זו היהדות שלי

  

הטור של נעמי מעודד

ו. מחשבות לקראת ראש השנה

 

 

עוד כתיבה אישית:

א. יום הכיפורים שלי

ב. אני יהודיה חילונית ומאמינה

ג. לא לגיור - כן לסובלנות

ד. מהי תחושת קדושה

ה. אני, פורים ונשות המגילה

 

החיים של ביד הנפש

ללמוד ממנה

להיות אבא - החווייה הגברית

חדר שינה

מצבי הצבירה של האהבה

גיבוי שלך נשמה

עין פקוחה

הילקוט

מיכל

גילוי - יובל דור

עוצמתה של שתיקה

הנשיקה

האושר שביצירה

אני מאחרת

אימהות

להופיע ב"גוגל" - משמע את קיימת

יום האישה הבינלאומי - סקירת מצב

אנה אנו באות? - מחשבות על הים האישה הבינ"ל

ימין ושמאל משני צדי המדרס

 

מרבים לדבר על שינוי והתחדשות לקראת בוא השנה החדשה. בעתונים ובאמצעי התקשורת האחרים עושים סיכומי שנה ויש חיקוי של התרבות המערבית, בפניה לסלבריטאים שונים כדי לדעת מהן ההבטחות שהם נותנים לעצמם לקראת השנה החדשה. איזה שינוי הם מתכננים לעשות בחייהם?

יש יופי בראיית החג  כמקור לשינוי,  התחדשות ומחזוריות ויש סיבה לחגיגה.

אני מבקשת דווקא להפנות תשומת לב הקוראת לאחד הרעיונות החשובים של ראש  השנה והוא רעיון בריאת האדם ותפקידו בעולם. רעיון זה בא לידי ביטוי בתפילות החג.

 

חז"ל קשרו את מועד בריאת העולם והאדם בתוכו לתקופת ראש חודש תשרי. כלומר בראש השנה-"יום הרת עולם". האדם הראשון ולא היהודי הראשון."נזר הבריאה", פאר היצירה.  מה משתמע מזה ואיך אפשר לתת אופי אחר לחג שבמסורת הדתית הוא חג די מאיים ומפחיד? (כי צריך להישפט בפני האל, כי צריך "לעשות תשובה", כי צריך להכות על חטא וכו' וכו'...)

אם על פי המסורת נברא האדם בראש השנה, זה הופך את החג הזה לחג אוניברסאלי, עבור כל בני האדם.

 

אם כך, ניתן לראות את ראש השנה כ"חג האדם". אם בראש השנה נברא האדם הראשון, הרי שבחג זה אנו מציינים את יום השנה לבריאת האנושי. זהו לא רק אירוע יהודי אלא אירוע  אוניברסאלי- חג בריאת האדם.

הביטוי 'יום הרת עולם' בא מפיוט לראש השנה אך מה מקורו?- מקורו בפסוקי קללה שמקלל הנביא ירמיהו את חייו.

 

אָרוּר הַיּוֹם אֲשֶׁר יֻלַּדְתִּי בּוֹ יוֹם אֲשֶׁר יְלָדַתְנִי אִמִּי אַל יְהִי בָרוּךְ. אָרוּר הָאִישׁ אֲשֶׁר בִּשַּׂר אֶת אָבִי לֵאמֹר יֻלַּד לְךָ בֵּן זָכָר שַׂמֵּחַ שִׂמֳּחָהוּ. וְהָיָה הָאִישׁ הַהוּא כֶּעָרִים אֲשֶׁר הָפַךְ ה'... אֲשֶׁר לֹא מוֹתְתַנִי מֵרָחֶם וַתְּהִי לִי אִמִּי קִבְרִי וְרַחְמָה הֲרַת עוֹלָם. לָמָּה זֶּה מֵרֶחֶם יָצָאתִי לִרְאוֹת עָמָל וְיָגוֹן וַיִּכְלוּ בְּבֹשֶׁת יָמָי.

 

ירמיהו הכאוב והסובל מקלל את יום לידתו. הוא מביע משאלה, אולי אוניברסאלית, להישאר בגן העדן הקרוי רחם, בבטן אמו , לנצח. וזאת, כיוון שהמציאות בה הוא חי אינה גורמת לו אושר, בלשון המעטה.

הפייטן השתמש בצירוף זה בדרך אחרת והפך אותו ליום שבו נהרה העולם, או נולד העולם והאדם.

 

איך אפשר לחגוג את בריאת האדם? איך אפשר לתת לירמיהו שאולי מייצג את האנשים שאיבדו משמעות לחייהם, תחושה ששווה לחיות את החיים, שלחיים יש תכלית ויש משמעות שהאדם יוצק לתוכם?

כיוון שסיפור בריאת האדם מהווה מיתוס מרכזי ומורכב בתרבות היהודית, וגם בתרבויות אחרות. הרי

אחת הדרכים לציין זאת היא לעסוק (לקרוא, לספר מחדש, לשיר) מדרשים וסיפורים העוסקים בבריאת האדם ובהם להאיר היבטים הקשורים לזוגיות, לערך האדם, לייחודיות ולשונות שבנו ועוד.

 

לדוגמא, התנ"ך מתאר את הבריאה גם באופן זה:

"זה ספר תולדות אדם ביום ברֹא אלוהים אדם בדמות אלוהים עשה אותו. זכר ונקבה בראם ויברך אותם ויקרא את שמם אדם ביום הִבראם" (בראשית, ה', 1-2).

לפי פסוק זה , בורא האל אדם שהוא זכר ונקבה גם יחד. כלומר, האדם הראשון הכיל בתוכו יסודות זכריים וגם נקביים, אדם שלם. כדי להסביר את ההבדלים בין "זכר ו"נקבה", הביאו חז"ל המשך לסיפור הבריאה, שהתבסס על מיתוס מן התרבות היוונית ,מתוך "המשתה" של אפלטון. ואמרו:

"אמר רבי ירמיה בן אלעזר : בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את אדם הראשון אנדרוגינוס (דו מיני - זכר ונקבה בגוף אחד) בראו. זהו שנאמר: "ויברא אלוקים את האדם בצלמו, בצלם אלוקים ברא אותו, זכר ונקבה ברא אותם" (מדרש בראשית רבא). רק אחר כך הפרידה התרבות בין הזכר לבין הנקבה.

ממשיך המדרש ואומר : "אמר רב שמואל בר נחמן : בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את אדם הראשון דו פרצופין בראו, וניסרו ועשהו גבים, גב לכאן וגב לכאן..."

כלומר, אדם וחוה נבראו  כיצור אחד. הקב"ה החליט להפריד ביניהם ומאז מחפש כל אחד מהם בגעגועים גדולים ובכמיהה רבה, את החצי השני שלו, כדי לחזור ולהיות במצב הראשוני, המושלם. מצב שהוא "גן עדן". הכמיהה המשותפת שמצאו חוקרים בתרבויות שונות לשוב אל גן עדן, ניתנת להתפרש כדחף מוטבע בנפש האנושית באשר היא לשוב אל האידיאלים הראשוניים.

 

המדרש השני מאיר את הייחודיות של כל אדם ואדם, את השונות שבנו על יופייה.

"ולהגיד גדולתו של הקב"ה שאדם טובע כמה מטבעות בחותם אחד, וכולן דומין זה לזה ומלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא טבע כל אדם בחותמו של אדם הראשון ואין אחד מהן דומה לחברו. לפיכך כל אחד  ואחד חייב לומר: בשבילי נברא העולם" (מסכת סנהדרין, פרק ד משנה ה).

 

מרטין בובר (מגדולי ההוגים והחוקרים של התרבות היהודית בעת החדשה) חשב, שראיה כזו של האדם באה ללמד אותנו שלכל אדם יש תפקיד בעולם וכי לידתו אינה עניין מקרי וסתמי:

 

"עם כל אדם ואדם בא חידוש לעולם, משהו ראשון ויחיד שעוד לא היה כמותו. לפי תורת החסידות. חייב כל אדם מישראל לדעת כי הוא יחיד בעולם מבחינתו ועדיין לא היה בעולם כדומה לו. כי אם היה כמותו בעולם הזה – שוב לא היה צורך שיבוא הוא לעולם".

 

על השונות בין בני אדם ועל הייחודיות של כל אחד מהם כתב ש"י עגנון בשפה המיוחדת שלו בספרו בין שתי ערים, "עולם גדול ברא האל ובני אדם הרבה יצר ופיזרם במקומות הרבה ונתן בכל מקום סגולה מיוחדת ונתן בלב כל אדם חכמה מיוחדת".

 

פגשתי פעם אשה מדהימה, קרייריסטית ומצליחה. באחת השיחות שלנו אמרה לי: אמא שלי למדה אותי דבר אחד: כשאת יוצאת ל'עולם', תחשבי כאילו יש לך על הכתפיים שני משאות: האחד-" בשבילי נברא העולם" והשני- "אנוכי עפר ואפר". מדהים- נכון? אחר כך הכרתי את הסיפור כחסידי ושם מסופר על 2 כיסים. בכל כיס טמונה אמירה אחרת. אני דווקא אוהבת את הכתפיים, כי הרי אנו נושאות על כתפינו את האחריות לכו.....לם.

 

ואם נברא האדם בראש השנה, מה זה אומר על תפקידו בעולם?

בריאת האדם במבט רחב כפי שהיא מצטיירת במסורות ראש השנה כוללת בתוכה את המאבק המתמיד על התנהגות מוסרית. היא מעלה את בעיית הרגישות לסבל ולמצוקה, ואת התקווה האנושית להגינות ולצדק – זוהי אחריות האדם בעולם.

 

אז כשתחגגו השנה את ראש השנה, תנו את דעתכם ליופי שבחיים, וחשבו איך להפוך את העולם למקום טוב יותר לחיות בו. והעיקר, שתהיה לכם שנה של נאמנות לעצמכם, אהבה, אחריות ואומץ לשנות.

 

___________________

הכותבת עומדת לסיים לימודי הסמכה לרבנות חילונית במסגרת "תמורה"- מטעם התנועה הבינלאומית ליהדות הומניסטית חילונית. http://www.tmuraisrael.org.il  

היא עורכת טקסי חיים ישראליים ומנחה מפגשי חגים. מרצה  בנושאי יהדות כתרבות.

נעמי מעודד
עורכת טקסי חיים ישראליים

neomim@tkasim.org.il
049852153        0522741414
 
http://www.tkasim.org.il/49949/נעמי-מעודד

 

לתחילת הסידרה:

א. יום הכיפורים שלי_

_____________________

 מה דעתך?כיתבי לנו                           מעניין? שילחי לחברה

   

____________________________________________