אמנות

על הסרט "קח את עיני"

מאת: מירנדה לב

בחודש נובמבר 2004, לרגל אירועי יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים, תערך הקרנה חגיגית  בחסות עמותת בית נועם, העמותה למאבק באלימות במשפחה.  כרטיסים:    http://www.beitnoam.org.il/

 

 

אמנות:

 מרילין - התערוכה

החיים בגובה מטר שלושים

אפשר היה לראות הכל

 אימהות ואמנות - עליזה אורבך

זהות מיגדר ויצירה

האישה שאהבה יותר מדי

ורושקה - האלילה הבלתי נראית

 

 

עוד על בריאות:

תזונה ומתח

תזונה וחיי המין

 

מי מרגיז אותך?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

טולסטוי, בפתיח ל"אנה קארנינה," טען כי "כל המשפחות המאושרות דומות זו לזו, כל משפחה אומללה - אומללה לפי דרכה." באופן אישי, הייתי הופכת משפט זה לצדו השני. פניו של האושר כה רבות, כולן יפות ונעימות ואילו לאומללות אך כמה מלבושים דלים. העיקרי שבהם, מלבד העוני, כך תוכל להעיד כל אישה שביעית בארץ, היא זו הנוצרת כשהכוח נכנס לחיק המשפחה במכות, השפלות ואיומים. החיים בצל זוגיות אלימה הוצגה בקולנוע, בדרך כלל, באופן חד ממדי בצבעי שחור-לבן. לא כך הוא הדבר ביצירת המופת של הבימאית הספרדייה איסיאר בויאין, "קח את עיני," המציגה סיפור של אלימות משפחתית בצורה מבריקה ונוגעת ללב תוך מתן מקום לשאלות כמו, מה גורם בעצם לאישה להישאר עם בעל מכה, מה מוביל את הבעל לנקוט באלימות ואלו תהליכים צריכים שני בני הזוג לעבור כדי לפקוח את עיניהם למציאות.

 

הסרט מהווה סיפור מסע הנפתח כשהגיבורה, פילאר, אורזת בחופזה את חפציה ואת חפצי בנה הקטן ועוזבת במנוסה את דירת המשפחה. רק לאחר שהיא מרגישה בטוחה באוטובוס, היא נדהמת לגלות שיצאה למסעה כשנעלי הבית לרגליה; לפעמים אנחנו לוקחים עמנו את הדבר ממנו אנו מבקשים להימלט.

 

כמו אצל אלמודובר ב"הכל אודות אמא", השפעת המחזה של טנסי ויליאמס, "חשמלית ושמה תשוקה" נכרת אצל בויאין. כך, התחנה הראשונה במסע של פילאר הנו בית אחותה הצעירה ובן זוגה הסקוטי שמייצגים ערכים של שוויוניות המנוגדים לאלו אותם אימצה פילאר.

 

שתי תחנות חשובות ומהותיות נוספות שעוזרות לפילאר לגלות את כוחה ועצמיותה הם המוזיאון לאמנות מקומית בו היא מתחילה לעבוד, וחברותיה לעבודה שמערכות היחסים שלהן משמשות עבורה מראה ליחסיה שלה. שכן, אין כמו תהליך למידה טבעי, תוך התבוננות בזולת להפנמת שיעור אישי.

 

עלילת הסרט מתפתחת בנתיב מפוצל שיכול להוביל לזוגיות מחודשת ושוויונית, או לניתוק סופי ומוחלט של הקשר הזוגי. כך שהמסלול שעושה פילאר כשהיא מגשימה את חרותה לעבוד ולהצליח תוך גילוי הקסם והיופי שבאמנות, וזה שעושה אנטוניו, המתעמת עם רגשות הזעם והנחיתות שבו באמצעות סדנה לבעלים אלימים יכולים להתחבר ולהוביל לדרך משותפת, או שהם יכולים להוביל את הגיבורה לפקוח את עיניה למה שעומד מאחורי האהבה, התשוקה והמסורת.

 

הופעה קולנועית ומשחק בלתי נשכח של השחקנית הראשית, לאיה מארול, תסריט מרגש וסצנות מרגשות המטביעות את חותמם. סרט שפורט על נימים רכים ומזמן חוויה קולנועית מרתקת.

____________________________

בחודש נובמבר 2004, לרגל אירועי יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים, תערך הקרנה חגיגית בחסות עמותת בית נועם, העמותה למאבק באלימות במשפחה.

 

תגובות: כיתבי לנו                                                                       שילחי לחברה

 

______________________________________________________