הגדרה מוצלחת של מטרה

  

מאת: ד"ר עדי ברן

 

עוד:

מדריך מעשי למתגרשת

10 החוויות שכל אישה צריכה...

תרגול משפר את הזיכרון

שיטת המ.ת.ת - דרך חיים

אם תרזו, אין זו אגדה

דמיון מודרך לטיפול בבעיות גוף ונפש

דמיון מודרך לאהבה עצמית ולריפוי

קרוב לנפש

מודעות עצמית

לחלום ולהגשים - ללא פרפקציוניזם

דרך האמן

דאגה, חרדה ושאר מזיקין

תיבת הנגינה

תנועת הגוף האנושי

פחד מהצלחה

לתכנת את המוח

חסימות ריגשיות

חטאי האם

ימין ושמאל משני צדי המדרס

אובדן כושר עבודה

להוריד את הפיוזים

דרכים להרפייה

נשים מצליחות מתמודדות עם

 לחצים

מי מרגיז אותך?

סידן - המציל הלבן

עצמותי המתפוררות וצריכת החלב

מעשנות ותזונה נכונה בגיל ההתבגרות

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

היכולת להגדיר בצורה מוצלחת מה אני באמת רוצה, מה היא המטרה שלי,  מהווה מרכיב חשוב בהשגת אותה מטרה. הרי, אם אתם יודעים לאן אתם הולכים תוכלו לגלות את הדרכים המובילות לשם, לבחור לכם את הדרך המתאימה, ואולי אפילו תגלו או תיצרו דרכים חדשות, קלות יותר,מהנות יותר, או מהירות יותר על מנת להגיע לשם.  


על מנת להבהיר טוב יותר לעצמי ולאחרים איך מעצבים מטרה מוגדרת היטב, ריכזתי פה כמה נקודות עיקריות שמציעה  טכניקת ה-
NLP   
 
א.  הגדירו את מטרתכם בצורה חיובית 
תארו מה אתם כן רוצים (במקום מה אינכם רוצים). המידע מגיע לתת מודע על ידי קליטה חושית כתמונות צלילים תחושות ריחות וטעמים.
לדוגמא אם אומר לכם "אל תחשבו על חפיסת שוקולד"  על מה חשבתם?... בדיוק! על חפיסת שוקולד.
נוכל להפסיק לחשוב על משהו מסוים ולא רצוי ברגע שנפנה את המחשבה למשהו אחר, רצוי. לכן, במקום להגיד אל תחשבו על שוקולד אני יכולה להציע לכם לחשוב על... תפוז למשל.
ואולי אעדיף להפנות בכלל את המחשבה לחוש אחר, לעבור מחוש הטעם לחוש הראיה, או השמיעה. לדוגמא אישה המספרת שאחרי שהיא אוכלת קוביית שוקולד אחת היא רוצה עוד ועוד מהטעם הזה, אם באותו רגע תפנה מחשבותיה מטעמו של השוקולד, ל-מה אני רואה סביבי? מה אני שומעת? מה אני מריחה? מה אני חשה?  המצב עשוי להשתנות לחלוטין.
לכן באיזו התנהגות שתהיה חיובית עבורי אני רוצה להחליף את ההתנהגות שמפריעה לי?
אני יכולה להתעסק כל הזמן בכך ש"אני לא רוצה לצעוק על ילדי", השאלה היא מה אני כן רוצה, אולי אני רוצה להיות יותר סבלנית כשאני ליד ילדי, ואולי ארצה משהו אחר, יש המון אפשרויות כשחושבים על זה. מה ההתנהגות שאתם רוצים לסגל לעצמכם במצב הבעייתי? מה המצב אליו תרצו להגיע?  

 

ב.  נסחו במושגים של יכולת
האם המטרה נמצאת בשליטתכם?
אני יכולה למשל להגדיר  "אני רוצה שאימא שלי תתמוך בי, שבעלי יגלה יותר הבנה, שהילדים יתחשבו בי, שאחותי תעריך אותי...". האם הגדרתי טוב? ... המממ... למעשה חשיבה בצורה כזו תעצור בעדי מלהתקדם. למה? כי אני מעבירה את השליטה לידיהם של אחרים: אימא, אחות, בעל ילדים וכדומה.
חשוב לזכור שאין לנו שליטה על אנשים אחרים על רגשותיהם, מחשבותיהם ואפילו לא על התנהגותם. כל אילו שייכים להם. לכן, שימו לב שהמטרה מעוצבת על ידי פעולות שנמצאות  בשליטתכם ובאחריותכם.
יעלה ווזנר בספרה "מה קורה בינינו" מתייחסת באופן ספציפי ליחסי הורים וילדים, הורים רבים חשים שהם אחראים להתנהגותו של ילדם. אבל למעשה, להורה יש שליטה על התנהגותו הוא, יש לו שליטה על דרך ותכני ההוראה, החינוך וההדרכה. אבל, תגובתו של הילד להתנהגות ההורה, נמצאות בשליטתו של הילד.
אנחנו כהורים נוכל לעצב רק את התנהגותנו. ילדינו, כחלק מהמערכת שבה אנו פועלים, יושפעו וילמדו מהצורה בה נתנהג. נכון שאנחנו מצפים מילדינו לדברים מסוימים, ולציפיות הללו יש השפעה עליהם, אבל ציפייה איננה מטרה. ציפייה מתייחסת לאחר ומטרה נמצאת בשליטתנו.  
למטפלים כדאי לשים לב לכך שקבלת בעלות על התוצאות מבטיחה שהמטופל באמת רוצה את התוצאות הללו, אומר רוי ביילי בספרו ייעוץ באמצעות
NLP. מכאן שאין כל תועלת במטרה שנכפית על ידי המטפל גם אם ניראה למטפל שזו המטרה הטובה ביותר.
לכן כדאי לברר עם עצמכם, או לשאול את המטופלים שלכם מה המשאבים שיש לכם בעזרתם תוכלו להגשים את המטרה? מהם המשאבים שאתם רוצים לגייס ו/או לחזק על מנת להשיג את מטרתכם? מה אתם יכולים  לעשות בעצמכם  על מנת להשיג את המטרה. ואולי אפילו - אילו פעולות תעשו השבוע כדי להתקדם לקראת המטרה שלכם?

 

ג.  נסחו במושגים מוחשיים, והשתמשו בחמשת החושים שלכם
 על מנת לעצב מטרה מוגדרת היטב כדאי להיות ספציפיים במידת האפשר. לשם כך כדאי לערב את הפעולות הבסיסיות ביותר, פעולות הקשורות לחמשת החושים בעזרתם אנו חווים את העולם לראות, לשמוע, להרגיש להריח לטעום.
לפעמים אנשים לא משיגים מטרה כי מוחם פשוט לא קולט אותה, פשוטו כמשמעו, כדי להבין צריך לקלוט וקליטה כאמור מתבצעת על ידי חמשת החושים.

לכן - מה תהיה ההוכחה עבורכם שהשגתם את מטרתכם? אם אעשה סרט עליכם  כשהשגתם את מטרתכם – מה אראה? מה אשמע? ואם אבקש מכם להיכנס לסרט הזה, מה אתם רואים? מה אתם שומעים? מה אתם מרגישים? מה אתם מריחים? טועמים? איך אתם חווים את חייכם? אילו פעולות אתם עושים? מהן המחשבות החולפות בראשכם שמאפשרות לכם לדעת שהמטרה הושגה? אלו רגשות שאתם מרגישים? איזה דימוי יכול לתאר אתכם במצב הזה?
אם בחרתם להשתמש במילים מופשטות כגון אהבה, סיפוק וכו” כדאי שתבהירו לעצמכם מה משמעות המושג עבורכם, אילו חושים מעורבים ברגש?
למשל "אני רוצה להרגיש אהובה - איך אני מרגישה שאני אהובה? אני מרגישה אהובה כשאני רואה את בעלי מחייך אלי, שומעת אותו אומר לי בטלפון שהוא מתגעגע אלי, מרגישה את חומן של  זרועותיו סביבי כשאנחנו נפגשים אחרי יום עבודה,  מריחה ריח של מאכל אהוב שהוא מבשל לי, טועמת את טעמו של המאכל שבישל..." כך אני מבהירה למוח שלי, או לתת מודע שלי, למה אני מתכוונת במילה אהובה.

 

ד. התאימו מטרה להקשר.
המטרה שעיצבתם לעצמכם היא חלק ממארג שלם, היא מושפעת ממערכות היחסים שלכם ומשפיעה עליהן, כמו גם על אנשים אחרים. לכן כדאי לבדוק איך היא משתלבת בהם. למשל אם תגידו "אני רוצה לעשות יותר כסף" במה תעבדו? איפה  תעבדו? מי האנשים אתם תעבדו?
אם אתם רוצים לגעת יותר בילדיכם לחבק אותם, עם מי עוד תרצו ליישם את ההתנהגות החדשה? האם תרצו לחבק גם את הבוסית בעבודה (ואם כן, האם זה כדאי)? או את השוטר המכוון את התנועה? אולי תרצו לחבק יותר את בן הזוג, האם גם את חבריכם?

 

ה.  בדקו  אקולוגיה
אקולוגיה של מטרה היא כל מרקם החיים הנוצר עם מימושה. לכן כדאי לבדוק אותה מכל הזוויות האפשריות. לפעמים השגת המטרה עשויה לנגוד ערכים בסיסיים בחייכם, לכן כדאי לבחור מסלולי פעולה התואמים את הערכים בחייכם.
דוגמא אפשרית לכך היא אישה שרוצה להצליח בקריירה אך פוחדת שהצלחה זו תפגע בתפקודה כאם, מודעות לקונפליקט הזה יכולה לעצב מחדש את המטרה ואפילו למצוא דרכים לשלב בין אותם ערכים.
 לפעמיים מסתבר שלמצב הנוכחי יש הרבה מאד יתרונות אשר עשויים להיאבד אם יושג השינוי הרצוי. האם אתם רוצים לשלם את המחיר הזה? האם יש דרך לצמצם את המחיר או לא לשלם אותו כלל? לכן כדאי לדעת  מה הם הרווחים שלכם מהמצב הקיים, כשעוד לא השגתם את מטרתכם. אולי לא כדאי לוותר עליהם, או אולי ניתן לשמר את יתרונותיהם בדרך אחרת....

 

ו. כתבו את המטרה
למילה הכתובה יש כוח רב. הכתיבה מביאה עימה תשומת לב, והתכוננות. זו הנחיה ברורה לתת מודע.

 

ז. אבני דרך ומטלות
חלקו את המטרה שלכם לאבני דרך, וקיבעו לכם מטלות.
אני רוצה שמשקלי יהיה קטן בעשרה קילו ממשקלי הנוכחי. מה הצעד הראשון? האם אחפש דיאטנית שמתאימה לי?  או אולי איזו סוג דיאטה מתאימה לי?  מה הקצב בו אני רוצה לרדת? כמה אני רוצה לשקול בשבוע הבא? בעוד חודש?
יש אולי אנשים החוששים שאבני הדרך הללו יפגעו בגמישות ויסגרו בפניהם אפשרויות, אבל למעשה ההפך הוא הנכון.  אבני הדרך גורמות לנו לפעול, והן ניתנות לבחינה מחודשת בכל שלב.

לעיתים עצם הפעולה פותחת בפנינו אפשרויות חדשות ותגליות חדשות בנוגע לכישורים וליכולות שלנו. כמו תינוק ששולח ידו לאחוז בשולחן ומגלה שביכולתו למשוך את עצמו למעלה... וכך, בהדרגה שלב אחרי שלב לומד לעמוד.... ואחרי כן ללכת... ובכל שלב הוא מגלה להפתעתו יכולות חדשות שלא ידע על קיומן, נופל וקם.... כך גם אנחנו בדרכנו למטרה פותחים בפנינו עולם חדש ומרתק של אפשרויות חדשות ותגליות מלהיבות. מגלים בעצמנו כוחות שלא ידענו על קיומם, נופלים וקמים חזקים יותר.
 
דרך צלחה

 

מקורות
א. דפנה ואמיר רטר "תקשורת עם התת-מודע ספר ללימוד דמיון מודרך ו
NLP
ב. יעלה ווזנר "מה קורה בינינו נל"פ ניתוב לשוני פיסיולוגי גישה חדשה בהנחיה" הוצאת משרד החינוך התרבות והספורט המחלקה להורים משפחה וקהילה
ג. שלומי ואקנין
NLP weekly
   http://www.nlpweekly.com/
ד. מיקי ברקל "מנהיגות דרך "
NLP  http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/articles/article.asp?forum=482&a=26711&c=3263&sc=0&ssc=0
ה. רוי ביילי ייעוץ באמצעות
NLP (תכנות נוירו-לשוני)" תרגום תמר זכאי הוצאת ספרים "אח" בע"מ

 

 

ד"ר עדי ברן היא מטפלת מוסמכת בדמיון מודרך ו- NLP

בוגרת מרכז רטר-באוניברסיטת חיפה (דמיון מודרך וNLP)
בעלת תואר דוקטור לביולוגיה (
(Ph.D. של מכון ויצמן למדע

 

ליצירת קשר

054-6304047

adi_brann@hotmail.co.il

 

 

 

מה דעתך?    תגובות: כיתבי לנו                          מעניין? שילחי לחברה

 

 

______________________________________________