הרגלי אכילה או התקפי זלילה?

מאת: שרון דוידוביץ

 

עוד גופנפש:

הרזיה ללא דיאטה

לרזות ללא מאמץ

אומגה 3

קריסטלים

הצבעים

טיפול על פי חמשת האלמנטים

כואב זה לא אומר שאת לא מאושרת

תרפיה רוחנית

אנרגיה ושיטות טיפול

שיטת פאולה

יוגה צחוק

בהיותי כלה

צמד-חמד מרכזי האנרגיה

תכנית חיים בגיל המעבר

מנופאוזה

ארבע היסודות ברומנטיקה

הצ'קרות: מרכזי האנרגיה שלנו

מי לא הייתה רוצה לאכול בחופשיות, מבלי לדאוג שמה שהיא אוכלת יפגע בגזרה שלה או "ישמין" אותה? מי לא הייתה רוצה לאכול רק כשהגוף שלה מאותת שהיא רעבה, מבלי לחשב קלוריות?

התעסקות באוכל ובמשקל מאפיינת נשים רבות כאשר ההתעסקות יכולה לנוע ממצב נורמטיבי של רצון לשמור על בריאות, ועד להתעסקות אובססיבית ומצב של הפרעת אכילה.

 

במאמר זה אתייחס למספר הרגלי אכילה שמטרתם להוות "חגורת בטיחות" בכל מצב של אכילה. הרגלים אלו ישמרו עלייך וידאגו לכך שתאכלי בבטחה, מבלי לחשוש שמא את מבצעת עבירת תנועה חמורה.

 

כדי לשמור על עצמך , בדקי 4 פרמטרים לפני שאת אוכלת:

1.      האם אני יושבת או עומדת? 

דוגמאות לאכילה תוך כדי עמידה:

- מצבים בהם את אוכלת ישירות מהמקרר . למשל :פרוסת גבינה צהובה, 2 תותים מהסלסלה ביס מהעוגת גבינה ועוד .

-  התקפי זלילה . למשל: אכילה של שקית במבה בזמן שאת מרוקנת שקיות מהסופר.

- טעימות מבישולים: את עומדת מעל הסירים וטועמת שניצל שהרגע טיגנת, פשטידה שיצאה מהתנור וכו'

- מזנונים\ בופה באירועים\ קבלת פנים בחתונות: את עומדת ואוכלת סיגרים, מאפי פיצה וכו' .

- בקניון: קנית מאפה בכניסה לקניון ואת אוכלת אותו כשאת כבר מתקדמת למדרגות הנעות, בדרך לרכב וכו'

- אכילה שאריות של הילדים: את עומדת ומפנה את הצלחות מהשולחן ומחסלת את החצי טוסט שהילד השאיר בצלחת.

 

מצבים של אכילה במעמידה מיועדים לפורענות, כיוון שבד"כ מדובר במאכלים עשירים בשומן וקלוריות. כמו כן  מדובר בד"כ באכילה שלא מתוך רעב גופני. לכן - קבעי לעצמך כלל: את אוכלת רק בישיבה. כל אכילה בעמידה, מסכנת אותך.

  

2.      האם אני אוכלת סביב שולחן האוכל?

או במקום אחר כגון מול המחשב או מול הטלויזיה? המטרה הינה לאכול אך ורק סביב שולחן אוכל.

אכילה בשולחן אוכל מסייעת לאכול לאט, ליהנות מהאוכל , לחוש בטעם ובמרקם של המזון. כמו כן, אכילה סביב שולחן מקנה אופציה לאכילה בריאה יותר ואכילה של ארוחה משביעה במקום  חטיף. חשבי מה את אוכלות בד"כ מול הטלויזיה? פיצה, גלידה?ובשולחן?  ארוחה מבושלת? כריך?  האכילה בשולחן אוכל תוחמת את האכילה לזמנים המיועדים לארוחות , מקנה לנו גבולות פיזיים של האכילה.

 

3.      האם אני אוכלת מצלחת או מכלי אחר?

דוגמאות לאכילה שלא מצלחת:

-          אכילה מהסיר: כשאת מבשלת, כשאת לוקחת תוספת מהסיר הממוקם באמצע השולחן ( לא מנומס...)

-          אכילה מהקופסא: אין לך מושג כמה קוטג' אכלת כיוון שפשוט אכלת ישירות מהקופסא ולא הנחת בצלחת. את לא זוכרת כמה עוגיות אכלת מהמיכל הגדול ( קופסת COOKIES )

 

מומלץ לאכול רק מצלחת. ורק מהצלחת שלך ( לא של הילדים ).

אם ברצונך לשלוט בכמות שאת אוכלת כדאי לפנק את עצמך ולהכין כל ארוחה על צלחת. כך תתחילי לשים לב לכמויות המזון שאת אוכלת, תמיד באותו יחס לגודל הצלחת בבית, ותתרגלי לאכול בצורה מסודרת. אכילה מצלחת מאפשרת לאכול לאט שכן כדאי להניח את הסכו"ם על הצלחת בין ביס לביס. כמו כן מומלץ להשאיר תמיד משהו בצלחת. את שטיפת הכלים השאירי למדיח.

  

4.      האם אני עסוקה בעוד משהו חוץ מהאכילה?

מומלץ לאכול בנחת, ולהתרכז באכילה.

דוגמא להתעסקויות    מיותרות המשיחות את הדעת מהאוכל:

-          את מוצאת את עצמך מדברת בפלאפון וכשאת מנתקת את השיחה, את מגלה שסיימת לאכול, מבלי שהרגשת.

-          אכילה בזמן נהיגה. קודם כל, לפי החוק חובה להחזיק את ההגה בשתי ידיים. בנוסף, איכות המזון הנאכל בנהיגה ברוב המקרים לא מרהיבה. חשבי על כל הפעמים שקנית קפה ומאפה לנסיעה, על ההמבורגר מהמק דרייב, הארטיק מתחנת הדלק וכו'

-          אכילה בזמן קריאת עיתון או ספר.

-          אכילה תוך כדי הקלדה במחשב, קריאת מיילים.

  

אכילה ללא עיסוקים נלווים מאפשרת הנאה מהמזון, אכילה איטית וכן הגעה לתחושת שובע. ניתן לאכול בצוותא ולשוחח עם מי שיושב בשולחן אך לא מומלץ לעשות פעולות נוספות בזמן האכילה. נכון שאת סופרוומן ואשת אשכולות, אך פרגני לעצמך הפסקת אוכל איכותית.

  

לסיום, כשם שאת נוהגת רק כאשר את חגורה בחגורת בטיחות, ללא תלות במרחק הנסיעה, בשעה ובנוסעים האחרים ברכב  כך אני ממליצה לך

לאכול:  

רק בישיבה

רק מצלחת

רק בשולחן אוכל

רק בנחת

 

בתיאבון

 

שרון דוידוביץ/ דיאטנית קלינית ואימא של עמית ונבו.

sharondiet@gmail.com

054-2121072

 

 

 

מה דעתך?תגובות: הגיבי על הכתבה             מעניין? שילחי לחברה

 

מילה בסלע

ר.

 

_______________________________________