קריירה: מסרים מן העבר הקמים להורגינו

  

מאת: ד"ר מירה חניק, יועצת ומאמנת אישית להצלחה

 

עוד:

כתיבה אינטואיטיבית

לאן את חותרת

להתחבר למשאבים הפנימיים

ביקורת קטלנית

לחופש נולדה

מדריך מעשי למתגרשת

10 החוויות שכל אישה צריכה...

תרגול משפר את הזיכרון

שיטת המ.ת.ת - דרך חיים

אם תרזו, אין זו אגדה

דמיון מודרך לטיפול בבעיות גוף ונפש

דמיון מודרך לאהבה עצמית ולריפוי

קרוב לנפש

מודעות עצמית

לחלום ולהגשים - ללא פרפקציוניזם

דרך האמן

דאגה, חרדה ושאר מזיקין

תיבת הנגינה

תנועת הגוף האנושי

פחד מהצלחה

לתכנת את המוח

חסימות ריגשיות

חטאי האם

שתי מטלות יש לאדם בחייו, אמר פרויד. כדי להגשים את עצמו ולהיות מאושר, על האדם להשלים את המשימות העומדות לפניו הן בעולם העבודה והן בעולם האהבה. ואמנם, בתחילת דרכנו האימונית קיימת בנו הציפייה הלא מודעת או הנחת המוצא הנאיבית, שחלומותינו בשני התחומים החשובים הללו כבר, או-טו-טו, בדרך להגשמה. אולם, מה קורה כשהדרך מתחילה להתפתל ולהביא אותנו אל מקומות שלא חזינו מראש? מקומות שלא רצינו לעבור בהם? מקומות שמהווים עבורינו פשרה, התפשרות, מקומות של חסר, של חוסר סיפוק?

 

נעמי*, אישה רבת כשרונות, חשה בכל מקום עבודה שהיא האישה הכושלת ביותר בסביבתה, שאחרים יודעים ומסוגלים יותר ממנה ושהיא לעולם תפגר אחריהם מספר צעדים. מעולם לא חשה חיבה יתרה לעיסוקה ולא האמינה גם כי ניתן למצוא תעסוקה שמתאימה לה ושמספקת לה הנאה. בנוסף, סבלה גם מבעיות בריאות רבות ומגוונות.

 

יוני*, מהנדס אלקטרוניקה נעים הליכות אבל עצוב למראה, חש כי הסטוריית התעסוקה שלו היתה שרשרת של ניסויים ותעיות, כשלונות ומפחי נפש. בחלק גדול מחייו הבוגרים עבד במישרה שכלל לא עניינה אותו. בזמנים אחרים, כשניסה לפרוץ לעצמו שביל ייחודי להגשמה, נכשל בעסקים קטנים שהקים, בזה אחר זה. הוא חי בתחושה תמידית שאינו מוצא את מקומו.

                    

העבודה באימון עם שניהם הביאה אותי לשאול את עצמי שאלות מהותניות אודות המתודולוגיה והאמונות הבסיסיות של האימון האישי. האם ניתן לעשות שינוי אמיתי בקריירה על פי גישת האימון? האם שינוי משמעותי - כמו החלפת קריירה, או מציאת עיסוק המסייע להגשמה עצמית - יכול להתרחש בתוך המרחב המוגבל של האימון או שהוא דורש  עבודה מעמיקה יותר, הגברת המודעות העצמית לדפוסים ולתכנים לא-מודעים, כמו בעבודה הפסיכולוגית והאנליטית?  האם הקואוצ'ינג, בעל האוריינטציה אל העתיד והגישה התנהגותית יכול להוות זרז לטרנספורמציה ברמה המאפשרת לאנשים לעבור להגשמה אמיתית בחייהם?

 

האימון (coaching), אומרים בלאנצ'רד והומאן, הוא האמנות של הנשמה. תפקיד המאמן הוא לעזור לאנשים "בעבודת הפטיש והאיזמל, כלומר, בסילוק המיותר, כדי שיוכלו להגיע לדברים החשובים בחיים" (בלאנצ'ארד והומאן, 2006, עמ' **5). במסגרת האימון, סילוק המיותר, כלומר, פינוי המסרים המנטאליים המייצרים חסמים להתקדמות, יכול לעזור למתאמנ\ת לפרוץ מן המילכוד אליו נקלע\ה, לייצר פתיחות ואנרגיה כדי לצאת לדרך חדשה, לשנות דפוסי התנהגות ולהתמיד בצעידה אל הקריירה הרצוייה.

 

אחת השאלות שאני שואלת את המתאמנים במהלך האימון היא: "מהם המסרים הזכורים לך מהילדות?" – שאלה שלכאורה, יאמרו המתנגדים – שייכת לפסיכולוגיית המעמקים. אם אנחנו מתחילים להתעסק במסרים מהילדות, ביחסים עם אבא-אמא, בזכרונות של כשלונות העבר, הרי שחרגנו מתחום האימון. ואכן, יש סכנה כי דיאלוג מסוג זה ישאיר אותנו בנבירה בתהומות זיכרון הילדות של המתאמן, ללא מוצא הנראה לעין. לכאורה - סיפור של שנים של פסיכותרפיה.

 

אולם, בעבודה עם נעמי ועם יוני, גיליתי כי עצם ההעלאה למודע של תכנים אלה, איסופם ואיזכורם בלבד, יצרו מומנטום להובלת שינוי בקריירה. המסרים שזכר כל אחד מהם מילדותו היו: "חייבים לעבוד בעבודה פרקטית"; "רק מה שמביא פרנסה זה טוב – כל השאר זה שטויות..."; וכן "חיים רק בשביל הילדים...".  יוני אף נזכר כי בכל פעם שניסה בצעירותו להניע רעיון יזמי חדש שהיה לו, אמרו לו הוריו: "אתה לא נורמלי!".

 

העלאת המסרים הנשכחים האלה, אותות וחסמים שנחרטו בזיכרון הלא-מודע, והדיון עליהם, ועל המידה שבה הם מנהלים את חייהם היום, יצרו מנוף אדיר אצל שני המתאמנים. לאחר מספר שבועות בלבד, החלה נעמי להרגיש טוב יותר מבחינה פיזית, בריאותה השתפרה, והיא החלה לקבל משוב חיובי מן הממונים עליה בעבודה. היא החלה להבשיל לקראת חיפוש עיסוק חליפי, שיבטא טוב יותר את הכשרונות והנטייה שלה לעבודה עם אנשים. יוני בישר לי יום אחד, לאחר התלבטויות והתמודדות עם הפחדים שאיפיינו אותו -  כי החליט להקים עסק חדש ביחד עם שותף שגם יבטיח את הביטחון הכלכלי של המיזם. והמיזם הזה הפך להיות המטרה החדשה באימון.

 

לעיתים, בעבודה האימונית, ניתן לראות תהליך של "הבשלה ספונטאנית". זוהי תופעה שמאמנים רבים חוו אותה לא פעם. מתאמן המגיע חושש, מהסס ומתלבט, חסר יכולת החלטה וחסר אמון בעצמו עובר "פאזה" באופן פתאומי ומשנה את דפוסי ההתנהגות שלו – לעיתים בצורה כמעט בלתי מוסברת – לאחר גילוי חשוב שמתרחש. העבודה עם "מסרים מן הילדות" מאפשרת תגובה ספונטאנית ומעמיקה כזו, הנובעת משינוי תפיסת העולם ודרכי ההתמודדות של המתאמן. העולם הפנימי – ובעקבותיו, כמובן החיצוני – משנה צבע, גוון, צליל ומשמעות והכל נראה אחרת. התובנה המתרחשת יכולה לסייע בפריצת דרך משמעותית וביצירת השינוי אותו אנו מייחלים להפיק בעבודת האימון. כל אלה, ללא "חיטוט" ועיסוק מיותר ב"למה" ו"מה היה" בילדות או בזמנים עברו, אלא בהעלאה ואיזכור בלבד של המסרים ומשמעותם המכרעת על חיי התעסוקה של המתאמן כיום. המעבר מכאן לדרך החדשה בקריירה מתקיים בשלב זה בקלות מפתיעה על ידי המתאמן עצמו – לאחר שקיבל רשות לנתק עצמו מן הכבלים.

 

הכותבת היא  ד"ר מירה חניק,

יועצת אירגונית ומאמנת אישית בגישה הוליסטית

המתמחה בהעצמה והגשמה עצמית

mira@jenik.com 09-7461728 

 

 

 

* שמות המתאמנים הם בדויים, וכל הפרטים  אודותם שונו כדי לטשטש את זהותם.

** בלנצירד סקוט והומאן מדלן, (2006), אימון אישי להצלחה בשיטת ה- coaching . הוצ' אופוס

 

המאמר פורסם לראשונה במגזין coachletter

תודתי מקרב לב לחנה בית הלחמי על הערות מחכימות ומבהירות. 

 

 מעניין? שילחי לחברה                                      הגיבי על הכתבה

  תודה על המאמר המרתק. אני לומדת ממנו רעיונות חשובים לגבי עצמי ולגבי הדרך בה אני מנהלת את הקריירה שלי. בעבר נהגתי לקרוא את הכתבות שלך ונהניתי מאד. נהניתי גם הפעם!ג.

________

מקסים! עזרת לי מאד להבין את עצמי. כנרת.

________

אני מאד מזדהה עם הכותבת כי הרבה פעמים קורה שמתאמן מתקשה לדבר על חלומותיו בעתיד .יותר קל להתחבר לעבר למסרים מהילדות וללכת אתם קדימה לחלומות לעתיד ולשנות דברים שרוצים. תמי זייף

 

___________________________________________