"אם תרזו אין זו אגדה"

מאת: ענת קלקה, M.A., סוציולוגית מרצה ומנחה קבוצות מטפלת בביופידבק

 

עוד בריאות:

מוכנים, היכון, צאי

השיניים כואבות?

שדיים א-סימטריים?

תרופות כולסטרול וסרטן המעי הגס

תסמונת התשישות הכרונית

תרופות סבתא

תרופות סבתא נוספות

הרזייה הוליסטית

האם כאב הראש שלך הוא מיגרנה?

אפצ'י, עונת המעבר

גורמים לאי כניסה להריון

התנהגות נכונה בחשיפה לשמש

תשעה חודשים של טירוף חושים

לשפר את תדמית הגוף

מחמאות: לימדו לאהוב אותן

"החולה המדומה"

תשעה חודשים של טירוף חושים

הריון: אור שמחה ובריאות

עיסוי בהריון

עיסוי לאם ולילד

השפעת ביטוי רגשות על מחלת הסרטן

ממוגרפיה - חבל על הזמן?

השפעת התערבות פסיכולוגית על הפחתת הסיכון

יופי חיצוני מתחיל בפנים

מי מחזק אותי? ויטמין בי12

מעשנות ותזונה נכונה בגיל ההתבגרות

תרומת הטיפול הפמיניסטי

 

בין דיאטה לזיכרון קיים קשר ישיר. אצל רוב האנשים אוכל מתקשר בזיכרון עם הנאה, ורק מי שיצליח לשבור את ההתניה הזו יוכל לרזות ולשמור על המשקל החדש

למה דיאטות לא תמיד מצליחות? כי פעמים רבות פשוט שוכחים לעשות אותן. לשכחה הזו שורשים הנטועים עוד בימי הילדות. כאשר התינוק בוכה, מזדרזת אמו להכניס לפיו בקבוק מזון, וכך התינוק לומד שכשרע לו, הוא מבקש לאכול. החוויות האלה נרשמות במאגר הזיכרון, ובשעת הצורך נשלפת האכילה כפתרון למצוקות שונות. זו הסיבה לכך שכאשר התינוק יגדל, הוא יהפוך למבוגר שיפתור את בעיותיו על ידי אכילה.

ילד טוב משאיר צלחת ריקה
אצל רוב האנשים אוכל מתקשר בזיכרון עם הנאה. את ההתניה הזו צריך לשנות. אפשר, למשל, לדמיין כי האוכל גורם לכאב בטן או לכאב שיניים (זוכרים את "קריוס ובקטוס"?). כל אלו יבואו כקונטרה לאמירות שכולנו זוכרים מבית אמא, בסגנון של "חבל לא לאכול", "נקה כל מה שבצלחת", "אוכל לא זורקים" (מה אנחנו, פח אשפה?), ומניפולציות רגשיות בסגנון של "שעות טרחתי כדי לכין לכם את האוכל" ו"יש הרבה ילדים רעבים בעולם" (ואם אני אוכל, הבעיה שלהם תיפתר?).

שטוחי הכרס וקשוחי השרירים
בתחילת שנות השישים, הפכו "ברבי" וטויגי, עם מידות גוף לא מציאותיות, למודל של יופי בזיכרונן של נשים. אידיאל היופי הנשי בחברה המערבית השתנה מאד, ובכיוון אחד בלבד. הנשים השופעות של רובנס נסוגו אל ספרי תולדות האמנות ואת מקומן תפסו דוגמניות העל, רזות מאי פעם.
גם החיים של הגברים אינם קלים ומשוחררים מלחצים בנושא. לא רק שהם מושפעים מתדמית שטוחי הכרס וקשוחי השרירים שאנו רואים בתקשורת, אלא שהם גם רגישים גם למה שחושבים אנשים אחרים על המראה החיצוני שלהם. בכל הנוגע להופעה אישית, המשקל הוא הדאגה מספר אחת.

חינוך מחדש
איך נזכור לעשות דיאטה? קודם כל, אין דבר העומד בפני הרזון. שמירה על משקל תקין ועל בריאות טובה נשיג באמצעות שיטת המת"ת - מודעות, תהליך, תחזוקה.

המודעות: המודעות מסייעת לנו לקחת שליטה על הרגלי התזונה שלנו. כך אפשר לעשות למוח חינוך מחדש ולהרגיל אותו להתייחס למזונות מסוימים כאל "אויבים" ואל האחרים כאל "ידידים". מה שיקרה הוא שהמזונות הבריאים יהפכו באורח פלא גם לטעימים, והמזונות הלא בריאים - ללא טעימים. בשיטה הזו מוציאים את העוקץ לאותן פצצות קלוריות ולא מתפתים להן יותר.

התהליך: הפחתת משקל מתבצעת לאורך זמן. לא משנה מה יאמרו לכם - אין דיאטת אינסטנט. תהליך הפחתת המשקל מתחיל במודעות והתכוונות להשגת המטרה. מומלץ לנהל יומן בו תפרטו כל מה שאכלתם ומתי. ניהול היומן יגביר את המחויבות לתהליך ויספק היזון חוזר לגבי התנהגות לא מודעת ולא מבוקרת בנוגע לאכילה.

התחזוקה: התחזוקה חיונית כדי לשמור על ההישג. מחקרים מלמדים, כי רק 5% מאוכלוסיית המרזים שומרים על משקלם לאורך זמן, בעוד שהרוב מעלים במשקל ואפילו מוסיפים עליו. הדבקים במטרה זורמים ביתר קלות עם מה שקורה. למה? כי הם תמיד בריכוז, ורעשי הסביבה אינם מסיטים אותם ממסלולם. הם דומים לספורטאי שמתרכז רק בהישג שלו, ואינם רואים שום דבר אחר סביבם. לאנשים כאלה הרבה יותר קל לרזות ולהישאר רזים. 

 

________________________

המאמר מופיע גם באתר 50+

 

מה דעתך?    תגובות: כיתבי לנו                     מעניין? שילחי לחברה

 

 

 

_________________________________________