חתונה – האם היא הכרחית?

מאת: אוסנת זיסמן

 

 

עוד על נשים:

איך להקשיב לבן זוגך

נדוניה

מטרה ראוייה

להתחבב על אימו של בעלך

אישה עם סגנון

דיאטה וקניות לחג

מסע בעקבות נשים

היום בו הפסקתי לאכול

של מי הפנסיה הזאת לעזאזל?

אימהות ללא אם

כשהחפצים בבית לא מוצאים את מקומם

שובה של האינטואיציה הנשית

פתאום, באמצע החיים

המדריך לאהבה

דיינו

סדר נשים

תוספת רגישות על חשבון האגו

מי מרגיז אותך?

בעידן המודרני נשמעים יותר ויותר קולות נגד המוסד המשפחתי הוותיק, המסורתי והמונוגאמי. שמלות כלה, טבעות, טקס רב משתתפים, והרבה צ'קים, אלה סממנים שאנשים רבים מייחלים להם. יש כאלה, מאידך, שפשוט מעדיפים לוותר על כל זה.

ישנם לא מעט אנשים הסבורים, כי המשפט הרומנטי והתמים: "והם חיו באושר ועושר עד עצם היום הזה..." רחוק מאוד מהמציאות בשטח. לפי תפישה זו, חיי הזוגיות ושמירת נאמנות לאורך שנים ארוכות, בייחוד בעידן בו תוחלת החיים נמצאת בעלייה מתמדת, אינם טבעיים. לכן, הם טוענים, הגיע הזמן להשתחרר מדפוסים רומנטיים שמרניים ולהפוך לחופשיים ולמשוחררים יותר בענייני האהבה. לצד התפישות הרדיקאליות, ישנן גם תפישות מתונות יותר, הרואות בזוגיות יציבה סמל לחברות, לאינטימיות, לנאמנות ולאהבה שיש להשקיע בטיפוחם. לפי תפישות אלה, הזוגיות היא אמנם מרכיב חשוב בחיים, אך טקסי החתונה על כל השתמעויותיהם הדתיות והחברתיות אינם עוד ערך מוקדש שאסור "לגעת בו".. במציאות המודרנית ניתן בהחלט לאמץ מודלים זוגיים עדכניים יותר ובעיקר שיתופיים יותר.

 

חתונה – אין חובה כזו...

בתנ"ך לא קיימת מצווה או חובה להתחתן. בתנ"ך קיימת מצוות "פרו ורבו" ללא קשר למוסד הנישואין. ילד שנולד מחוץ למסגרת נישואין, להורים החיים ביחד ללא חתונה או לנשים שפעמים רבות אף אינן יודעות את זהות האב, זהה מבחינת מעמדו וזכויותיו לכל ילד שנולד במסגרת המסורתית. הבעיה מתעוררת כאשר נולד ילד לאם במסגרת הנישואין אך האב איננו בן זוגה החוקי. במקרה זה, מוגדר הילד 'ממזר', ואיננו שווה בזכויותיו לילדים האחרים. על אף שאיננו אשם במעשי אימו, הילד הוא עדות לבגידה ולפגיעה בערכים חשובים, כדוגמת אמון ואהבה.

 

להתחתן ברוח היהדות

טקס הנישואין היהודי האורתודוקסי הוא למעשה סוג של הסכם, המחייב את שני הצדדים שהחליטו לחתום עליו. הסכם זה מחייב את האישה לנאמנות מוחלטת לבן זוגה לעתיד ואת הגבר לתמוך בה מבחינה כלכלית. בטקס מפואר ורב משתתפים, כאשר החתן אומר לכלתו המיועדת, "הרי את מקודשת לי כדת משה וישראל" ועונד את הטבעת על אצבעה, הוא למעשה קונה בה שליטה, מחייב אותה להימנע מקשר מיני עם גבר אחר מעתה והלאה, ובתמורה מתחייב להעניק לה ולילדיה ביטחון כלכלי. המחויבות אותה מקבלים על עצמם בני הזוג בטקס החתונה היא אמנם בעלת משמעות גדולה, אך איננה מחויבת המציאות, לא מבחינה הלכתית, לא מבחינה משפטית ולא מכל בחינה אחרת.  

 

לחיות באהבה גם ללא חתונה

כדי לחיות בזוגיות יציבה, נאמנה, חברית ואוהבת אין צורך בטקס חתונה מסורתי, לא לפי היהדות ולא לפי החוק הקיים בארץ. ואף יותר מכך, היום ניתן בהחלט להביא לעולם ילדים גם ללא צורך בשמירה על מסגרת מונוגאמית יציבה. גם היהדות איננה רואה במונוגמיה מצב טבעי – לא עבור הגבר ולא עבור האישה. החתונה והמונוגמיה הן תוצאה של בחירה חופשית ומושכלת של שני בני זוג הרוצים לחיות ביחד ולהתחייב זה לזו, ולהיפך. בנוסף לכך, ניתן היום לאמץ את אחד המודלים האלטרנטיביים לטקס החתונה המסורתי.

 

בפני כל זוג בארץ וגם בפני אלה המוגדרים ביהדות כ"פסולי חיתון" עומדת האפשרות להתחתן במדינה זרה או בתוך גבולות הארץ, בטקס אלטרנטיבי. בני זוג שנישאו במדינה זרה יהיו מוכרים כנשואים לכל דבר ועניין מבחינת החוק. גם "הידועים בציבור", שלא ערכו כל טקס ואינם רשומים כנשואים, אך גרים ביחד ומנהלים משק בית משותף, מוכרים בדיעבד, מבחינת החוק, כנשואים. כל הזכויות של בני זוג שנישאו בטקס דתי קיימות גם במקרה של נישואין אלטרנטיביים או במקרה של "ידועים בציבור". הנחות והטבות מס, רישום בן הזוג כאביו של התינוק, זכאות למשכנתא ולהלוואות, הטבות בעבודה, הטבות בביטוח לאומי וזכות הירושה הם כמה מזכויות אלה.

 

ואם מתגרשים? 

לבתי הדין הרבניים בארץ ישנה הסמכות הבלעדית לדון בענייני נישואין וגירושין של יהודים שהם אזרחי המדינה, גם אם לא נישאו ברבנות. עם זאת, לרוב נמנעים בבתי הדין הרבניים מלדון במקרי גירושין של בני זוג שנישאו במסגרת טקס נישואין שאיננו יהודי, ומעניקים להם גט כמעט באופן מיידי. תהליך גירושין מזורז זה הוא פעמים רבות יתרון משמעותי המקל על הפרידה. במקרים של "ידועים בציבור" אין כלל צורך בגירושין ובני הזוג יכולים להיפרד וללכת לדרכם ללא כל הליך בירוקראטי. עם זאת, במרבית מקרי הגירושין או פרידה מתקיימים הליכים משפטיים שונים בבית המשפט לענייני משפחה בנושאים כדוגמת: חלוקת רכוש או המשמורת על הילדים.

 

  

 

הגיבי לכתבה:                                               מעניין? שילחי לחברה

 

 

 

_________________________________________