חינוך ביתי - למי זה מתאים?

מאת: רוסנה ברגהוף

 

 

עוד:

מרכז חזק

למצוא את הייעוד

הסוד מאחורי כוחן של מילים

אמנות היחסים

שינוי עצמי חיובי

אמון

רגשות

חוקי הנפש של היקום

האם את  אשה מאושרת

ורק הכובע הירוק

פנטזיות

הביקורת

בחרתי בחיים של אי ודאות

דפי בוקר

כוחה של חשיבה נכונה

מועדון דחויים-דחויות

התנגדויות, אושר ומה שביניהם

לחולל שינויים

עושים סדר

ספירת מלאי

ציפיות זה לכריות

מהחמצה לצמיחה

למדוט בין השורות

אחווה או מלחמת אחים

החופש לבחור

קופסאות

מה ששלו - שלו, מה ששלך - שלך

חינוך ביתי זוהי זהו מצב בו הילד, בכל גיל, אינו הולך לגן או לבית הספר. אפשר גם לקרוא לזה "למידה ללא בית ספר". יש מקרים בהם ילדים נאלצים להגיע למצב זה, למשל ילדים אשר חולים במשך תקופה ארוכה. אבל במרבית המקרים ילדים נמצאים בחינוך הביתי בגלל החלטת הוריהם או מהחלטה משותפת שלהם ושל הוריהם. למי מתאים חינוך ביתי ומתי זאת החלטה נכונה עבור הילד ועבור ההורים?

 

כיצד לומדים ילדים?

ילדים נולדים עם סקרנות טבעית לחקור את העולם, ללמוד דברים חדשים ולהתפתח. מגיל קטן, כאשר הם נמצאים בחברת מבוגרים ובחברת ילדים גדולים יותר, הם צופים בהתנהגותם ומחקים אותה. כך הם רוכשים נורמות התנהגות ומיומנויות שישמשו אותם בהמשך החיים. למידה אינה מתרחשת רק מספרים. ילדים לומדים דרך חוויות ועשייה - הם יכולים ללמוד כשהם עוזרים בהכנת ארוחה, דרך עבודה משותפת בגינת הירק, או על ידי התבוננות בעבודתו של טכנאי מכונות כביסה או בעלי מקצוע אחרים. לכל ילד יש תחומי עניין משלו, וכהורים אנחנו יכולים ללמוד כיצד לספק לו כלים וסביבה שמעודדת למידה.

 

כאשר ילד הולך לבית ספר, המוטיבציה הפנימית ללמידה מתחלפת לרוב בפחד מעונשים או רצון לתגמולים, כגון ציונים טובים. אישית, למדתי בבית-ספר שזה לכינוי “בית חרושת לציונים”. זכור לי שבתיכון למדתי חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי - זה לא עניין אותי, זה לא עזר לי בכלום בחיים וכיום איני זוכרת כבר מה זה בעצם אומר.
 

לאלו ילדים זה מתאים?

אם אתם שוקלים אפשרות של חינוך ביתי, קחו בחשבון את הרצונות, את האופי ואת הצרכים האישיים של ילדיכם. אומרים שיש ילדים שזקוקים למסגרת כדי ללמוד, וישנם ילדים שמסוגלים ללמידה עצמית בקלות. למעשה, כל ילד נולד עם יכולת למידה עצמית. אך לעתים יכולת זו הולכת לאיבוד עם השנים, אם במקום לטפח אותה - מדכאים אותה. למשל, אם ילד מורגל לפעול מתוך ציפייה לתגמול או פחד מעונש, יהיה לו קשה יותר ללמוד ללא מסגרת נוקשה של בית-ספר.

 

מלבד הלמידה, שיקול משמעותי אחר שיש לקחת בחשבון הוא הצד החברתי. האם ילדיכם יוצר בקלות קשר עם ילדים אחרים? האם מתאימה לו יותר חברת בני גילו או שעדיפה לו חברה רב גילאית? האם הוא יסתדר חברתית בכיתה של 30 ילדים, או שדווקא מתאים לו להיות עם מעט ילדים על מנת להצליח להיפתח וליצור קשר. האם ההחלטה לא ללכת לבית-ספר תגרום לו לבידוד חברתי, או תאפשר לו סביבה חברתית אינטימית ובטוחה?

 

מה הסביבה המתאימה?

שיקול נוסף תלוי בהורים בלבד: האם הם מסוגלים לחיות עם מצב בו לפחות אחד ההורים אינו עובד מחוץ לבית (או שאינו עובד כלל או שעובד בבית). אם הם מסוגלים לכך, וההורה שאינו עובד מחוץ לבית יכול להימצא במצב של נגישות מספקת לילדיו, אז אין שום מניעה לבצע חינוך ביתי. אבל אם שני ההורים אינם מסוגלים להיות נגישים מספיק לילדים, אז לאותה משפחה החינוך הביתי לא מתאים.

 

בנוסף להורים, יש להסתכל על הסביבה בה הילד חיי. אם מדובר במשפחה שחיה בישוב כפרי, הבית מקנה לילד תנאי התפתחות טובים. גם בעיר אין מניעה לבחור בחינוך ביתי, אך כאשר תנאי המחיה של המשפחה הם קשים, הבית עלול להוות מחסום להתפתחות. שיקול משמעותי הוא האם בסביבת מגוריכם קיימות משפחות נוספות הבוחרות בחינוך ביתי. פעמים רבות הורים שדוגלים בחינוך ביתי בוחרים לגור בישובים בהם ישנן משפחות אחרות המגדלות את הילדים באותה דרך. בכל מקרה, חשוב לבדוק מהם האפשרויות של הילד ליצור אינטראקציות עם ילדים אחרים, במקרה ואינו הולך לבית-הספר.

 

מעניין? שילחי לחברה                                   הגיבי על הכתבה 

   

_______________________________________