טניה פרמינגר: אישה, אמא, אדמה

 

מאת: "הדרך למעלה"

 

 

עוד אמנות:

פרוייקט רשת

אישה מן הסרטים

צילומי משפחות

תצ"א עזה - רגע לפני

ביבר הזכוכית 

החיים בגובה מטר שלושים

אפשר היה לראות הכל

 אימהות ואמנות - עליזה אורבך

האישה שאהבה יותר מדי

ורושקה - האלילה הבלתי נראית

אולי תכתבי כרגע שיר ישר?

עוד:

לייף סטייל

"אין חדש תחת השמש"

אחותי וירג'יניה

לכל סיר יש מכסה!

גפילטע יפני

הנחיות להמשך טיפול

טסטוסטרון

להוריד את הפיוזים

דרכים להרפייה

נשים מצליחות מתמודדות עם

 לחצים

 

 ארכיון מאמרים

  בריאות

 כל הטיפים

  סגנון חיים

  יעוץ

  כיתבי לנו

 

במסגרת פסטיבל אישה הנערך בחולון נפתחה במשכן לאמנויות ע"ש מאירוב ב- 4.3.06  תערוכה של האמנית, הפסלת טניה פרמינגר. בתערוכה מוצגות יותר מ -20 עבודות אבן, אדמה ורישומים. באולם אחד בנוי מיצב של מעיל גדול בנוי מאדמת חמרה בגודל 4 על 5 מטר. שם העבודה  "נוף מולדת" והיא מטפורה של  זיכרונות ילדות של מולדתנו. אדמת החמרה החמה, המקבילה לגוף בשר ודם שומרת עלינו ומחממת את ליבנו. הכפתורים על המעיל הם צעצועי עץ בצורת בתים ההופכים את המעיל לנוף. הטקסטורה של אצבעות הפסלת באדמה החומה הם תלמים בשדות החרושים של ילדותנו.

 

 

"נוף מולדת"

 

טניה שואפת לבטא מושגים רוחניים דרך חומרים מוחשיים - להביע את מהות העולם דרך אלמנטים יסודיים מהטבע. מוטיבים אישיים-נשיים כמו חיים, מוות, לידה ואהבה, הם מרכיבים בסיסיים של הטבע האנושי ומעסיקים את האמנות מאז ומעולם.

אבן היא חומר ראשוני המתקשר בתודעה הקולקטיבית לזמן, ניצחיות, חוזק.

אדמה מעוררת אסוציאציות של לידה, אמהות, מולדת, שייכות. צמחיה היא דימוי של חיים, התפתחות, גדילה.

חלק גדול מהעבודות של טניה הן מזבחות לאמהות ומבטאות את הקונספט המטאפיסי של בריאה ושל דמות הבורא כיישות נשית המזינה ומגינה על צאצאיה - אמא אדמה. המזבחות מלאים בחלב ודם, אבל אין זה דם של רצח ומוות אלא דם של ווסת ולידה - דם החיים.

 

 

מזבח

 

ביו העבודות בתערוכה הנוכחית גם חפצים מהסביבה הביתית של האישה. המאחד את העבודות הוא אופן השימוש בחומר. האבן היא יישות הממשיכה להתקיים ולהשתלב באמירה האקטואלית ולהעניק לה אופי נצחי ומאגי הנובע מתהליך בריאתה. שילוב מימד הזמן בחפצים שוליים כביכול מקרב אותנו לתיעוד סדרי עולם, המפתיעים כתמיד בפשטותם. מאחורי החזות המוכרת של החפצים מתגלה תוכן תבוני נוסף, פרדוקסלי לעיתים.

הפאתוס האורב לאמן ביצירה בתחום מעין זה מרוסן במידה של הומור ומודעות עצמית.

 

טניה פרמינגר נולדה בברית המועצות בשנת  1944.  סיימה לימודי פיסול באקדמיה לאמנות במוסקבה ובעלת תואר MA  מהאקדמיה. היא הגיעה ארצה בשנות ה-70 .מאז היא מתגוררת בישראל ומלמדת בה.

עובדת באדמה ובאבן. שילוב זה בין האסכולה האקדמית והעבודה הקשה בחומרים הראשוניים יצר את סיגנונה המיוחד המבוקש ברחבי העולם. היא יוצרת בחומרים טבעיים ועוסקת בתחומי אמנות שונים: פיסול, פיסול נוף, מייצבים וצילום.

היא השתתפה ביותר מ 60 תערוכות קבוצתיות והציבה 25 פסלי חוצות בארץ ובחו"ל ובמעל 50 סימפוזיונים ותחרויות פיסול בינלאומיות באירופה, אמריקה ואסיה והביאה ארצה פרסים רבים.

 

דברים שכתב על טניה מר אמנון ברזל,  לאחר קבלת פרס עידוד היצירה בתחומי האמנות הפלסטית, 2001:

"טניה פרמינגר הינה תופעה ייחודית בנוף האמנות הישראלית. ביצירתה הפיסולית בטבע ובעבודותיה, בעיקר באבן, המשלבות ביקורת ואירוניה, מתודות מסורתיות ומושגיות מפתיעה.

על אף העובדה שטניה היא אמנית בעלת מוניטין שהוזמנה להשתתף בעשרות סימפוזיונים לפיסול באירופה והמזרח הרחוק, ובכמה מהם הוענקו לה פרסים – לא זכתה עדיין למרכזיות שהיא ראוייה לה.

נראה לי שהענקת פרס היצירה לפיסול לטניה פרמינגר תתרום גם להכרת יצירתה החשובה בתחום אמנות וטבע שהיא מהמעניינות שנוצרו ע"י אמן ישראלי".

 

יעקב שחר, ד"ר לפילוסופיה של האמנות כתב על טניה:

"בחיפושיהם על גדות הקונספטואליזם והטראנסאוונגרד, רבים הם האמנים אשר נפלו לתהומות של מקריות ללא מוצא, קיום נטול זהות וטעם והותירו מאחוריהם עולם של צורות כזב ופסולת אקולוגית.

טניה ויתרה מראש על פינוקי ההפקרות ובעבודותיה טמון ומתומצת מודל העולם, כגרעין הנגלה לעיני הצופה, כל פעם מחדש. טניה מעזה במסעות אל פסגות האמנות, בהשיגה את טעמם של מרחבים וזמן, הולדת ומוות, שמחות ואבל.

מכלול מהויות טבעיות – אדמה ומים, אש ואבן, עץ ודם, פרחים ושערות – מהמם אותך בממשיותו.

קו המגע בין תבונת העולם והקליפה החומרית הגסה היא מעבר דו כיווני

חומר<- > תבונה. זוהי טרנספורמציה של נשאי החומר – טבע, תרבות ועקבות של פעילות שכלית וא-שכלית – בסביבה של אמת מפעמת לתוך משמעויות אנרגטיות.

דווקא באופן זה של הכרה, בגבולות קיום ואי-קיום, נוצרים האובייקטים של טניה פרמינגר. באופן פרדוקסלי הם כוללים בתוכם הבנה אינטואיטיבית, עוצמת אמנויות קדומות ושפה פלסטית חדשה ומדוייקת.

מהות הדברים טמונה בשמם. לכאורה, בהעדר שם הדבר אינו קיים. אך ידוע לה, לטניה, שחיים אנו בעולם הפוך, בו מתהוות יצירות נפלאות מעשה ידי אדם – צורות של עצמים אשר הוצאו מן הטבע והוחזרו אל חיקו ככאלה שעדיין לא ניתן להם שם או ככאלה שאיבדו את שמם.

פיסול, בדומה לשירה, "תמורתו ביצירתו" אבל שירתו בלי מילים. ומלאכת האמן לתפוס ריצוד דפי ההיסטוריה החולפים של התרבות החומרית, לבחור את בחירתו האילמת ולגלות במורשת אידיאלים של יוצרים קודמים מהויות אשר הוזנחו, מקורות השראה נשכחים, ולנסות להבין את משמעות הבריאה".

 

המיצב יהיה קיים רק חודש - עד סוף התערוכה - כדאי למהר לראות.

 

טניה פרמינגר

ארסוף 46920, ישראל

טל  09-9583102:                     

http://www.tanyapreminger.com/

 

פורסם לראשונה באתר "טקסטורה" http://www.art-text.com/

 

 

 שילחי תגובה                                          מעניין? שילחי לחברה

   

_____________________________________________