עולם המנדלות: היסטוריה, רוח וריפוי

באדיבות ר.כ

 

עוד:

מרכז חזק

למצוא את הייעוד

הסוד מאחורי כוחן של מילים

אמנות היחסים

שינוי עצמי חיובי

אמון

רגשות

חוקי הנפש של היקום

האם את  אשה מאושרת

ורק הכובע הירוק

פנטזיות

הביקורת

בחרתי בחיים של אי ודאות

דפי בוקר

כוחה של חשיבה נכונה

מועדון דחויים-דחויות

התנגדויות, אושר ומה שביניהם

לחולל שינויים

עושים סדר

ספירת מלאי

ציפיות זה לכריות

מהחמצה לצמיחה

למדוט בין השורות

אחווה או מלחמת אחים

החופש לבחור

קופסאות

מה ששלו - שלו, מה ששלך - שלך

 

מנדלה היא מילה בסנסקריט שפירושה מעגל מקודש. מנדלה היא ציור שמתחיל להיווצר מהמרכז ומתפתח למעגלים נוספים, עד אינסוף. המעגל הנו צורה בסיסית בטבע, וחיינו מורכבים מאינסוף מעגלים- החל מהיווצרותנו ברחם ועד לגלקסיות הכוכבים; רצף מעגלי של יום ולילה ושל עונות השנה. המעגל היווה השראה לאדם בתרבויות שונות עוד מהתקופה הפרה-היסטורית. בשבטים ובדתות שונות משתמשים במנדלות לטקסים שונים, להתחברות של האדם עם הטבע ועם האלוהות. שמאנים אינדיאניים ציירו מנדלות מחול בטקסים של ריפוי. במזרח, המנדלות עוזרות לאנשים בתפיסה של איך הדברים אמורים להיות. בבודהיזם, המנדלה היא חלק בלתי נפרד מהלימוד של הנזיר הטיבטי. התלמידים מכינים את עצמם ליצירת המנדלה באמצעות מדיטציה, צום, ניקוי הגוף והנפש ושירה מקודשת. דרך יצירת המנדלה הנזיר לומד למצוא את דרכו למודעות מעמיקה של עצמו, וכן להתחבר אל עולם האלים.

 

איך מציירים מנדלה?

מנדלה מתחילים לצייר מהנקודה המרכזית, ומשם מתפתחת המנדלה למעגלים נוספים. תוכלו לתת יד חופשית לדמיון, אך קיימות גם תבניות קבועות אותם ניתן ללמוד- מנדלת פרח החיים, מנדלת מגן דוויד, ועוד. על אף השימוש בתבנית קבועה, כל מנדלה היא יצירה ייחודית לאותו אדם באותה נקודת זמן. בתוך התבנית מתאפשר לנו חופש, להתחבר למקור היצירתיות החבוי בכל אחד מאתנו. מנדלות אפשר לצייר על דף – מתחילים מעפרון (ומחוגה עבור חלק מהתבניות) ומוסיפים צבע- צבעי פנדה, אקריליק, טושים או עפרונות צבעוניים. דרך אחרת היא ליצור מנדלה על האדמה, מחול ואבנים צבעוניות. הקסם ביצירת מנדלה היא שכאשר אתה מתחיל לצייר, אינך יודע כיצד היא תיראה בסוף. אין צורך באמת "לדעת לצייר". המנדלה מזמינה אתנו להשתחרר משיפוטיות וביקורת עצמית, ולתת לכל מעגל להיווצר בטבעיות מתוך המעגל הקודם.

 

דרך המנדלה - הספר

האמן איתן קדמי גילה את עולם המנדלות במקרה, בתקופת משבר בחייו. לאחר שנים של לימוד מעמיק בנושא, הוציא לאור ספר שהוא אלבום מדהים ביופיו. הספר כולל פרקים על ההיסטוריה של המנדלות; פרקי הדרכה על יצירת תבניות של מנדלה, וכן פרקי ניתוח והבנת מנדלות וכן עוסק באיכויות האנרגטיות והרוחניות של המנדלות.

 

מנדלות וריפוי עצמי

קרל יונג חקר את המשמעות הפסיכולוגית של המנדלות. הוא ראה במנדלות סמל לגדילה לשלמות. במנדלות שמטופליו יצרו, ראה יונג תהליך טבעי המיישב קונפליקטים פנימיים. המנדלה היא מראה חשובה להגשמת הזהות והייעוד בחיים. יונג טוען ש "המנדלה מגלה את מרכז האישיות, מעין נקודה מרכזית בנפש, שהיא נקודת התייחסות לכל, משם הכול מתארגן, והיא מקור האנרגיה". יונג מצא ש "מנדלות בדרך כלל מופיעות במצבים של בלבול הנפש." אנשים שאינם מחוברים לאמנות מוצאים עצמם לפתע רושמים ומציירים מנדלות מפני שזה מרגיש להם נכון לעשות זאת. באופן טבעי הם פונים למנדלות להכיל את החוויה, להיפתח להדרכת ה'עצמי' ולהקשיב לקול האלוהים שבתוכם.

 

לפי איתן קדמי, המנדלה היא מראה של הנפש. זהו כלי המאפשר לנו תקשור ויזואלי עם התת מודע . לסדנאות לציור מנדלות שהוא מעביר, מגיע כל מי שרוצה להתחבר לעולמו הרוחני ולפתח את היצירתיות והאינטואיציה שלו. לאחר מדיטציה קצרה, מתחברים לתחושה של המרכז, ומתחילים ליצור מתוך שקט וריכוז עמוק. בסיום תהליך יצירת המנדלה מפענחים את המסרים העולים מהמנדלה מתוך האמונה כי המנדלה היא כלי שבא להאיר את דרכנו, בהתפתחותנו הרוחנית. כל מנדלה מייצגת שלב נוסף בהתפתחות. המנדלה מראה לנו היכן אנו נמצאים במעגלים השונים בחיינו, מחברת אותנו עם ה”כאן ועכשיו”, עוזרת לנו לסגור מעגלים בחיים ולהתקדם למעגלים חדשים. הריפוי העצמי נעשה תוך התמסרות לתהליך המנדלה וגילוי תחושות ורגשות העולים במהלך העבודה.

 

העולם המודרני פתח בפנינו אינסוף אפשרויות חדשות - אנחנו יכולים להשתמש במצלמות דיגיטליות, לתקשר באמצעות האינטרנט או לנסוע ללימודים בחו"ל ברחבי תבל. למרות זאת, לרוב איננו מאושרים. איבדנו משהו, במהלך ההיסטוריה האנושית- איבדנו את הקשר שלנו עם הטבע, היקום או האלוהות. איננו חווים את עצמינו יותר כחלק מהבריאה, אלא כאינדיבידואל החיי בניכור מהסביבה. יצירת מנדלה מאפשרת לנו להתחבר מחדש, לרפא את הקשר בין האדם והבריאה.

 

מעניין? שילחי לחברה                                   הגיבי על הכתבה 

   

_______________________________________