לימודי נשים כחוויה המשנה את החיים

  

תקציר של תיזה לתואר שני - טלי אלדור

 

עוד:

לימודי נשים והעצמה אישית

לחופש נולדה

מדריך מעשי למתגרשת

10 החוויות שכל אישה צריכה...

תרגול משפר את הזיכרון

שיטת המ.ת.ת - דרך חיים

אם תרזו, אין זו אגדה

דמיון מודרך לטיפול בבעיות גוף ונפש

דמיון מודרך לאהבה עצמית ולריפוי

קרוב לנפש

מודעות עצמית

לחלום ולהגשים - ללא פרפקציוניזם

דרך האמן

דאגה, חרדה ושאר מזיקין

תיבת הנגינה

תנועת הגוף האנושי

פחד מהצלחה

לתכנת את המוח

חסימות ריגשיות

חטאי האם

 על יום האישה הבינ"ל

ימין ושמאל משני צדי המדרס

אובדן כושר עבודה

להוריד את הפיוזים

דרכים להרפייה

נשים מצליחות מתמודדות

 

יש לי הרבה תעודות אקדמיות שאני יכולה לתלות על הקיר ולכסות קיר שלם איתן. תואר ראשון, שני תארים שניים. לימודי תעודה למכביר. כל השנים עבדתי עם חומר – באוניברסיטה הפתוחה, בהוצאות ספרים, בעריכה ספרותית, תמיד עבדתי עם הראש - דבר שאני יודעת לעשות מצוין. אבל זה תמיד לא היה זה. ולא ידעתי מהו ה"זה" הזה.

 

בסביבות גיל 50 הרגשתי שעוד מעט אהיה כבר גדולה ועדיין אני לא עושה משהו שמאיר לי את הבוקר. חיפשתי משהו אחר.  שמעתי על התוכנית (לימודי נשים בשילוב אמנויות לתואר שני במסגרת אונ' לסלי בנתניה), ועל פי תחושת בטן ומבלי שידעתי הרבה עליה, נרשמתי.

 

ונשביתי. במהלך השנתיים המרתקות בחיי, ראיתי  את קבוצת הבנות שלנו הולכת ומשתנה אל מול עיני. ראיתי קבוצה של 20 נשים מדהימות, שכל אחת ואחת עוברת תהליך עם עצמה ובתוך הקבוצה, משילה קליפות, מתחברת אל מה שהיא חשה ומרגישה, מבטאת  את עצמה, עובדת קשה. בסיום הלימודים, לא

היתה אחת שיצאה כפי שבאה.

 

חוויתי  את התהליך גם על בשרי. וכשהתבקשנו בשנה השניה לחשוב על נושא התיזה, ידעתי. אני הולכת לבדוק מה קורה פה. איזה מין שיקוי מכניסים לנו באוכל? מהו מגע הקסם של המקום ושל התוכנית?

החלטתי לבדוק את הנושא לעומק.

 

במסגרת התיזה המחקרית שלי, ראיינתי ראיונות עומק את בוגרות התוכנית ממחזורים שונים.  כולן סיפרו לי על שינויים שחלו אצלן בכל רבדי החיים:

  

השינויים שהן מנו התמקדו בכמה רבדים:

 

שינויים ברמה הקוגניטיבית-אינטלקטואלית – הבנות דיברו על העלאת מודעות פמיניסטית ובעקבותיה הבנת תהליכים פוליטיים, כלכליים,  וחברתיים שמשפיעים על חיי הנשים.

 

הן סיפרו על מודעות להשפעת מגדר, גזע ומעמד על חיי נשים. מודעות לסקסיזם, דיכוי ולעמדות פטריארכאליות כלפי נשים.

הן דיווחו על ראייה ביקורתית  יותר של המציאות, על   שינוי בתפיסות, באמונות לקראת  גישות שוויוניות יותר כלפי האחר.

הן סיפרו על  הפנמת מה שנקרא " עדשת מגדר", פתאום נפקחות העיניים ודרך עדשה זו הן נותנות  משמעות לעולמן ומנתחות את החוויות שלהן.

   

שינויים אחרים שנצפו: בתחום האינסטרומנטליהתעודה עצמה.  קודם כל בפן האישי–תחושת מסוגלות - הכרה והערכה עצמית ובקרב הסובבים. 

 

בנוסף, הגדלת הסיפוק המקצועי שלהן, בין אם על ידי הרחבת האפשרויות ותחומי העיסוק במקצוע קיים, מציאת מיקוד שונה בתוך השדה המקצועי, רכישת כלים  חדשים או  שינוי כיוון מקצועי לגמרי. הסטודנטיות מספרות על תהליך של  מציאת ייעוד   מקצועי בתום תהליך קילוף שכבות, הסרת מסיכות.

  

ברמה ההתנהגותית-חברתית – שינוי בהתנהגות שמתבטא במעורבות ומחויבות למטרות חברתיות.

 סטודנטיות  מפנימות ש"האישי הוא הפוליטי" ויוצאות מאדישות לאקטיביזם חברתי.  הן נעשות מעורבות בארגונים ועמותות, מתנדבות, כותבות לעיתון, משמיעות את קולן.

 

שינויים פסיכולוגיים:

בתחום האקספרסיבי  -  נושאים כמו שינוי בתחושת אסרטיביות, בטחון עצמי, תפישה עצמית, שביעות רצון מההתפתחות האישית, שבו ועלו. סטודנטיות סיפרו על פיתוח הקול האישי, תחושת העצמה אישית כללית.

 

בתחום היחסים הבינאישיים והזוגיים חלו שינויים משמעותיים. התהליך שעברו המשתתפות איפשר להן להתבונן ולהעריך מחדש את יחסיהן במערכת הזוגית והבינאישית.

 

בנוסף נצפו שינויים ביחסי אמהות–בנות: יותר קבלה, הקשבה, פתיחות, יכולת לבניית דיאלוג אותנטי. 

 

תוצר נוסף של הלימודים הוא פיתוח הקול האישי, ובעקבותיו, הפסקת ההשתקה. במשך חייהן נשים מהלכות על חבל דק בין האידיאולוגיה שלהן לבין החוויה היומיומית שלהן. חוסר ההלימה בין המציאות הפרטית שלהן לבין ההכרה שלהן של מה צריך להיות הולך ומתעצם עם הזמן. הן מנווטות בתוך הקונפליקט הזה – חלקן  חשות מנוכרות לאני האמיתי שלהן, חלקן משלימות עם הניכור הזה, חלקן מורדות  וחלקן מנסות לחולל שינוי ברמת המיקרו והמקרו .

כתוצאה מתהליך ההעצמה שחוות הסטודנטיות,  הן נעשות מחוברות  יותר לעצמן, מתחילות להשמיע את קולן, במקום להפנים את הכעס והתסכול שמלווים את חייהן.  רובן עוברות ממצב פסיבי לפעילות אקטיבית.  סומכות על הקול הפנימי האישי שלהן.  תהליך זה הוא בעל עוצמה רבה .

  

גם תהליך כתיבת התיזה תואר כחוויה מעצימה בלתי רגילה:

מבחינה אינטלקטואלית – התמודדות עם אתגר - את נעשית המומחית הכי גדולה  לנושא שבו בחרת.

מבחינה רגשית – חוויה  תרפויטית לאלה שבחרו להתמודד עם נושא כאוב בחייהן כמו גילוי עריות, הפרעות אכילה,  עקרות וכו'. נשים כותבות את עצמן.

 

כל המרכיבים הללו בונים   תחושת  שליטה – מעודדים פיתוח מיקוד שליטה פנימי – יכולת רבה יותר להכתיב  את מהלכי חייהם להציב מטרות ולהתמודד עם אתגרים . יציאה ממעגל חוסר ישע למעגל ההשפעה. יכולת לחולל את החיים ולא רק להגיב אליהם.

 העצמה, אם כן, היא  אחד מההישגים המשמעותיים ביותר של תוכנית זו.

  

השינויים אלה מתאפשרים כתוצאה משילוב של עקרונות וכלים פדגוגיים פמיניסטיים  שמיושמים בתוכנית זו. מרכיבים אלה  כוללים  לימודים לא היררכיים, עבודה בקבוצה קטנה במעגל נשים תומך, קורסים חווייתיים בתחומי אומנות שונים – פסיכודרמה, אמנות פלסטית, שירה, תנועה ועוד, עבודות ודיונים במקום מבחנים, ואווירה תומכת . כל אלה בנוסף על קורסים תיאורטיים של מגדר ותיאוריות פמיניסטיות שבוחנים את העולם הנשי מהיבטים פסיכולוגיים, סוציולוגיים,היסטוריים, אנתרופולוגיים וספרותיים.

  

שילוב  אומנויות בלמידה משרת מספר מטרות:

טכניקות לא וורבליות מצליחות במקום שאלף מילים כושלות.

אמנויות שמביאות טכניקות לא מילוליות  (ציור, דרמה, משחק תפקידים, מגע, עבודה בחומר, ריקוד ותנועה, מוזיקה, דמיון מודרך, דימויים ומטאפורות – כל אלה הם כלים בעלי עוצמה להעלאת תכנים לא מודעים שעוזרים למשתתפות בתהליך שינוי.  הם מקילים על הגישה אל פנטזיות לא מודעות, קונפליקטים פנימיים, רגשות , מעלים אותם על פני השטח ליצירת מודעות ותובנות חדשות

  

הסטודנטיות תיארו את הלימודים  כחוויה טרנספורמטיבית – מעצבת ומשנת חיים.

החיים מתחלקים ללפני ואחרי. קודם – הייתי תקועה, ידעתי שמשהו לא בסדר. תוך כדי הלימודים – רגעי תובנה, הארה. כמעט כמו חוויה דתית – "פתאום נגלה בפני האור",  נפל האסימון.

[למשל - מישהי שבגיל מבוגר הבינה שבילדותה היא עברה גילוי עריות וגם לאחר טיפול לא יכלה להמשיך הלאה. בסדנת תנועה התברר לה שהיא עושה תנועת הרחקה שלא היתה מודעת אליה. אל תתקרבו. רק לאחר שהיא רקדה את התנועה הזאת ובדקה אותה שוב ושוב אל מול עצמה ומול הקבוצה,  היא הבינה שהיא אינה  אחראית יותר למה שקרה. רק אז היא יכלה ממש להשתחרר.] 

 

לאחר שניתחתי את הראיונות  ראיתי שמעניין אותי פן נוסף: לא רק מה נאמר אלא גם איך נאמרו הדברים. מה היו המטפורות שהשתמשו בהן? הדימויים? מאיזה עולם פנימי הן נשאבו ונבררו?

הוספתי ניתוח נרטיבי של הראיונות ומצאתי שהמושגים שהשתמשו בהם הסטודנטיות לגבי השפעת הלימודים עליהן היו כאלה שבטאו:

תנועה כלפי מעלה. שדרוג, קפיצת מדרגה

ראייה שמתבהרת – נפקחו העיניים.

לידה מחדש. התיזה כלידה. הקבוצה כרחם.

לוקחת מקום. המקום שלי

הקול שלי. לבטא את הקול שלי.

מונחי בחירה, שליטה. לוקחת אחריות על החיים שלי.

כמן כן תיארו את לסלי כיחידה מובחרת – " סיירת " לסלי. מקום מקודש. יום שלם מוקדש רק ללסלי. זר לא יבין זאת. גאוות יחידה.

 

בסופו של דבר  אני חושבת שעליתי על מה מרכיב את הקסם.

מהם המרכיבים הייחודיים בתוכנית שמעודדים תהליכי שינוי וצמיחה

השילוב המיוחד בין הלימודים האקדמיים לבין לימודי אמנויות - כשכל אלה מועברים בשיטות ובכלים פדגוגיים אלטרנטיביים ללמידה ולהפנמת ידע, כל אלה מעודדים תהליך של העצמה שאין שני לו בשום מסגרת לימודים אחרת.

 

_______________ 

(הערת המערכת: להרשמה לקורס לקראת תואר שני (מ.א.) בלימודי נשים בשילוב אמנויות במסגרת אוניברסיטת לסלי, נא להתקשר

לטל': 09-865-6501) 

 

 

מעניין? שילחי לחברה                                      כיתבי אלינו

   

___________________________________________