"כאן הלימודים זה סוג של שקט"

 נשים צומחות ומתעצמות ב"לימודי נשים"

מאת: ד"ר מירה חניק

 

ציור מקורי: אילנה גרף

 

עוד:

 

תשעה חודשים של טירוף חושים

הריון: אור שמחה ובריאות

עיסוי בהריון

עיסוי לאם ולילד

 

השפעת ביטוי רגשות על מחלת הסרטן

ממוגרפיה - חבל על הזמן?

 

השפעת התערבות פסיכולוגית על הפחתת הסיכון

 

תזונה וחיי המין

השמנה - מחלת המאה

ויטמין אי וצלקות

סידן - המציל הלבן

עצמותי המתפוררות וצריכת החלב

עד העצם - על אוטיאופרוזיס

סעודות היופי

תזונה ומתח

יופי חיצוני מתחיל בפנים

מי מחזק אותי? ויטמין בי12

מעשנות ותזונה נכונה בגיל ההתבגרות

תרומת הטיפול הפמיניסטי

 

המשך מחלק א'

כיצד מתרחש השינוי?

בעקבות הלמידה בתכנית החלו חלק מן המוסמכות לעסוק בעיסוק חדש, או הרחיבו את העיסוק הקודם שלהן, או החליטו להמשיך את הלימודים לתואר גבוה יותר או בתחום נוסף. מבחינתן, השינוי והתרומה האינסטרומנטלית של לימודיהן מהווים פריצת דרך בחיים: ל. החליפה מקום עבודה, התקדמה לתפקיד בכיר יותר והעשירה את מיגוון העיסוקים שלה. היא חוקרת, מתכננת קורסים לאחיות, וכותבת ספר בתחום עיסוקה; ג., אישה כבת 60 שהיתה כבר גימלאית במקצוע ההוראה כשהגיעה ללימודים ב"לסלי", נרשמה כמועמדת לתואר גבוה יותר באחת האוניברסיטאות; א. החלה להיות מבוקשת מאד בתחום הנחיית סדנאות, ונוסעת ברחבי הארץ  להנחות נשים בסדנאות העצמה.

הרחבת הרפרטואר מתבטאת בדרכים שונות ומגוונות: עורכת הדין שעסקה במתן יעוץ משפטי לנשים, עברה מגישה "גברית" (של המשגה לוגית) לגישה "נשית" (של פנייה לרגש). היא החלה לשלב עבודה קבוצתית והעצמה של נשים באמצעות הבעה יצירתית:

ע.:

"...הכלים היצירתיים נתנו  הרבה מאד מקום – סקאלה יותר רחבה של דרכי ביטוי. הדרך היחידה שהיתה לי – המילולית – הייתה עניינית ואקדמית. (בלימודים) נחשפתי לכלים חדשים, לביטוי אחר – שנראו לי נכונים לגבי נשים...

...דברים שנמצאו אצלי בעבר, אבל לא היה להם ביטוי, היום אני שם. מעצימה נשים מהמקום של זכויות, חוקים, ידע של מה מגיע לי... היכולת שלי לתת לנשים כלים להעצים את עצמן בתכנים שלי, הלימודים נתנו לי את המקום לזה".

מוסמכת אחרת, א., שלפני התכנית עסקה בהנחיית קבוצות של קהלים מגוונים, החלה להתמקד בהעצמת נשים, מתוך ההכרה שיש לה כוח רב יותר להשפיע על נשים לשנות את חייהן, וגם לעבוד באמצעים חדשים:

"אני מרשה לעצמי ללכת לכיוון טיפה יותר רוחני. רואה שאני יכולה להרשות לעצמי להרחיב את ההתנסות וההתבוננות שלי. משתמשת בקלפים, וכאלה. זו העשרה מאד גדולה מבחינתי – להעז להשתמש בשירה, בקלפים."

השינוי האקספרסיבי

החוקרת בלנקי ועמיתותיה (Belenkey et al., 1987) פיתחו מודל ייחודי של למידה אישית וקבוצתית, המבוסס על מחקרים על "ידיעה" (knowing) שנערכו באוניברסיטת הארווארד. על פי מימצאי המחקרים שביצע הצוות, נשים מארגנות את הידיעה שלהן על פני שלבים מוגדרים,  ומתפתחות בקשת הדרגתית (לאו דווקא לינארית). מכיוון שהמודל של בלנקי ועמיתותיה הוא הפרדיגמה הפדגוגית והפסיכולוגית המרכזית מאחורי תפיסת "לימודי נשים בשילוב אמנויות" באונ' לסלי, בחרתי להציג כאן את תגובותיהן של המוסמכות על פי מושגים הנשענים על מודל זה, המנוסח ב-  5 שלבים של ידיעה, צמיחה ומימוש עצמי.

המודל מתמקד במציאת ה"קול", קולה של האישה העוברת תהליך של שינוי אישי ומקצועי. מן השלב הראשון של "דממה"  (silence), בו האישה שותקת, ומופיעה כחסרת דעת, וכאובייקט לבעלי סמכות, בו היא פסיבית, ומופיעה ללא "עצמי", המעבר לשלב השני – שלב ה"הקשבה" (received knowledge) מתרחש תוך הקשבה לבעלי הידע לצורך למידה. ההיענות לדמות סמכותית היא מעמדת נחיתות. יש פתיחות ללמידה ע"י היענות לציפיות של בעלי סמכות וידע. זוהי גישה המדגימה את הכוח באמצעות קונפורמיות, ועל כן כוחה של הקבוצה הוא עוצמתי במיוחד (שם).

כל התלמידות שרואיינו, נמצאו כבר במקום רחוק מעבר לשני שלבים אלה. כשבדבריהן הן מכריזות ומדגימות כיצד מצאו את ה"עצמי" שלהן ואת קולן האישי:

נ.:

"יש לי קול! פתאום אנשים אומרים: 'נ. אמרה'. 'דיברתי עם נ.' פתאום הקול שלי מהדהד, גם דרך אנשים אחרים. גם מקודם היה לי קול, אבל עכשיו זה מהדהד. אנשים אומרים: 'מה שהיא אומרת...' 'יש לה קול'. "

השמעת הקול הנשי הוא מושג מרכזי בתפיסתו של הסגל האקדמי בתכנית. והשמעתו מתקיימת בסגנון הנחייה פתוח, הממוקד בצמיחה אישית, והמעניק מקום רחב לכל סטודנטית בתוך מעגל מכיל ומזין. הקבוצה הופכת לכלי מרכזי בהעצמה ובפיתוח הזהות:

מ.:

...המראַה שמראים לך אחרים בקבוצה – זה (הופך ל)חלק מהזהות שלך. היום אני מרגישה שלימה..."

א.:

"הבנתי מה יש במעגל הזה של נשים – שלי אישית מאד עושה טוב... מבחינה ריגשית אני מרגישה היום אישה שלימה – יש בי משהו מפוייס יותר ושלם יותר".

ג.:

"דרך העשייה של האמנות, ההשתתפות בדברים עצמם, האינטראקציה עם אחרים – קיבלתי מקום לשיקום ולגיבוש התחושות שלי!  וזה מתבטא בהרבה דרכים..."

השלב השלישי: ידע סובייקטיבי. בשלב זה מגיח לעולם "המומחה הפנימי" של הלומדת, באמצעות הידע הנובע מן הקול הפנימי ומהאינטואיציה. גילוי הידע הסובייקטיבי מתבטא בהעלאת אמת אישית ופנימית, המסייעת להגדרת ה"עצמי" (שם). המוסמכות חשו עלייה דרמטית בערך העצמי שלהן, חיזוק הביטחון העצמי ותחושת כוח פנימית. הן מוצאות כי נפתח בתוכן ערוץ חדש ומעניקות מקום ל"אני" ולידע הפנימי האינטואיטיבי:  

ע.:

"ההבדל הגדול בין אז להיום: יש לי הכרה של המכנה המשותף הרחב של נשים, שלא היכרתי קודם. זה נותן חשיפה למשהו שכבר אז אולי היה מורגש אצלי, אבל קיבל היום ביטוי יותר חזק...

...הלימודים נתנו לי את היכולת. פתחו בי ערוץ חדש".

ג.:

"קיבלתי תמיד פידבקים על דברים שעשיתי, אבל זה לא הוביל לשום מקום. כאן – זה התגבש למשהו. זה היה לקראת מטרה. זה חשוב לי מבחינת ההרגשה שלי עם עצמי. שאני הולכת עד הסוף, מנצלת את היכולת שלי... כל הביטחון והזהות נותנים הרגשה של כוח. יישור כתפיים, תחושה של: 'רגע, בעצם אני משהו!'. זה נותן חיזוק של דברים שלא היו מגובשים אצלי."

בסדנאות הפעילות ובקורסים השונים, מעודד הסגל את הסטודנטיות להביע את האמת הפנימית, להתחבר אל האישה שבתוכן, לבטא אותה בדרכים חדשות, ולא לפחד מעוצמת ההבעה שלה. באמצעות ציור, תנועה, דרמה, מוסיקה, שירה, פיסול ופעילויות קבוצתיות דינאמיות אחרות, נערכת הקשבה פנימה אל האישה המחכה לפרוץ החוצה אל העולם. הסגל מעודד את הפריצה הזו בתהליך בניית הקבוצה, וערוך לתוצאות המלוות אותה. בהנחיית הקבוצה מעודדות המנחות את המשתתפות לעצור ולהתבונן כל העת בתהליכים, משקפות אותם ומגבשות שפה משותפת המסייעת לצמיחה ולמודעות מעמיקה יותר. רבות מן המרואיינות עושות שימוש בשפה ייחודית זו, שבה המונחים "מקום", "המקום שלי", "מעגל הכלה", "קבוצה תומכת",  ו"הקול הנשי" הם מונחים רווחים.

בשלב זה של ידיעה סובייקטיבית, באים לביטוי החיפוש העצמי, ההקשבה והתבוננות פנימה לצורך צמיחה, אותה התבוננות המביאה לתובנות מעצימות, שאליהן חותרת העבודה בסדנאות:

ש.:

"המילה הראשונה שעולה לי (בקשר ללימודים) היא 'לעצור ולהסתכל'. נכנסתי ללימודים ממש באמצע החיים, אחרי 15 שנה של עשייה בתחום שבו מצאתי לי נישה מאד לא mainstream. אחרי שנים מאד אינטנסיביות...

...בחרתי ליצור מתוך עצמי. יש בזה משהו מרגיע. אני יודעת שכבר הכל קיים, והשאלה היא רק איך זה יוצא"...

ג.:

...ראיתי שמעריכים את המילה שלי, שאני מקבלת הערכה, ראיתי שאני חושבת אחרת, מרגישה אחרת מהקבוצה, קיבלתי הערכה מהמורים, וגם מחלק מהקבוצה. בביקורת העצמית שלי ראיתי שיש משקל למה שאני אומרת. ראיתי כמה אני מבינה את הדברים, תופסת אותם, ערה להם".

שלב רביעי – ידיעה פרוצדוראלית.  האישה הנמצאת בשלב זה מגבשת לעצמה גישה סמכותית יותר, המקשיבה לקול ההגיון האובייקטיבי, וממזגת את החיצוני: יכולת להפעיל ביקורת, לקרוא תיגר, להציב סימני שאלה על סמכות ועל המוסכמות; יחד עם הפנימי: אמונה בעצמי, הקשבה לקול הפנימי, דיאלוג ואמפתיה (שם). שלב זה מגדל אישה עצמאית יותר, הגיונית יותר, ובעלת יכולת להפריד בין דרישות הסביבה לקונפורמיות, לבין צרכיה וציפיותיה-שלה.

ל. מספרת על תחושת עצמאות שבהכרה החדשה בחוסר תלות בגבר שיקנה לה מעמד או שיפרנס אותה:

"פעם הייתי מרגישה שאם אין לי בן זוג אני כישלון. זו לא הייתה אפשרות בשבילי! היה ברור שכדי להיות מאושרת אני חייבת בן זוג. (כיום) בניתי לי עולם פנימי הרבה יותר עשיר, גם מבחינת העיסוק שלי. אבל גם נתתי לעצמי הרבה קרדיט עם מה שעשיתי עד היום – זה נתן לי אפשרות לראות איפה אני נמצאת ומה הגשמתי... העולם שלי מאד מלא, אני לא מרגישה צורך בגבר כדי שייתן לי הצדקה ויגיד לי: את על-הכיפאק! זה שונה באופן מאד משמעותי מהמקום שהייתי בו לפני הלימודים!"

וי., שהתלבטה קשות בדילמה הפנימית שלה בין תחושת מחוייבות וערכים משפחתיים ומוסריים, לבין ההעדפה לעשות למען עצמה, אומרת על הבחירה שלה להפיל את ההריון המיותר, שהעיב על חייה:

"זה מכל היכולת להתבונן פנימה, לזהות את המקום, לדעת שמה שאבחר בעצמי לא תלוי באיך מקובל לנהוג, אלא במה שאני רוצה – הרצון הצרוף, זה משהו שפיתחתי וזיהיתי במשך הלימודים... לגיטימציה לתת מקום (לעצמי)."

במיקרים אחרים, האמונה ביכולת מסייעת למרואיינת להעמיד את עצמה במקום של סמכות ולהאמין בסמכות הפנימית שלה. נ. הוזמנה לכנס בינלאומי בחו"ל, שם התבקשה להציג מצגת המביאה נתונים מתוך המחקר שערכה:

"ראיתי שם את השם שלי בתכנייה. רק מ.א., - וכל השאר היו דוקטור ופרופסור... אבל כששמעתי את ההרצאות שלהן, קיבלתי ביטחון עצמי – ידעתי שהיגעתי עם הרצאה לעילא ולעילא. ידעתי שאני הולכת לעשות את זה בצורה הכי טובה. וקיבלתי המון מחמאות! ניגשה אלי ראש מחלקה באוניברסיטה באתונה – היא באה אלי, לדבר איתי, היא חיפשה אותי!"

שלב חמישי: ידיעה מובנית (constructed knowledge). זהו מקום בו יש חיבור בין הקולות השונים: בשלב זה, לומדות נשים לסמוך על התהליך, ועל עצמן. הן מודעות יותר לצרכים האישיים שלהן, רגישות יותר לסובבים אותן, והסמכות והאמון הפנימי שלהן מביאים תוצאות הנראות בשטח. ישנו חיפוש מתמיד אחר הרמוניה בין דעות שונות ומאמץ תמידי לאתר את הקול האותנטי ולבטא דרכו את הידע האישי (Belenkey et al., 1987).

ג.:

"...קשר חדש שלי אל עצמי. זה קרה לי עם הכתיבה, עם היכולת לבטא את עצמי. יכולת לבטא כישרון שכל הזמן התפזר לכל הצדדים ולא זכה להערכה כמו שאני רציתי. זה נתן הרגשה שאת יכולה לתת לכל העולם".

י. מספרת כי לפני כחודש, קיבלה הזמנה להשתתף בסדנה הכוללת עבודה עם חומרים הקשורים בנשיות. היא באה לסדנה, אבל במהלכה הגיעה לתובנה שמה שמתרחש בה איננו בעל משמעות עבורה, ושהיא בעצם איננה זקוקה לסדנה זו. ולמרות הלחץ הקבוצתי, החליטה לפרוש באמצע:

"הרגשתי שיש בי את היכולת לבחור לעצמי את המקום. לדעת אם מתאים לי, ולא לעשות שום דבר מעבר ליכולות ולצרכים שלי..."

בשלב זה מתממשת מנהיגות אמיתית. חלק מן המוסמכות הופכות את הצמיחה והאינטגרציה האישית לכלי שבאמצעותו הן מתגשמות  כמנהיגות ומדריכות רוחניות לא\נשים אחרים\ות:

ש.:

"הדבר שהכי קל לי דרכו להתבונן על עצמי זה הדרך שבה אני מנחה תלמידים ובובנאים. בצורה הכי בוטה והכי מתומצתת – אם קודם היה איזה שהוא סוג של קוצר רוח לתהליכים שונים, לקצבים שונים, להתנהלויות שונות של אנשים, היה יותר דגש על תוצאות ופחות על תהליך - היום אני רואה שיש הרבה יותר אפשרויות להתפתח לחיים של יוצר. יותר סובלנות והבנה לסוגים ולמיגוון של התנהלויות של בני אדם. לראות יותר את כל אחד דרך עצמו, ולא דרך העיניים שלי."

א.: 

"השינוי המשמעותי מבחינתי, להסתכל על מקום האישה בפרספקטיבה מאד רחבה. (אני) מאד רגישה לנושא. האוזן רגישה לדרך שנשים תופסות את עצמן, מאד מקודדת למקום הזה. להראות לנשים שאפשר – בהיבט הפיזי, ביכולת לעזוב, לקום, להיכנס, לדפוק בדלת..."

העולם נראה אחרת גם מבעד עיניה של  ע., שאמנם נשארה בעיסוקה המקורי, אולם לדבריה היא תורמת בו באופנים אחרים לגמרי. היא מבחינה באופן ברור בין "מסירת ידע" לבין "עשיית שינוי":

"הייתי בעבר במשרד המשפטים ונפגשתי עם נשים, אבל לא ממש הרגשתי שעשיתי שם שינוי. גם בסדנאות לנשים על גישור – היום אני פותחת להן ערוץ שלא הכירו, לא ידעו אותו. אני נותנת לנשים יעוץ משפטי, אבל עכשיו אני יודעת לתת להן את הערוץ הנוסף שעושה שינוי באמת".

ההתפתחות בשלב זה, מאפשרת פריצת חסימות בחיים, הרחבת המעגל האישי והעשרת המעגל הבין-אישי בחייהן של נשים. היא נשענת על אינטגרציה של תחושות ותובנות אינטואיטיביות, יחד עם ידע חיצוני שנרכש ומיושם כדי להרחיב את המעגל. חלק מהמוסמכות מוצאות שהן חוֹוֹת  יותר הרמוניה  ושלווה בחייהן:

ל.:

"לאט לאט למדתי שלא כולם נמצאים במקום שאני נמצאת, ושאני צריכה לתת לאנשים להיות במקום שלהם. לא כולם חייבים להסכים איתי. לקחת את מה שאני יכולה לקחת מכל אחד. לא להיכנס עם הראש בקיר בדברים שלא קשורים אלי..."

ש.:

"קודם הייתי בתנועה מתמדת, כמו סופה. פה זה היה בגלים עדינים כאלה, לראות תהליכים שעברתי כאישה, כיוצרת, כאמא – אני מול העולם, אני מול נשים אחרות, אני מול אמא שלי, מול התיאוריות. יש הרחבה מאד גדולה של האני... הסתכלות מחודשת על דברים".

א.:

"מסתכלת דרך אמא שלי, מה קורה בגיל שלה (האם בת 80. מ.ח.) מצאתי את עצמי שלא התחברתי מספיק למעגלי נשים. (אז) יצרתי לי 3 קבוצות נשים שנפגשות באופן קבוע והרחבתי את מעגל החברות שלי. זה גורם לי להיות שייכת למעגל נשים ולפרוץ את המעגלים המאד בטוחים שלי. לא הייתי במקום כזה אף פעם. בעבר לא הצלחתי לשבור את מעגלי ההיכרות הרגילים שלי. היום, בגיל 50, הצלחתי לפרוץ לתחום חדש בחיי".

כמה מהמרואיינות מדגימות בדיבריהן את תחושה החירות המתאפשרת בעקבות הלימודים המתמקדים במודעות למקומה של האישה בעולם ולנושאים של מיגדר, ובחיבור לתכנים פנימיים הקשורים לנשיות (hooks, 1994).

נ. רואה את התוצאות בשטח, במעגל המשפחתי, ובעולם העבודה:

"זה שינה אצלי כל כך הרבה דברים, וזה שינה גם מסביבי. זה כאילו אני מקרינה משהו. פתאום בבית אין לי מאבקים, הכל זורם, כולם מסכימים איתי, יש קבלה, אפשר לדון בדברים...

... ברגע שהשתניתי – כל הסביבה שלי משתנה. הם מגיבים על השינוי שלי. אם פעם אמרתי משהו מסויים בטון מסויים, היום אני אומרת דברים אחרת, מתוך תובנות אחרות. אני רואה בהבעת הפנים שלהם או בהתנהגות שזה מתקבל, שזה הגיע."

ע. מתרגשת כשהיא נוכחת בהשפעה שיש לעבודתה על חייהן של נשים אחרות:

"נשים שאני לא מכירה מתקשרות אלי ואומרות לי: 'בזכות הסדנה שלך מצאתי את האומץ להתגרש סוף-סוף', או 'עשיתי הסכם ממון'."

..."היום אני נותנת משהו חדש שלא היה לי – מחפשת את הכלים המקצועיים בהנחייה. הפן התהליכי מאד חשוב. עד היום לא נתתי שום תהליך בהרצאות או ביעוץ משפטי. פה, בגלל הלמידה והדרך הזאת, הביחד במעגל, החיבור בין נשים – זה משהו נוסף שלא היה לי."

ומ. חווה את השלימות הזו דרך תגובת הסביבה אליה:

"קולגה שלא (היתה כאן) 3 שנים, ראתה אותי לאחר סיום הלימודים. היא אמרה לי: מ., איפה ה'שפיצים' שלך? נעלמו לך כל ה'שפיצים'. עכשיו הכל עגול!!" (פורצת בצחוק).

סיכום

בתהליך של לימודים לתואר שני ב"לימודי נשים בשילוב אמנויות", המשלבים גישות אקדמיות בחשיבה אנליטית וביקורתית, יחד עם דגש על מודעות עצמית תוך השתתפות במעגל קבוצתי יוצר, מכיל ומזין, ניתן לבנות מסגרת המאפשרת צמיחה ושינוי אישי משמעותיים.  כל המרואיינות הצביעו על התהליך כפי שחשו שהוא התרחש אצלן, ועל תוצאותיו, שניכרו באופן בולט בדרך בה הן מנהלות את חייהן.

אולם חלק מהן מוצאות שהידע האקדמי והביטחון הנובע מן התמיכה והקבלה בקבוצה, אינם חזות הכל. הן יוצאות למסע בלתי פוסק של גילוי עצמי ובדיקת כל האפשרויות, והצמיחה האישית שלהן מתארעת תוך כדי ההבנה שלא התשובה, אלא דווקא השאלה היא שתביא אותן אל מקום שליו יותר:

נ.:

"היום, אפילו ה"לא יודעת" שלי יושב על מקום נורא בטוח. זה לא אומר שלא אלך לחפש מידע, אבל זה בסדר שאני לא יודעת הכל. אז אני בסדר עם השאלות. אני לומדת להישאר עם החוויה. לא צריך כל הזמן לנתח. זה בסדר לי לא להתחיל לחפור ולחפור. זה מקום נורא שליו! אני לא צריכה את החיזוקים מבחוץ!"

י.:

"(יש) משהו שלם בתוך עצמי. אני חושבת שבעיקר לזהות את ה'כאן ועכשיו' שלי. ושזה יהיה משמעותי. ואם זה לא זה, אז ללכת לבחור לעצמי נישה אחרת."

כל המרואיינות הצהירו באזני כי התהליכים, ההתלבטויות, השאלות וההתנסויות שחוו במהלך הלימודים הביאו אותן אל מקום שבו הן מרגישות טוב יותר עם עצמן. רובן ציירו את חייהן כמיבנה פתוח, הזורם אל העתיד באופטימיות:

ל.:

"אני מרגישה בשיא הפריחה המקצועית שלי. אני בת 40 ומרגישה שכל הדלתות פתוחות לפני, להבדיל מהחברות שלי, שמרגישות תקועות ...יש לי כל מיני אפשרויות".

א.:

"היום אני מביאה את עצמי לידי ביטוי. להעז, לצאת החוצה ולעשות דברים חדשים. להיות עצמאית ממש, כל הזמן ליצור. אני פשוט בעשייה וביצירה כל הזמן".

וא. מציעה לי משפט כותרת  להגדרת מצבה: "חגיגה אחת גדולה!".

 
לרשימת המקורות... 

ניתן להשיג את "גדיש ט'":

ב'ספר לכול', שיווק והפצה בע"מ, רח' הבנאי 32 חולון 58856:

טל': 1-800-351-800        או: 03-5580111

מה דעתך?    תגובות: כיתבי לנו                            מעניין? שילחי לחברה

 

 

 

_____________________________________________