבצעים ברשתות האופנה בארה"ב כגון ג'ינס של GAP לנשים ב- 280 ש"ח, מבצעים אותם ניתן להשיג באמצעות רכישה ישירות באתרי החברות בארה"ב.

מייסיס, שם שמעלה חיוך על שפתיהם של אלו מאיתנו שביקרו בחנויות בענק של החברה יחד עם זיכרון עמום של שרירים תפוסים. באתר של מייסיס (www.macys.com) תוכלו להתעדכן במבצעים הנוכחיים, לטייל בניחותה בין המחלקות מבלי להתעייף כפי שקורה בדרך כלל בקניונים בארה"ב. היתרון של האתר בכך שהוא משווק את כל המותגים תחת קורת גג אחת ובתחומי האופנה השונים: בגדי מותגים, בגדי ערב מפוארים, תכשיטים, בשמים, הנעלה לכל בני המשפחה. יתרון נוסף לאתר הוא ההתמחות של הרשת בתחום האופנה והמבצעים המעניינים המוצעים לגולשים שרוכשים דרך האתר. בנוסף, באתר רשימת החנויות והכתובות שלהם, כך שאם אתם נמצאים בארה"ב ורוצים לקפוץ למייסיס, דרך התא רתמצאו את החנות הקרובה ביותר. מחפשים מתנה? באתר יציעו לכם מתנות לפי מותגים, לפי נושא ובחתך של מחיר.

נעליים לפי הזמנה

על נעליים באינטרנט אפשר לכתוב הרבה דברים אך אני רוצה להתמקד בחברה אחת מיוחדת, מותג עולמי אשר ענה על החלומות הנשגבים ביותר שלי ומאפשר לעצב נעל לפי הטעם האישי של כל אחד ואחד, וזוהי כמובן חברת NIKE האגדית. באתר של Nike ID (www.nikeid.com) תוכלו להזמין לכם נעל ספורט בעיצוב אישי, לבחור את הדגם, הצבע ושלב אחר שלב לעצב את הנעל, לפי טעמכם, מבלי לקחת משכנתא.

אתר פופולרי לא פחות בקרב הגולשים הישראלים הוא האתר של NINE WEST (www.ninewest.com). השימוש הנפוץ ייותר של האתר הוא להשוות מחירים בין ארה"ב לחנויות החדשות שנפתחו בישראל. אם חפצה נפשכם להיחשב להיות בעניינים אזי חובה להתעדכן בקוקלצית הנעליים האחרונה באתר. את העדכונים אפשר לקבל ישירות לדואר האלקטרוני על ידי הצטרפות לרשימת תפוצה ולרציניים יותר מומלץ להרשם למועדון NINE (club9) ולהשתמש ב- wish list של האתר, להיכנס להגרלת פרסים, לקבל את הניוזלטר של האתר ועוד. לחלשי אופי, כמוני, יש גם אפשרות לקנות את הנעלים גם אם אנחנו לא נמצאים באזור המשלוחים של האתר. המשלוחים של האתר הם רק בארה"ב ניתן להעזר במסטופ.

אופנה בינלאומית אונליין

מגזין זומזום (www.zoomzoom.com) הוא חגיגה של אופנה ותמונות יפיפיות. באתר ניתן לצפות במספר מצגות אופנה ולהרשם לרשימת התפוצה בכדי לקבל חדשות ועדכונים. הפריטים המוצגים בתצוגות קצת יקרים... נעים סביב 1300$ - 1800$.

אלוקסורי (www.eluxury.com) אתר אקסקלוסיבי ומעודן המציג את המילה האחרונה בכל הקשור בתרבות הפנאי והמותרות - האופנה העדכנית ביותר, מדריך ערי נופש ומסעדות, עיצוב הבית, ספא ויופי. כל המוצרים והאביזרים של המותגים היוקרתיים ביותר- מדיור ועד בולגרי מוצגים למכירה און-ליין. תענוג לשטוף את העיניים. בנוסף, באתר ישנה אפשרות לשלוח תלושי שי במתנה, לתשומת ליבכם.

אתר ווג (www.vogue.com) מבקש מהגולשים לבחור במדינה מתוך הרשימה המוצגת. בווג המהולל לא מצאו לנכון להזכיר את ישראל ברשימת המדינות, כאות מחאה קיצרתי את שהותי באתר למינימום רק כידי להתעדכן באופנה האחרונה. באתר תוכלו להתעדכן בתצוגות האופנה, חדשות והטרנדים החמים ביותר של העונה  - אופנת אביב 2003: הכל ממראה הרטרו, דרך קרנבל צבעים ועד מראה האלילה. תתעדכנו ברכילות על האירועים והידוענים, ולמקצוענים שבנינו ישנו מדריך שופינג מקיף עדכני להתחלת העונה עם 111 נעלים, תיקים, שמלות, חליפות וכל מה שתצטרכו בחודשים הקרובים. אם אנגלית זה לא הצד החזק שלכם, לא נורא, התמונות מדברות בעד עצמן.

שיחות אל תוך הלילה

אם בעבר פורומים של אופנה היו למכורים ביותר, או "קורבנות האופנה" הרי שהיום השימוש בפורמים התרחב גם לשאר האוכלוסיה, גברים ונשים כאחד. בתפוז (www.tapuz.co.il) יש מספר פורומים העוסקים ישירות בתחום האופנה כמו פורום "אופנה" ופורום "אופנה מלאה" וגם פורומים בתחומים המשיקים לאופנה כגון "שופינג". מנהלי הפורומים ריכזו עבור הגולשים והגולשות מאמרים, סקרים, וסיכומי שנה. יש לכם שאלה? הרבה גולשים נחמדים שישמחו לענות על כל שאלת אופנה שתתעורר וגם לעודד ולפרגן אחד/ת לשני/ה. למשל בפורום אופנה מלאה עלתה השאלה: "בתור נשים מלאות, איזה סוגי תחתונים אתן מעדיפות ללבוש? ואיזה חזיות? עם תומכי ברזל או בלי?" והתשובות מלוות בהסברים לא אחרו להגיע:  "אני אוהבת תחתונים ממשי וסאטין, בגיזרת HIGH LEGS, כי זה שומר על הבטן ומצד שני מצר ירכיים. דווקא אלה של "AVIVA" שמוכרים ב"המשביר" ממש לא רעים. ואני אוהבת גם חזיות עם ברזלים תומכים ושיהיה בחזיות הרבה תחרה ודוגמא סקסית". אין ספק שהפורום מתאים גם לנשים וגם לגברים, כל אחד מוצא בו את תחומי העניין שלו.

בפורום שופינג גולשת חיפשה חנות יד שניה בה תוכל למכור בגדים שהצטברו בארונה ולקבל בתמורה כסף ולא זיכוי ובתשובה נשלחה לחנות יד שניה בכפר שמריהו, ובפורום אופנה הציגו את סיכום שנת 2002: לחברת האופנה הכי חרושה נבחרה פוקס, הדוגמן הכי הכי, איך לא, דודי בלסר לעומת זאת היו הרבה דוגמניות הכי הכי: מירי בוהדנה, ליהי אלון, בר רפאלי, איה ושירלי, מורן סטויצקי. סופרסטאר הכי אופנתי: שרה ג´סיקה פרקר, כמה צפוי, והמתלבש הכי גרוע: כריסטינה ומדונה.

סקרים רבותיי, סקרים - דודי בלסר מוביל גם בפורום אופנה בסקר מי הגבר הכי סקסי מרשימת הבחורונים הישראלים המצורפת, עם 34% מקולות הגולשים שענו על הסקר. ובסקר בפורום הסטייל של וואלה (www.walla.co.il) סנדי בר לוקחת את רומי אובולעפיה בפער של 18% כדוגמנית מועדפת של קסטרו.

בנוסף ישנו מאמר ובו עצות לגבי הלבוש המתאים לליל הסדר, משנת 2002.

אם עדיין לא השתכנעתם, אז בפורומים תמצאו קישורים לכתבות העוסקות באופנה, לינקים לאתרי אופנה מובילים המתאימים לקהילה בה אתם נמצאים.

השאלה הגדולה הנשאלת היא האם הגולשים יגיעו לאתרים והאם ההשקעה שהושקעה בבניית האתרים תחזיר את עצמה ותשתלם לחברות השונות. ימים יגידו. בינתיים הגולשים יכולים ליהנות מאתרים ומידע נגיש במרחק של לחיצת כפתור. לא צריך לזוז מהבית או אפילו מהכיסא בכדי להיות בעניינים ברמה עולמית.

  חזרה לתוכן העניינים
_______________________________________________________