גליון מס' 10 - מרץ  2004

 

שלום אדוני ראש הממשלה

מאת: מירה לוי

 

חזרה לתוכן הענינים של גיליון 10

 

לגיליון מס' 9 - דצמבר 2003

לגיליון מס' 8 - ספטמבר 2003

לגיליון מספר 7 - יוני 2003

לגיליון מספר 6 - אפריל 2003

צור קשר

 

עוד ב"הדרך למעלה:

ארכיון מאמרים

 יעוץ

  צרו קשר

*ראש הממשלה במרחק של מייל אחד בלבד מקצות האצבעות * כל החידושים האחרונים * כל המידע העדכני ביותר

 

ממשלת ישראל משקיעה מאמצים ומשאבים רבים כדי להפוך את הממשל לזמין ונגיש יותר באמצעות הרשת. נציג בפניכם את המידע ואת שירותי הממשלה אותם ניתן לקבל מבלי לצאת מהבית, מבלי להמתין שעות על הקו בתקווה לקבל מענה אנושי, ובודאי מבלי לעמוד בתורים ארוכים ומייגעים.

 

1. מצאנו אוצר ברשת

האתר היותר הפופולרי ברשת מבין משרדי הממשלה, עם 840,000 מבקרים שונים בשנה שביקרו בו 2.1 מליון פעמים הוא אתר משרד האוצר (www.mof.gov.il). בועז דולב, מנהל פרויקט תהילה ותחום ממשל זמין, החשב הכללי, משרד האוצר: "אגף החשב הכללי במשרד האוצר מוביל את נושא הממשל הזמין במשרד האוצר וזהו בעיניו כלי עבודה חשוב לכולם, החל מעסקים וכלה באנשים פרטיים, נותנים שירותים מתקדמים ועוד".

 

2. פינת חמד לחישוב מס

דרך אתר משרד האוצר ניתן להגיע לכל תתי האגפים כאשר תת האגף הפופלרי ביותר הוא מס הכנסה, בו ניתן להשתמש בסימולטור לחישוב מס הכנסה לשכירים כדי לבדוק אם מגיע לכם זיכוי על שנת המס החולפת. לאחר החישוב ניתן להוריד מהאתר טופס תיאום מס לשנה החולפת, ולמלאו מראש. כל מה שנותר זה להכניסו לתיבת השירות של מחלקת תיאום המס הקרובה לביתכם. דולב: "כרגע עדיין אין ברירה וצריך לגשת למס הכנסה כדי להגיש את הבקשה, אך אנו שוקדים במרץ על מציאת פתרון מקוון לסוגיה זו". בנוסף עומד לרשותכם מחשבון לחישוב נקודות זיכוי שמגיעות לכל תושב במדינה, לוח לבדיקה באיזו דרגת מס אתם וכמה מס ינכו לכם משכר העבודה שלכם (בתנאי שאתם שכירים).

 

3. כמה את מרוויחה?

אגף פופולרי נוסף באתר משרד האוצר הוא אגף שוק ההון ובו תמצאו את דו"חות השכר והסכמי העבודה, דין וחשבון מלא לשנת 2002. דולב: "בכל פעם שמתפרסם הדו"ח הזה יש סקנדל ומהומה במדינה". תציצו לראות על מה כל הרעש ותכנסו לעניינים.

 

4. מקבלים החלטה פה אחד

לקבוצת אזרחים ישראלים ופלסטינים נמאס לשבת מהצד ולצפות בסכסוך הישראלי-פלסטינאי המתגלגל לעבר מבוי סתום. לאור זאת, הוקם מיזם פה אחד, www.pe1.org.il, אשר לדברי אסף הלחמי, יועץ טכנולוגי למיזם, נבע מהשטח ובא לנסות לכפות פיתרון על ההנהגה המדינית אך מתוך הסכמה של הציבור הישראלי והפלסטיני גם יחד. הרעיון הוא לקרוא לישראלים ולפלסטינאים לענות על סדרה בת 10 שאלות המופיעות באתר, כאשר לדברי הלחמי: "הרעיון הוא שבמענה על השאלות יש צורך בגמישות וויתור כדי להשיג את המטרה, וכל מי שיענה על השאלון יחליט היכן הוא לא מוכן לוותר בשום אופן, היכן הוא מוכן לוותר ובאיזו מידה". השאלות באתר נוגעות במגוון נושאים כאובים כגון סוגיית ירושלים, שיתוף פעולה כלכלי ותרבותי בין הצדדים, זכות השיבה, ועוד. הלחמי: "המיזם יצא לדרכו בתחילת מרץ 2004. אנו שואפים להגיע לכמליון מצביעים מהצד הישראלי והפלסטינאי תוך כשנתיים". לאחר השגת המסה הקריטית, המסמך יוצג בפני ההנהגה ומקבלי ההחלטות, יחד עם הנקודות עליהן הושגה הסכמה פה אחד ומקובלת על שני הצדדים. הלחמי: "אם אף מנהיג לא יאמץ את הפלטפורמה אזי יהיה צורך לאמץ הנהגה חלופית ליצירת מציאות חדשה במזרח התיכון".

 

5. משרד הפנים עם הפנים אליך

מי לא ביקש אי פעם בחייו במשרד הפנים, עמד בתורים ארוכים וביזבז שעות ארוכות רק כדי לקבל אישור לידה? ובכן, לא עוד! כיום ניתן לקבל מגוון רחב של שירותים און ליין (www.pnim.gov.il)  ללא תשלום אגרה והם בקשת תעודת לידה, תמצית רישום (על המבקש וילדיו הקטינים כפי שזה מעודכן במשרד הפנים), תעודת פטירה, בירור פרטים על נוסע – כניסות ויציאות של המבקש וילדיו הקטינים, תעודה המעידה על שינוי שם ובקשה לאיתור לפי פרטים מזהים של האדם. משה אברמסון, מנהל יחידת ענ"א במשרד הפנים: "שירותים אלה ניתנים דרך הרשת ללא תשלום וללא צורך בהזדהות". הכנסו לאתר משרד הפנים, הורידו את הטופס הרלוונטי ושלחו את הפנייתכם במייל.

בנוסף, מספר אברהמסון, "ירדנו לרזולוציה דקה של שירותים. אתה יכול להוציא דרכון חדש, ילד להורים גרושים, רזולוציית השירותים גבוהה מאד". אמנם עדיין יש צורך לצאת מהבית בכדי לחדש דרכון, אך אפשר בעזרת האתר לצמצם זמנים משמעותית על ידי הורדת טופס חידוש הדרכון מהרשת ולאחר מילויו ניתן לגשת ולחדש את הדרכון בדואר. אברמסון יודע לספר כי שיטה זו פופולריות היום וחוסכת זמני המתנה ארוכים במשרד הפנים  "הסיבה להתעניינות המוגברת בשירות זה יכולה להיות מאחר ובעוד ת"ז מוציאים בדרך כלל פעם בחיים, דרכון יש לחדש כל כמה שנים". נתון מעניין נוסף הוא כי 20% מהגולשים באתר עושים זאת מחו"ל ביניהם עובדי חברות בינ"ל אשר צריכים דרכונים למשפחה, סטודנטים ועוד.

 

6. במקום ללכת לסניף

שלא נדע, לפעמים, ובשנים האחרונות אף יותר, מאבדים מקום עבודה. מייד עולה השאלה כמה מגיע לי, כמה אני הולך לקבל. בעבר היה צריך לחכות כחודש וחצי ולראות כיצד הביטוח הלאומי הולך לגזור את דינו ולשלם, או לשאול חברים כמה אתם אמורים לקבל. עכשיו באתר המוסד לביטוח לאומי (www.btl.gov.il) אפשר להשתמש במחשבונים המדמים סימולציית חישוב סכומי תשלום של דמי גמלאות וביטוח – דמי אבטלה, דמי לידה, דמי ביטוח שירות מילאוים, דמי ביטוח לעובדים במשק בית. בנוסף, במקום ללכת לסניף, ניתן להוריד את הטפסים השונים לכל צורך שהוא ולשלחם בדואר (או להניח בתיבת השירות של ביטוח לאומי בשעות הנוחות לכם) וכן ניתן להזמין דרך האתר אישורים מביטוח לאומי כמו אישורי מס שנתיים ועוד. כך שלפני שאתם יוצאים מהבית לעבר משרדי הביטוח הלאומי, עברו דרך האתר ואולי תוכלו לחסוך לעצמכם כמה שעות טובות.

 

7. מה משותף לסארס ולפרה המשוגעת

משרד הבריאות (www.health.gov.il) כיכב בשנה האחרונה באמצעי התקשורת וייצר כותרות לעמודים הראשונים בחדשות עם מחלת הסארס, משבר רמדיה, קדחת העופות, פרות משוגעות ועוד.

יאיר עמיקם, ראש אגף הסברה, מספר כי עיקר הפוקוס של האתר של המשרד הוא מידע זמין, אמין ומיידי כאשר עיקרו לתת מידע לציבור. לדברי עמיקם, "יש לנו במדינה כל הזמן משברים, בעולם יש כל הזמן מחלות, פרות משוגעות, קדחת העופות והציבור מעוניין במידע על המחלות והחיסונים. לכן אנו משתדלים באתר לשלב מידע אינפורמטיבי והדרכה בין אם זה על נושאים אקטואליים הנמצאים כעת בכותרות ובין אם זה על נושאים כמו מחלת האיידס או תזונה נכונה".

 

8. רגע לפני שחותכים

האם הייתם מוכנים לתת לכל אחד למול את ילדכם הרך? אני לא! לצורך כך, מעמיד משרד הדתות (www.religios.co.il)  לרשותכם רשימת מוהלים מוסמכים המחולקת לפי איזורים בארץ. אפרת אורבך, דוברת משרד הדתות ומנהלת אתר האינטרנט של המשרד, אומרת "היו בעבר מספר מיקרים בהם אזרחים תמימים הזמינו מחוסר ידע מוהלים שלא הוסמכו על ידי משרד הדתות והרבנות הראשית. באתר אנו נותנים כשרות לציבור רשימת מוהלים מוסמכים ומאושרים וממליצים לא לקחת מוהלים שאינם מופיעים ברשימה". לאחר בדיקה כזו, תוכלו להוריד בקובץ PDF דוגמא לתעודה ולתג מזהה שאמור להיות למוהל מוסמך.

 

9. שירות יעוץ לאזרח

בשנת 2003 עלה מספר המובטלים ב- 26,100 איש והגיע בסוף השנה לשיא של 287,200 מובטלים. דוברת משרד הרווחה מוסרת כי ניתוח נתוני ש.י.ל מגלה שהגידול באבטלה גרם לעליה בפניות לקבלת ייעוץ בנושאים של תעסוקה ואבטלה, ייעוץ משפטי, מילוי טפסים (דמי אבטלה) וסיוע בכתיבת מכתבים.

אחד הדברים המיוחדים באתר המחודש של שירות היעוץ לאזרח (http://shil.shil.info) הוא הפורום, בו תוכלו לשאול כל שאלה הקשורה לתחום העיסוק של הגוף ותזכו לתשובה מהירה תוך דקות ספורות. למשל, אחת הגולשות כותבת כי היא קיבלה מכתב פיטורים ומספר ימים לאחר שקיבלה אותו גילתה שהיא בהריון. האם המכתב בתוקף? התשובה המשמחת שהגולשת קיבלה היא שאם הייתה בהריון כבר ביום הפטורים אזי הפיטורים אינם תקפים. את התשובות תקבלו מעורכי דין, רואי חשבון, יועצים ואנשי מקצוע נוספים העובדים בש.י.ל.

קצת מספרים: יותר מ- 3000 גולשים פנו בשאלות בפורום וקיבלו תשובות און ליין מאנשי מקצוע.

מדוברות ש.י.ל נמסר כי באתר גולשים בממוצע יותר מ- 60.000 איש בחודש מכ- 60 ארצות בעולם ומורידים מידע מכל התחומים המופיעים בו.

 

10. בשידור חוקר

האתר השני בפופולריות בקרב תושבי המדינה הוא אתר  המשטרה        (www.police.gov.il)

עם 500,000 מבקרים שונים בשנה. באתר זה תוכלו לקבל שירות מדליק בעזרתו תוכלו לבדוק האם רכב מסויים הוא גנוב לפי סוג לוחית הרישוי ומספרה. בנוסף יש באתר תקציר המקרים שפורסמו בשידור חוקר לפי תאריכי השידור של התוכנית, כולל תמונות העבריינים ומספרי הטלפון של המחלקות שמטפלות בכל פשע. אז אם ראיתם חשוד מוכר, מהרו וצלצלו לחוקרי המשטרה הרלוונטיים.

__________

מנהל המגאזין: אורן משעל

עורכת: רנטה זלצגנדלר-חניק

 

  חזרה לתוכן הענינים
_______________________________________________________