זו היהדות שלי

  

הטור של נעמי מעודד

ה. אני, פורים ונשות המגילה

 

 

עוד כתיבה אישית:

א. יום הכיפורים שלי

ב. אני יהודיה חילונית ומאמינה

ג. לא לגיור - כן לסובלנות

ד. מהי תחושת קדושה

 

החיים של ביד הנפש

ללמוד ממנה

להיות אבא - החווייה הגברית

חדר שינה

מצבי הצבירה של האהבה

גיבוי שלך נשמה

עין פקוחה

הילקוט

מיכל

גילוי - יובל דור

עוצמתה של שתיקה

הנשיקה

האושר שביצירה

אני מאחרת

אימהות

להופיע ב"גוגל" - משמע את קיימת

יום האישה הבינלאומי - סקירת מצב

אנה אנו באות? - מחשבות על הים האישה הבינ"ל

ימין ושמאל משני צדי המדרס

 

כילדה שגדלה בבית דתי, רציתי מאד להתחפש למלכה אסתר. מה יכול להיות יותר מרשים מזה?  אני מדברת על תקופה של לפני 50 שנה במושבה רעננה... באותה שנה החליט מורה הכתה להעלות הצגה לקראת חג הפורים ולהזמין את ההורים לצפות בה. כך חגגו פעם. אני נבחרתי להיות המן הרשע. הייתי גאה בבחירה זו משום שזה היה אחד מן התפקידים הראשיים והיה המון חומר ללמוד בע"פ(הייתי רק בת 6). אבל בגלל המן - לא הייתי "מלכת אסתר". היתה לי כבר תחפושת ואמא לא דאגה לתחפושת נוספת וכך אחותי הגדולה ממני בשנה אחת - זכתה בה. אוי, כמה שאני בכיתי....  מאז, אני חושבת שהתחלתי לאבד את העניין בתחפושות בכלל ובתחפושות נשיות בפרט.  עד אשר בגיל 11 הפסקתי להתחפש בכלל.

 

אבי, היה סופר סת"ם (כותב ספרי תורה, תפילין ומזוזות). בהיותי בת 12 הציע אבי לבן דודי, הגדול ממני בשנתיים, לעבוד בכתיבת התגים (קישוטים לאותיות) במגילת אסתר, תמורת שכר מועט.  כמובן שגם אני רציתי לעסוק בכך ולהרויח מעט דמי כיס. לאחר הרבה מאד ויכוחים, ניתנה לי הרשות (עדיין לא קיבלתי מחזור... ולפיכך "כשרה"- זה כנראה היה ההסבר...). מאד נהניתי מן ה"ג'וב" הראשון שלי.

                                    

מה היה באסתר - שכה רבות מן הילדות בתקופתי רצו להיות כמותה? מי בכלל היתה? מה פעלה? האם ניתן יהיה להגדירה כגיבורת תרבות נשית? האם היא יכולה לשמש עבורנו כדמות להזדהות?

 

נערה יפה - כן, מאד. כהוכחה - היא נבחרה על ידי שליחי המלך אחשוורוש להיות אחת מן המועמדות להחליף את אשתו ושתי המלכה. נבחרה או אולי "נדחפה" על ידי היחצ"ן שלה, הספונסר שלה, המגן שלה - מרדכי דודה/ אהובה?

 

אסתר, בשמה המקורי, הדסה היתה יתומה מהוריה ו"אומצה" על ידי מרדכי דודה. אני מניחה שנערות יתומות לא היו שוות הרבה בתקופה ההיא. איזה מזל שנמצא לה בית. האם היא יכולה לסרב ולומר לא למי שנתן לה עד כה חסות? מה בכלל היו הסיכויים שלה בשוק השידוכים היהודי? אולי זו ההזדמנות שלה להצליח בכוחות עצמה? מה צפוי לה בארמון המלך? האם יש כאן מלכודת? האם תדע לצאת מתוכה? מה שבטוח, שכנראה משפחה יהודית כשרה למהדרין היא לא תוכל להקים...

 

אבל חשוב יותר - מה היה האינטרס של מרדכי? למה הוא עשה זאת?  מה היה המניע שלו "ללחוץ בעדינות" על אסתר להציג את מועמדותה ולשמש כפילגש למלך  לא יהודי, או במקרה הטוב, מלכתו?

 

במשך תקופה ארוכה מקבלת אסתר טיפול "10,000" בידי סריסי המלך ומשרתותיו/ נשות מקצוע בתחום האהבה  ומעשה האהבה. כל זאת כדי להכשיר אותה לשמש את המלך במיטתו כאשר יחליט שהגיע  תורה.

נשמע נהדר - לא? אמבטיות חלב וורדים, מסז'ים, אבנים חמות והזלפת שמן.. טיפול בשיער, בפנים, גבות, שפם, מניקיור ופדיקיור, ארוחות גורמה "כיד המלך", בגדים רכים ועוטפים ובינתיים בלי שום מחויבויות... כך במשך חודשים ארוכים. נשמע כמו חלום עבור נשים שעובדות קשה במשך כל השנה ולוקחות לעצמן פסק זמן של מספר שעות לפינוק דומה.

 

ברגע מסוים, אחרי שהבשילו התנאים הפוליטיים, אסתר צריכה לשלם את המחיר על כל התענוגות הללו. היא מצווית על ידי מרדכי-שולחה,  להתגייס להציל את עמה מפני כלייה ואובדן. אובדן שיתכן ויכול היה להימנע אילו מרדכי היה שולט קצת באגו שלו ולא מעורר מתים מרבצם. היא מצליחה לעשות זאת בעזרת שימוש בכל המיומנויות שהספיקה לרכוש בהרמון, בעזרת מניפולציות "ותיחמון" של המן ובעזרת גיוס אנרגיות רוחניות מבני ובנות העם היהודי שהצטוו לצום ולהתענות עד אשר יוסר רוע הגזרה.

 

מילא - אם היינו מסתפקים בכך, אבל  בעקבות נצחונה של אסתר, הרשו לעצמם היהודים לחגוג בטבח  של אזרחים פרסים ואחרים. בשביל מה זה היה נחוץ? הלוואי והיו מסתפקים בהכנת תבשילים פרסיים נהדרים ובמשלוח מנות איש אל רעהו. מצידי שישתכרו "עד דלא ידע" ויתחפשו כאוות נפשם.

 

ואחרי כל זאת, האם אסתר היא המארי קירי שלנו? אלינור רוזוולט? או אולי היא הז'אן ד'ארק שלאורה כדאי שנחנך דורות של  ילדות ונערות צעירות?  אולי ושתי דווקא היא האשה האולטימטיבית. גם יפה, גם חכמה, גם עצמאית מחשבה?  דוגמא דעתנית של אשה השומרת על כבודה ולא נענית לכל גחמה של גבר שתוי, ולו יהא זה מלך. כן, היא שילמה מחיר יקר על כך, יקר מאד. היא איבדה את חייה וזאת  על שום מה? לא בגלל שאחשורוש, בעלה, שאהב אותה מאד מאד (אולי בזכות הדעתנות שלה, האומץ שלה?) רצה באובדנה,  אלא בגלל הלחץ החברתי שהפעילו עליו חלק מיועציו הגברים: "תהיה גבר, תפעיל סמכות. תראה לה מי לובש את המכנסיים בבית. אוי ואבוי לנו הגברים אם כל אשה תתנהג כמוה. מה זאת אומרת לא לציית לבעל?  כשהוא אומר לך לבוא - את צריכה לעשות כן. ומיד!"

 

ושתי היתה אשה אהובה בזכות עצמה, לא רק על אחשורוש אלא גם על בני עמה. ושתי קיבלה החלטה מתוך שיקול דעת שלא לבזות את עצמה. ושתי היתה אשה עצמאית שחגגה גם היא במעגלי נשים משלה. כנראה שזו לא הפעם הראשונה שהתבקשה להראות מראיה  בפני אורחי בעלה, ובעבר איכשהו התגובה האסרטיבית שלה הרגיעה אותו, אלא שהפעם - הלחץ עליו היה גדול מידי. וכמות המשקה שהערה לתוכו היתה מעבר לשליטה. ונכון, ושתי הוצאה להורג, הורעלה. אבל לא בידי בעלה, אלא כנראה בהוראת המלכה האם-חמותה.

 

ומה נאמר על זרש, אשתו של המן? זרש היא האשה  המאזינה, התומכת בכל החלטה של בעלה, המעודדת, המפרגנת, המסייעת בפועל  בכל תוכניותיו. מה שנקרא: אשה החיה עבור הבעל והילדים, עשרה ילדים. אשת חייל מי ימצא... מן הסיפור במגילת אסתר נראה כי חיי הנישואין שלהם היו טובים.  הוא הלך מחיל אל חיל בחצר המלך (עד מפלתו, כמובן...) והיא היתה המנוע מאחורי הקלעים.  מרדכי לא השתחווה לו? זרש הקשיבה וניחמה. קיבל את טבעת המלך והועלה בדרגה - זרש "פירגנה" והעריצה. התלבט איך לנקום במרדכי? - זרש גילתה יצירתיות ויעצה לו. החליט כבר מה לעשות? זרש סייעה לו ולילדים להכין את העץ עליו יתלו את מרדכי (אחר כך כבר התהפכו היוצרות...). היא אפילו לא הפנתה לו עורף כאשר הסתובב מבוזה ומושפל ברחובות שושן הבירה, מוליך את מרדכי על הסוס, כשהוא גוזל ממנו את הכבוד והיקר שהיו מיועדים לו, על פי התכנון המוקדם. בקיצור, האשה, שכל גבר היה מייחל לה.

 

אז כמו מי את רוצה להיות בפורים?

  

נעמי מעודד
עורכת טקסי חיים ישראליים

neomim@tkasim.org.il
049852153        0522741414
נעמי-מעודד/http://www.tkasim.org.il/49949

 

הכותבת היא יהודיה הומניסטית, חופשייה ממצוות ההלכה. רואה ביהדות תרבות ולא רק דת. לומדת לקראת קבלת הסמכה במכון "תמורה - יהדות ישראלית". מומחית לעריכת טקסי נישואין, בר/בת מצווה, קבלת פנים לרך הנולד ולהבדיל טקסי אבלות וקבורה ברוח היהדות הישראלית. כמו כן, מפיקה ועורכת טקסים בחגי ישראל עבור קהילות וקבוצות קטנות

לתחילת הסידרה:

א. יום הכיפורים שלי_

_____________________

 מה דעתך?כיתבי לנו                           מעניין? שילחי לחברה

 

כמו מי הייתי רוצה להיות?

ושתי? אסתר המלכה? זרש?

חשבתי לעצמי ובעצם אני שואלת את עצמי כמו מי הייתי ולא כמו מי אני רוצה להיות.

אז, ושתי מתאימה לי יותר. העצמאות שלה, הדרך שבה בחרה לקבל את ההחלטה לגבי העתיד שלה.

ואולי עכשיו, יש לי חשק להיות אסתר?

השנים חלפו, מסתכלים לאחור ומסובבים את הפנים קדימה ושוב בוחרים.

אז החיים לא פינקו אותי כל כך, זה לא שסבלתי אבל  להיות מלכה  זו יכולה להיות הצעה טובה....

השיקולים תמיד תלויי אישיות, חינוך אבל גם הזמן עושה את שלו.

חג שמח

דליה

 

____________________________________________