איך לא לשכוח לזכור

מאת: חוה רשף


 

עוד:

לחולל שינויים

עושים סדר

ספירת מלאי

ציפיות זה לכריות

מהחמצה לצמיחה

למדוט בין השורות

אחווה או מלחמת אחים

החופש לבחור

קופסאות

מה ששלו - שלו, מה ששלך - שלך

מיפגש עם הילד בתוכנו

מסרים מהילדות הקמים להורגינו

לאן את חותרת

להתחבר למשאבים הפנימיים

ביקורת קטלנית

לחופש נולדה

מדריך מעשי למתגרשת

10 החוויות שכל אישה צריכה...

תרגול משפר את הזיכרון

שיטת המ.ת.ת - דרך חיים

אם תרזו, אין זו אגדה

דמיון מודרך לטיפול בבעיות גוף ונפש

דמיון מודרך לאהבה עצמית ולריפוי

קרוב לנפש

ליד דוכן הירקות בסופר נתקל הבנאדם בחיוך הזורח של האישה בירוק שמולו. היי! אתה נהיה יפה משנה לשנה! מה שלומך? יופי...ממלמל הבנאדם כשמוחו חופר לשווא אלבום תמונות מעברו. בטח טועה בזיהוי. אבל לא... מה שלום רוני? היא ממשיכה. היא לא טועה. מה אצלכם? מנסה הבנאדם לדלות פרטים במלמול חלוש. לפעמים הוא קולע. לרוב הוא נותר חרד ומתוסכל עקב הדמנציה המתחילה לדעתו לכרסם את מוחו, במיוחד לאחר שהוא מגלה באיחור כי שכח לקנות עגבניות.

 

זה קורה בוודאי גם לכם. שכחתם את מספר הטלפון של החברה הכי הכי, השחקן שאתם מעריצים נשאר תקוע על קצה הלשון או ששכחתם לקנות אבקת כביסה. לא להילחץ. אתם בחברה טובה. כולם שוכחים. גם צעירים וגם מבוגרים. אנחנו מוצפים בידע עצום ודינאמי, ולפעמים, קשה לנו לשלוף את המידע מה"דיסק הקשיח" שלנו – הזיכרון.

 

נכון שאין צורך לזכור הכול ובעולם המודרני בו קיימות אין ספור אפשרויות לשימור מידע אין צורך להעמיס כל כך הרבה אלא לדעת לנווט בין המקורות האלה, אבל לשם כך צריך להשתמש במשקפיים שאתם לא זוכרים איפה הנחתם אותם...

 

הסיבות לכך הן רבות שהגיל הוא רק אחת מהן: חוסר ריכוז, לחץ, דיכאון, כעס, כאב, עייפות, קור, רעב, צמא, חוסר חמצן, חוסר ויטמינים,אלכוהול, סמים (כולל תרופות מסוימות).

  

 לא לשכוח לעשות ספינינג למוח

המוח הוא איבר מפונק הזקוק להאכלה ואימון מתמידים . איכות המזון והכמויות אותן אנו צורכים משפיעים על המוח ועל הזיכרון לא פחות מאשר הן משפיעות על בריאות הגוף. כדאי  להכין מתכונים ולאכול תפריט עשיר בירקות ופירות, דגים, אגוזים המכילים נוגדי חמצון וחומצות שומן אומגה 3. כמו כן רצוי  לקחת מולטי ויטמינים וויטמין בי 12 ו-בי 6 כדי למנוע חמצון תאים. מעל גיל 50 כדאי לקחת ג'ינקו בילובה,ולא לשכוח שתיית עשר כוסות מים ליום. גם תרגול גופני ישפר את איכות הזיכרון, אך כאן כדאי להיצמד לסוג פעילות אחת כדי לא להיכנס לשגרה מכווצת מוח אלא לגוון (שחייה, הליכה, יוגה וכו'). כל פעילות חדשה – כל יום שאינו דומה לקודמו – מחזקים את המוח. אתם לא זוכרים מה אכלתם שלשום בצהרים, אבל זוכרים בדיוק איפה הייתם כשנפלו מגדלי התאומים.כמו תוכנית אימון במכון כושר כדאי להשתמש בכל מיני תרגילים כדי לפתח אזורים שונים: ללמוד שפה, ללמוד משחק חדש, לפתור תשבצים, אלה פעילויות המוסיפות קשרים או אפילו בונות תאי עצב חדשים.

 

והעיקר – לא להילחץ אם לא הצלחתם לשלוף מיידית מידע של פריט מתוך אלבום התמונות שבמוח. יש להניח לנושא.  המידע יגיע במרבית המקרים בצורה לא מודעת ברגע שאתם מצחצחים שיניים...

 

נירה – את זוכרת איפה האוטו?

* תשכחו מהסטיגמה שרשימות ופתקים מחלישים את הזיכרון. הניחו בכל מקום נייר ועיפרון ורשמו כל מה שעלה במוחכם. ככל שתטפלו במידע תחזקו אותו.

* הכינו מקומות קבועים לחפצים שאתם משתמשים בהם באופן אוטומטי והקפידו להניח אותם רק שם.

* היזכרו בימים הטובים בתנועת הנוער. כשאתם מחנים את המכונית שימו לב לפרטים קבועים בסביבה שיעזרו לכם לאתר אותה מאוחר יותר (שלטים, מספר בית ברחוב, תיבת דואר) והעיפו בה מבט צילומי כדי לשמר את התמונה במוחכם. האוטומטיות (לא המכונית) היא אויב הזיכרון!

* אם עליכם לזכור רשימת מילים או מונחים, נסו לבנות מילה חדשה וקליטה מהאותיות הראשונות של כל מילה כמו המתכון הקלאסי לבצק "שקם" המורכב משמנת, קמח ומרגרינה.

* תנו בהם סימנים: מספר הכספומט הוא צירוף תאריך הלידה של החמות ומספר הבית של הדירה הישנה שלכם.

*  בנו משפט דמיוני כמו "אוטו מוביל מיץ" לזכירת טיפות האוזניים "אוטומיצין".

* אם אתם ממש רוצים להתאמן הכינו דף עם תמונות של ראשי אנשים, כאלה מהרחוב שייגזרו מתוך מגזינים. צלמו את הדף בשני העתקים זהים שעל אחד מהם תרשמו שמות מאולתרים . עכשיו נסו לזכור את השמות כשאתם מביטים רק בדף שעליו לא רשומים שמות.

* נסו ללמוד שיר או קטע מהתנ"ך בעל פה. אם תמצאו קורבן שיהיה מוכן להקשיב – מצוין.

 

השקעה כספית קטנה מונעת משקעים במוח

בהשקעה כספית ניתן:

*  לרכוש ספרי עזר לאימון הזיכרון.

*  לקחת סדנאות בנות יום או כמה פגישות אותן ניתן למצוא באינטרנט.

* בבית החולים "הדסה" בירושלים מקיימת מרפאת הזיכרון סדנה בת 12 פגישות שבועיות המותאמת לבני חמישים פלוס אך פתוחה גם לצעירים יותר.

מכון "בריין ספא" משווק תוכנת מחשב בשם "מיינד פיט 55" הכוללת מערכת אימון אישית העוקבת אחרי ביצועי המשתמש ומספקת משובים.

*חברת "קשב ריכוז וזיכרון" משווקת תוכנה בעיקרון דומה בשם "שרפר ממורי". היא אמורה לשפר את הזיכרון באופן כללי או להשיב יכולת זיכרון למי שנפגע מסיבה כלשהי. בתוכנה זו עובדים על נושאים מחיי היומיום ואתם יכולים לתרגל באופן חזותי או שמיעתי בקצב המותאם לכם.

 

 

מעניין? שילחי לחברה                                   הגיבי על הכתבה 

   

_______________________________________