קרוב לנפש

  

מאת: ענת קלקה, מ.א., סוציולוגית   

 

דמיון מודרך לאהבה עצמית ולריפוי

חטאי האם

יום האישה הבינלאומי - סקירת מצב

אנה אנו באות? - מחשבות על יום האישה הבינ"ל

ימין ושמאל משני צדי המדרס

אובדן כושר עבודה

להוריד את הפיוזים

דרכים להרפייה

נשים מצליחות מתמודדות עם

 לחצים

מי מרגיז אותך?

סידן - המציל הלבן

עצמותי המתפוררות וצריכת החלב

מעשנות ותזונה נכונה בגיל ההתבגרות

 

 

 

מודעות עצמית עוזרת ליצור מוטיבציה וכן עוזרת לאדם להנהיג את עצמו ולזרום עם מה שקורה. הדבר בא לידי ביטוי ברגשות בעלי עוצמה רבה: אהבה, פחד וכעס

דעה רווחת היא, כי הרגשות מפריעים בקבלת החלטות. לדוגמה: האם נעריך החלטה שהתקבלה על בסיס אימפולסיבי? נעריך יותר החלטה שהתקבלה על בסיס שיקול דעת,  בחינת מספר חלופות רציונליות ובחירת החלופה המיטבית לצורך קבלת ההחלטה.  אולם הרגש מסייע לנו בקבלת החלטות, שכן הרגש מצמצם אי-ודאות. דוגמאות:

אהבה
בעת בחירת בן-זוג אנו מקבלות החלטה עם מי נחלוק את חיינו במהלך השנים הבאות. עם זאת, אין לנו מידע מה יהיה בעוד זמן. ההחלטה של בחירת בן הזוג  תתקבל על בסיס רגשי כמו יופי, תבונה, הומור, ואם יתמזל מזלנו – גם הצלחה כספית. משמע, הרגש מסייע לנו בקבלת ההחלטה. והרי נאמר, שהאהבה היא עיוורת!

פחד
בזמן סכנה או מצבי חירום, ההתרעה הראשונה גורמת לפחד ולתגובת מנוסה. משמע, רגש הפחד  מסייע לנו לשרוד. הפסיכולוג סטרנברג מספר מעשה מעורר מחשבה אודות שני סטודנטים: פן ומאט. פן היה מבריק, ואילו מאט, שלא היה מבריק כמוהו, ניחן במודעות רגשית. עפ"י הסיפור טיילו שניהם ביער ופגשו בדוב גריזלי.  פן חישב מייד, כי הדוב ישיגם תוך 17.1 שניות. נו, ברור כי מדובר בבחור מוכשר מאד, הרי לא כל אחד יכול לחשב במהירות שכזו. אך אז הוא ראה כי מאט מחליף את נעלי ההליכה בנעלי ריצה. הוא פנה אליו ואמר: "אתה ממש טיפש, מאט, הרי  לעולם לא תשיג  דוב גריזלי!" ועל כך השיב לו מאט: "כל מה שאני צריך הוא לרוץ מהר יותר ממך". ואכן, מאט, שניחן במודעות רגשית, שרד במפגש המפחיד עם הדוב.

כעס
המודעות הזו לדרכם של רגשות להשפיע על מה שאנו עושים היא כשירות רגשית יסודית, המסייעת להתמודד עם רגשות של כעס. מאידך היעדרה של יכולת זאת חושף אותנו להיסחפות ברגשותינו ולסטייה מן הדרך שהצבנו לעצמנו.

החליפי כעס ודאגה בגישה חיובית
הכעס כשלעצמו הוא תופעה לגיטימית, בה האדם מבטא את רגשותיו. כשהוא מתפרץ בלי הבחנה הוא פוגע בסביבה. אבל כשמדחיקים את הכעס הוא יכול להיות הרסני פיסית ונפשית. מודעות עצמית לכעס תאפשר לזהות אותו, לשלוט עליו ולנהל אותו, במקום שהוא ינהל אותנו. אפשר לקלל מישהו שמאחר לפגישה, ואפשר להגיד:  נכון שהוא מאחר בשעה, אבל אני נותן לו קרדיט: לאיחור שלו יש ודאי סיבה. אם יודעים להשתמש במודעות הרגשית, אפשר לתת לכעס פירוש חיובי, או לרכך אותו ע"י חשיבה חיובית.

מודעות עצמית עוזרת לנהל את החיים על הצד הטוב ביותר, ומעניקה לאדם ביטחון עצמי והשקפת  חיים חיובית. זאת בניגוד לאנשים הנסחפים אחר רגשותיהם, ואלה מנהלים להם את החיים.

_________

 ענת קלקה היא  קצינת צה"ל בפנסיה, מרצה ומנחה קבוצות לשיפור הזיכרון ולהתמודדות עם לחצים במסגרות שונות בארץ.
 

עוד על החלפת כעס בחשיבה חיובית

מי מרגיז אותך?

 

מה דעתך?    תגובות: כיתבי לנו                          מעניין? שילחי לחברה

 
תגובה:

שלום רב,

המאמר מיותר ולא מחדש מאום.
הנושא כבר ניטחן עד דק במשך שנים רבות.
בברכה,
עירית.

תשובה לעירית: הגב' עירית שלום! איזו מהירות של תגובה! ממש מפתיע ועוד יותר תמוה, אך במחשבה שניה הבנתי כי אכן המאמר נועד בדיוק בשבילך ובשביל אנשים כמוך. כדי להקל עליך את עומס הקריאה, שימי נא לב לכותרת, ובעיקר ל-"החלף כעס בחשיבה חיובית". אני מאחלת לך יום טוב וחיובי, עם הרבה חיוך וברכה. ברכות מענת.     

תגובה:

שלום ענת
המאמר מעניין ומעורר מחשבה.
ולעירית,
תגובתך בקשר לחוסר חדשנות תמוהה. המאמר, כמו יתר המאמרים באתר זה ובאתרים דומים, כמו גם בעתונות הכתובה, אינם מתימרים להוות פריצת דרך וחדשנות, ואינם הגדר עבודות דוקטורט. מאמרים אלו הינם בעיקר סיכום של תובנות שמוכרות לנו, בצורה איטואיטיבית, ולפעמים גם מידיעה על רקע מקצועי כזה או אחר.
אשמח לקרוא מפרי עטך.
אהובה


 

 

____________________________________________________