טעימים מן הטבע - מקרוביוטיקה

מאת: מערכת "הדרך למעלה"

 

עוד בריאות:

דלקות אזניים חוזרות

רפואת נשים ללא מציצנות

הומיאופתיה - רפואת משפחה במיטבה

מוכנים, היכון, צאי

תרופות כולסטרול וסרטן המעי הגס

תסמונת התשישות הכרונית

תרופות סבתא

תרופות סבתא נוספות

הרזייה הוליסטית

האם כאב הראש שלך הוא מיגרנה?

אפצ'י, עונת המעבר

גורמים לאי כניסה להריון

התנהגות נכונה בחשיפה לשמש

תשעה חודשים של טירוף חושים

לשפר את תדמית הגוף

מחמאות: לימדו לאהוב אותן

"החולה המדומה"

תשעה חודשים של טירוף חושים

הריון: אור שמחה ובריאות

עיסוי בהריון

עיסוי לאם ולילד

 

בישול ואכילת מזון מקרבים אותנו אל הטבע. אנו מקבלים את רוב צרכינו מן הטבע הסובב אותנו ובכך הופכים אותו לחלק מאיתנו.

 

טעימים מן הטבע הינו ספר בישול ייחודי, שילוב הרמוני של מזרח ומערב הגורם להשגת איזון פנימי וחיצוני ויוצר אידיאל של גישה טבעית הוליסטית.  

הספר מהווה גשר המקרב את דרך החיים המערבית אל פילוסופית החיים המקרוביוטית, אשר הובאה מיפן למערב בתחילת המאה ה-20 ע"י ג'ורג' אוסאווה ומיציו קושי.

 

מקרוביוטיקה מסורתית –

 

המקרוביוטיקה - מקרו = גדול,  ביו = חיים, היא דרך לחיים בריאים ומאושרים על פי סדר היקום. יישום סדר היקום מתחיל בנוהגי אכילה מותאמים לסביבה בה אנו חיים ולמהותנו האישית. הנחת היסוד היא שהננו חלק מן הסביבה ולכן עלינו לחיות עם הסביבה בהרמוניה, להיות קשובים לעצמנו ולאכול לפי נטיות הגוף תוך איזון היין והיאנג.

אנו חיים ביקום שאת מרבית סודותיו טרם הכרנו ונמצא בתהליך שינוי מתמיד מאחר וכל דבר מתקיים במקביל לניגודו עני לעשיר, קיץ לחורף, הר לעמק, יום ללילה, חומר לאנרגיה וחלל לזמן. הניגודים מושכים האחד את האחר ויוצרים הרמוניה ומחזוריות.

יחס כמותי של  7:1  מתקיים בתפקודים רבים בחיינו ובסובב אותנו והמקרוביוטיקה

שומרת על יחס זה. צריכת המזון, השתייה והנשימה ביחס של 7:1 מובילה לבריאות ואיזון עם הסביבה. כוח הרקיע וכוח האדמה יוצרים את 7 הצ'קרות בגופינו ותפקודן תלוי במזון, בשתייה ובנשימה. דגנים מלאים מכילים יחס של  7:1  בין מינרלים לחלבונים ובין חלבונים לפחמימות לכן עליהם להוות את עיקר המזון שאנו צורכים.

שמירה על הרגלי אכילה מסורתיים שומרת על בריאותנו, לכל מקום שייכת צורת אכילה העוברת מדור לדור ועלינו לכבד את דרך האכילה המתאימה לאזור בו אנו חיים. התאמת דרך הבישול לתקופת השנה, אכילת מוצר בעונתו, אכילת מזון באזור גידולו, התאמת המזון לתנאים החברתיים ולאישיות כל אלה מגבירים את יכולתנו ליהנות מתכולת המזון ולנצל באורח מרבי את מרכיביו. אנו מסוגלים לאכול ולעכל את רוב צורות החיים שקדמו לנו ודרך המזון אנו משנים את הגוף והרוח. ללא מזון אין לנו כל קיום.

 

סיפורי האישי מתחיל עם סימון אובסטנדר שיצא ממחנה ריכוז בשנת 1945 בגיל 50. ניצול בנס, גופו מלא בגרורות סרטניות ורוחו שבורה, עשה דרכו לביתו שבאנטוורפן בבלגיה. בהגיעו לעירו, נסגרה בפני סימון דלת ביתו, מצבו החמיר והוא הובהל לבית החולים. כתוצאה מהמלחמה התרופות שהיו בנמצא ניתנו לחולים שהיתה תקווה לרפא, לסימון לא ניתנה כל תקווה להחלמה והוא נשלח מבית החולים לגורלו. בנוסף למחלתו, סבל סימון גם מתת תזונה וחיפש אוכל, אך החנויות היו ריקות. הוא יצא לכפרים, שם מצא לחם, ביצים ומעט ירקות ופירות, ביערות ליקט אגוזים ושורשים שונים וכך השביע מעט את רעבונו. באחד הימים שם ליבו לעובדה שהרגשתו השתפרה באורח פלא. בבדיקה רפואית התברר כי לא נותרו תאים סרטניים בגופו והוא החלים כליל.

סימון אובסטנדר חי עד גיל 94 בבריאות שלמה. לכאורה - מעשה נסים, אך למעשה חי סימון על פי עקרונות המקרוביוטיקה. בתחילה בצורה אינטואיטיבית ולאחר מכן תוך בדיקה והשוואה מודעת לתורה הבסיסית. אני נכדתו של סימון ולסיפורי האישי מצטרפים סיפורים  של רבים שחייהם ניצלו או הוארכו בניגוד לתחזיות הרופאים, הודות לדבר פשוט ובסיסי שינוי בהרגלי האכילה שלהם.

 

פירמידת המזון -

 

משרדי הבריאות והחקלאות האמריקאיים בנו מערכת הנחיות לתזונה נכונה המהוות את הבסיס לפירמידת המזון הנחשבת כיום למודל המוכר ביותר לתזונה נכונה. 

בתאריך 15.4.05 אושרה ע"י ה- FDA  פירמידת מזון חדשה ותושבי ארה"ב ומדינות העולם כולו משנות את אופן ואופי תזונתן בעקבות השינוי המהפכני בחשיבה ובהתייחסות למזון. זוהי פעם ראשונה שהוצהר באורח גורף הקשר הישיר בין המזון לבריאות ותהליכי התזונה הפכו להיות חלק מדרך חיים לכלל האוכלוסיה.

השפעות מרחיקות לכת יורגשו בבתי חולים, בתי ספר, הרכב מזון תינוקות ומוצרי מאכל הנמכרים בחנויות המזון. גם המסעדות ורשתות המזון המהיר יחליפו את התפריטים ויקבעו נורמות חדשות לדירוג המזון. כפועל יוצא ייבנו טבלאות משקל-גובה חדשות, גם תופעות הפרעות אכילה, הפרעות קשב למיניהן ומחלות תלויות תזונה אחרות יפחתו, לאחר עליה תלולה בעשור האחרון.

זוהי פעם ראשונה שהרשויות בארה"ב עמדו מול הקונצרנים הגדולים למזון ואכפו עליהם את טובת הציבור בדרך שגרמה ותגרום לחברות הגדולות בעלות האינטרסים ל"יישר קו" עם טובת הכלל אם ברצונן לשרוד בשוק ולא להיפך.

 

עקרונות הפירמידה החדשה –

ההתייחסות לכמויות מינימום, לדיאטה של 2000 ק"ק ליום.

דגנים – 170 גרם ליום = 84 גר' דגנים מלאים ו-84 גר' דגנים מעובדים (לבנים).

ירקות -  2.5 כוסות ליום = 570 גר' ירקות ירוקים, עלים ירוקים, ירקות כתומים, שילוב עם קטניות מסוג שעועית ואפונה.

פירות – 2 כוסות ליום = 450 גרם, אפשר לשלב עם מעט מאד מיץ פירות.

חלב ומוצריו – 3 כוסות ליום = 700 גרם, בעיקר חלב רזה.

בשר וקטניות – 150 גרם ליום, לגוון בסוגי הפרוטאין, יותר דגים, לשלב עם קטניות, אגוזים וגרעינים.

 

חוקרים מאוניברסיטת הארווארד פיתחו מודל משלהם לפירמידת המזון, לאחר שהגיעו למסקנה כי הפירמידה הקיימת אינה תואמת את הממצאים האחרונים בתחום המזון ואינה מיישמת איזון נכון של משקל ובריאות. החוקרים פנו לממשל האמריקני בדרישה לשנות את הפירמידה הקיימת.

פירמידת אוניברסיטת הארווארד שמה דגש על צריכת דגנים מלאים, שימוש בשומן מן הצומח בכבישה קרה, אכילת חלבונים מקטניות, הפחתה משמעותית בצריכת מוצרי חלב, העדפת דגי ים הצפוני שבשרם לבן על  פני בשר אדום וביצים, הגברת צריכת אגוזים.

 

הגדרת הבריאות -

 

המקרוביוטיקה מכבדת את המזון כתמצית הסובב, כהתגלמות הרוחנית של היקום תוך הכרה בערך הגשמי. החברה הינה השתקפות מה שאנו חושבים ומה שאנו אוכלים, היא יציר כפינו והטבע הוא המקור ממנו הכל נוצר. עלינו לשמור על החברה ולכבד את הטבע.

 

בריאות הינה מצב חיובי ויצירתי של חיים, זהו מצב מתמשך של איזון עם הסביבה והנאה מהתקדמות מתמשכת. בריאות אינה מצב של היותנו ללא מחלה, מאחר ובעיות בדרך כלל גורמות לנו להתמודד, ההתמודדות מצמיחה אותנו ונותנת לנו את היכולת ליהנות מחיינו. בהיותנו מודעים לכך שהמקור למחלה בא מתוכנו, אנו לומדים דרכו.

 

מיקרוביוטיקה -

 

היכרותי הקרובה עם המקרוביוטיקה הדגישה קונפליקט רוב האוכלים בריא מתלוננים על מגבלות ודרך חיים סגפנית. בני דודתי המקרוביוטית חלמו כל שנות ילדותם על סטייק וצ'יפס, ובכל הזדמנות זללו את הדברים האסורים. מחשבה רבה הביאה אותי למסקנה כי דרך חיים בריאה בנויה על שלמות בצריכה והנאה מן המזון. ברוח זו נבנתה המיקרוביוטיקה – שיטת תזונה המשלבת חלק מעקרונות המקרוביוטיקה המסורתית עם פירמידות המזון המעודכנות ותוצאות מחקרים בתחום הרכבי מזון.

המיקרוביוטיקה גורסת אכילה נכונה באורח קבע, אכילת מוצרים טבעיים בשילוב עם מוצרים מעובדים תוך מתן תחושה של אכילה רגילה, הימנעות מכפייה בהקשר עם מזון ומתן פתרונות זמינים וקלים. המיקרוביוטיקה גורמת לאיזון מקיף של מערכות הגוף דבר המוביל לאיזון בריאותי. הגוף המאוזן מתמודד בהצלחה עם גורמי מחלות, המערכת החיסונית מתחזקת, הגוף שומר על משקל נכון ומספק אנרגיה בכמות מתאימה לפעילות תקינה. המיקרוביוטיקה מסייעת לאנשים גם לאחר טיפולים רפואיים או טראומות וכדרך חיים מאוזנת לאורך זמן, היא מבריאה ומשיבה לגוף את יכולותיו ובעצם מהותה נותנת תשובה מעשית לבעיות השמנה ובריאות שונות מבלי להשתמש באמצעים רדיקליים. האיזון המושג ע"י אכילה נכונה באורח קבע, מונע נזקים גופניים ונפשיים ומייתר את הצורך בדיאטות, בתרופות רבות ובמאמץ גופני חריג.

 

במעבר למיקרוביוטיקה יש להמיר חלק מהמוצרים המעובדים במוצרים טבעיים. עם זאת, לא מומלץ לעבור בקיצוניות לצורת חיים שונה, יש לשנות בהדרגה ולתת לגוף זמן להסתגל. בכל מקרה, עדיף לשמור על חלק מעקרונות חיינו המתאימים לנו ולשלב מרכיבים טבעיים עם מעובדים : לאכול מעט חמאה במקום מוצר מעובד ולערבב קמח מלא עם קמח לבן בכדי לקבל את יתרונות הקמח המלא ולהקל על מערכת העיכול.

 

מיקרוביוטיקה - תפריט יומי -

 

דגנים מלאים – 50% מתכולת המזון היומית

שמן צמחי מכבישה קרה

ירקות – 30% מתכולת המזון היומית

פירות - 2-3 ליום

קטניות – 10% מתכולת המזון היומית

אגוזים – 5 ליום (או גרעינים)

חלבונים מן החי – 10% מתכולת המזון היומית

יוגורט - ביו, עזים או אורגני אחד ליום

אקראית – גבינות ומוצרי חלב

לעיתים נדירות - מעט בשר אדום.

 

טעימים מן הטבע –

 

ספר בישול "רגיל" המכיל אוכל טעים, בריא ושומר על משקל גוף אופטימאלי. טעימים מן הטבע מתרגם למעשים את תוצאות המחקרים, מהווה מדריך לחיים בריאים ומהנים ומטרתו התרחקות מהתעשייה המזיקה של תרופות הרזיה, הפרעות אכילה, חומרים משמרים וצבעי מאכל רעילים והתקרבות לחיים בריאים, תוך שימת דגש מיוחד להנאה שבדרך. 

טעימים מן הטבע הינו ספר בישול גמיש ומתאים לקהל הרחב. עבור הילדים שולבו מתכוני פסטה, פיצות, בורקס ושניצלים, לאניני טעם יוחדו מתכוני גורמה, כל מתכוני העוף והבשר ניתנים להמרה בטופו, מרבית המתכונים קלים וקצרים, ההכנה על פי כללי הכשרות, המרכיבים נגישים ובעיקר – הבישול נעשה מתוך הנאה וללא כל מאמץ. הספר מכיל 350 מתכונים טעימים וניתן להשיגו בכל חנויות הספרים ובאתרי האינטרנט.

 

מאת : מירה אפרתי

מחברת הספר טעימים מן הטבע

טל. פקס – 03-7518370

microbiotica@hotmail.co.il

מה דעתך?    תגובות: כיתבי לנו                     מעניין? שילחי לחברה

   

_________________________________________