להימנע מהשמנה בחג השבועות

         מאת : לילי רוזן ונדיה גרינשטיין-כהן,

 

עוד בריאות:

שאיבת שומן

הפרעת קשב אצל מבוגרים

הכיני ילדך לחורף

הפרעות אכילה - מה שרופאים לא מספרים

אנטיביוטיקה - לא בכל מחיר!

דלקות אזניים חוזרות

רפואת נשים ללא מציצנות

הומיאופתיה - רפואת משפחה במיטבה

מוכנים, היכון, צאי

תרופות כולסטרול וסרטן המעי הגס

תסמונת התשישות הכרונית

תרופות סבתא

תרופות סבתא נוספות

הרזייה הוליסטית

האם כאב הראש שלך הוא מיגרנה?

חג השבועות בפתח, ואיתו מאכלי הגבינה. עוגות הגבינה, הגביניות, הבלינצ'סים, הגבינות המתוקות, המלוחות- כל כך מפתות וכל כך משמינות. זה כל כך טעים שאי אפשר להפסיק לאכול. ועם הכמויות הגדולות מגיעה גם ההשמנה.

 

למה אנחנו משמינים בחג?

אנשים משמינים בחגים מכמה סיבות:

החג מהווה תירוץ לאכול הרבה גם אם אנחנו עוברים את נקודת השובע.

בכל חג, ובמיוחד בשבועות, האוכל שונה ומיוחד, ולפעמים ההרגשה שצריך לחכות לשנה הבאה כדי לחזור על המאכלים האלה גורמת לנו לאכול יותר.

מעצם הווית החג, בו אנו יושבים המון זמן ליד השולחן, הפיתוי להמשיך לאכול גדול, לפעמים גדול מדי.

הנה דעה נפוצה אבל לא נכונה: השומן באוכל קובע אם נשמין. זה לא נכון, משמינים בד"כ מכמות האוכל שאוכלים ולא בהכרח מסוג האוכל, גם אם יש בו הרבה שומן. השובע מגדיר את הכמויות.

עוד סיבה להשמנה בחגים היא העובדה שאנו מדלגים על ארוחות במשך היום כדי ל"פנות" מקום לארוחה.

 ארוחת חג לא שונה מארוחה במסעדה או ארוחה גדולה ביום שישי או כל ארוחה באירוע אחר. אם נעצור כשנחוש תחושת שובע נמנע תחושה של התפוצצות ונאפשר לעצמנו להרגיש טוב גם בהמשך הערב. כדי להתגבר על תחושת הפספוס  שלא הגענו לכל המאכלים, כדאי פשוט למלא צלחת עם כל מה שאנו רוצים לאכול. ברגע שהבטן אומרת די זה הזמן להפסיק. בדרך כלל זה השלב שהראש (או המארחים) מתחיל לעבוד ול"פתות" אתכם לעוד.

תחשבו בשביל מי אתם אוכלים. גם אם עבדו על האוכל שעות, זה לא אומר שאתם צריכים להתפוצץ.

אוכל טעים הופך להיות לא טעים כאשר אנחנו מגזימים.

ואפשר גם  (אם זה מתאים) לקחת שאריות הביתה, להשלים את החסכים במועד מאוחר יותר.

  

איך אפשר לעבור את שבועות?

ראשית יש לחשוב נכון ולא להיתפס לסטיגמות: עוגה עם גבינה רזה, אינה דווקא טובה יותר לדיאטה שלנו מעוגה עם גבינה שמנה. למה? כי מעוגה עם גבינה רזה לא מקבלים את תחושת השובע והסיפוק שנקבל מגבינה עתירת שומן. בדקתם פעם כמותית  כמה גבינה רזה צריך לאכול בשביל לשבוע?

פיזיולוגית, ככל שיהיה יותר שומן במזון, נצטרך לאכול כמויות קטנות יותר  כדי לשבוע, מצד שני קל יותר לאכול כמויות גדולות של אוכל עתיר שומן בגלל שמזון זה קל יותר לבליעה, דורש פחות לעיסה ומחליק בגרון.

 תחושת השובע היא פיזיולוגית ברורה וחדה. היא מגיעה בין אם האוכל מחליק בגרון או בין אם לועסים אותו . הקיבה והמוח לא מבחינים בין עוגה המלאה בגבינה שמנה לבין גבינה רזה. הגוף "רואה" באוכל מרכיבים תזונתיים בלבד. היות והשומן נשאר הכי הרבה זמן בקיבה, הוא נותן תחושת שובע יותר ברורה ולזמן ממושך יותר מחלבונים ופחמימות. אז כשאתם אוכלים תקשיבו לקיבה ולא לראש. הראש יגיד הגזמתי אבל הקיבה תגיד מתי די.

בואו נגדיר השמנה: אם אתם עולים עד שני ק"ג, מדובר בשינוי פיזיולוגי שלא קשור לאוכל. כמו שהם עלו הם יירדו. אם עליתם מעל 2 ק"ג בחגים אז כנראה אכלתם יותר מדי.

אם תאכלו מה שאתם רוצים ותעצרו בשובע, לא תשמינו.

 

הכותבות : לילי רוזן ונדיה גרינשטיין-כהן, דיאטניות קליניות מוסמכות עם ניסיון מקיף של למעלה מ 15 שנים בטיפול באנשים עם עודף משקל, בעיות בדימוי גוף והפרעות אכילה, מנהלות את מרכז "שיווי משקל".

 

לפרטים נוספים ופגישת הכרות חינם:

שיווי משקל  03-6869997

www.shivuy-mishkal.co.il

shivuymishkal@gmail.com

 

 

 

  מה דעתך? הגיבי על הכתבה                     מעניין? שילחי לחברה

 

 

 

_________________________________________