נדוניה

מדוע נשים מרגישות את עצמן נחותות?

מאת: אירי ישראלי-רושין

 

עוד על נשים:

מטרה ראוייה

להתחבב על אימו של בעלך

אישה עם סגנון

דיאטה וקניות לחג

מסע בעקבות נשים

היום בו הפסקתי לאכול

של מי הפנסיה הזאת לעזאזל?

אימהות ללא אם

כשהחפצים בבית לא מוצאים את מקומם

שובה של האינטואיציה הנשית

פתאום, באמצע החיים

המדריך לאהבה

דיינו

סדר נשים

תוספת רגישות על חשבון האגו

מי מרגיז אותך?

מאמר זה נכתב על נשים, מפני שמחקריי עוסקים במיוחד בנשים. בטוחני שהגברים, שמכירים עצמם לעומק, ימצאו למאמר זה הקבלה גברית.

 

במסורות העבר נהוג היה לשלח את הנערה הנישאת, אל בית חתנה, עם ארגז נדוניה. הארגז הגדול הכיל בתוכו מצעים רקומים, בגדים ותכשיטים מבית אמה. הנערה לא באה עירומה מכל - היא הביאה אל הנישואים נכסים "מוקפאים", שהיו שייכים לה, ובמקרה של גירושין הם הבטיחו שלא תצא בחוסר כל לחייה החדשים.

נכסים חומריים אלו אינם הנכסים היחידים שהביאה עימה הכלה – באמתחתה הרוחנית היא הביאה אל מערכת היחסים ארוכת הטווח, נדוניה נוספת, (ועד היום כולנו מביאות) ארגז גדוש בדמויות נשיות חבויות, שהכתיבו לה, מן הלא מודע, את מערכת היחסים הזוגית לאורך כל חייה.

 

למען האמת יש לומר כי ארגז הדמויות הנשיות החבויות המלווה את הנערה, מתוך הלא-מודע שלה, אינו חלק נפרד מברית הנישואין הזוגית אלא הוא הבסיס האמיתי למערכת יחסים זו, ולכל מערכות היחסים של האישה עם העולם. רק אישה שמוכנה להפטר מארגז הנדוניה שלה, הופכת להיות בת זוג אמיתית – עד אז מהווה ארגז הנדוניה הרוחני, הפרעה להתמסרותה המלאה של האישה לאהבה.

 

האפשרות לקדם ולשנות מערכת יחסים זוגית מותנית בהסכמה של האישה להכיר את הדמויות החבויות בארגז הסודי שלה, ולוותר עליהן זו באחר זו. יחד עם זאת האישה אינה הפרטנרית היחידה במערכת היחסים הזוגית – מולה עומד גבר שחייב אף הוא להסכים להיפרד מן הדמויות הערטילאיות, עימן התחתן, אשר חוצצות בינו לבין בת זוגו האמיתית. פעמים רבות, הפחד של הגבר מפני היחשפות הנשיות הבוגרת והחופשייה גורמת לו לעצור את התקלפותה של האישה מן הדמויות המסתירות אותה ויוצרת באישה הרגשה שנישואיה הם כלא. מתוך הרגשת הכליאה, האישה אינה מוותרת על ארגז הנדוניה שלה, שהרי הוא נותן לה בטחון, ומהווה פתח מילוט מכלא נישואיה, וכך נמנעת ממנה ההתמסרות לאהבה.

 

מה מכיל ארגז הנדוניה הסודי של האישה? הוא וודאי מכיל את שמלת הנשף הזוהרת של סינדרלה, יחד עם הידיעה שהנשף היה ערב נפלא יחיד, של ילדה שהיא לכלוכית - יתומה השנואה על ידי אימה ואחיותיה. הוא מכיל גם את שמלתה של שלגיה, הילדה הטהורה, הצחה כשלג, שנאלצה לחיות עם גמדים ביער, ולא עם בני אדם בוגרים ברמתה, מפחד שאימה המקנאה תהרוג אותה, למרות שהיא, כביכול, חפה מכל פשע מיני-נשי. הוא וודאי מכיל את מצנפתה האדומה של כיפה אדומה התמה, שכל הגברים בעיניה הם זאבים רעים. הוא מכיל את צמת הזהב הארוכה של רפונצל הנערה הכלואה המגדל, שהאמינה שהיא מכוערת, עד שהנסיך גילה לה עד כמה היא יפה, ועוד.

 

יותר מן העובדה שהארגז מכיל דמויות של נערות אומללות, קורבנות מין ורגש, חסרות שמץ של בטחון עצמי – הרי שהוא עצמו – עצם קיומו בלא-מודע, ואחזקתו כנדוניה סודית השמורה בצד, מעידה על חוסר בטחונה התדיר של האישה ועל חששה שהיא עלולה להיזרק מן הזוגיות בכל רגע. נישואיה של האישה אינם מקום בטוח עבורה, וביתה בעצם אינו ביתה, כי "בזכות" אותו ארגז, היא נוצרת בליבה חוויה מתמדת שהיא נכנסה אל נישואיה מעמדה נחותה של חסרת-כל נצרכת. היא אינה שווה בין שווים, כי בהשוואה לביתו ונכסיו של הגבר שלקח אותה לאישה, היא באה רק עם ארגז...  האישה, המחזיקה בדמיונה את ארגז הנדוניה שלה, תמיד חווה את עצמה כנסמכת אל שולחן אדונה – גם אם בפועל היא זו שהביאה את כל הממון עליו מתבססים החיים בפועל, וגם אם בפועל חיי בני הזוג הינם תוצר של עבודת צוות של שני בוגרים.  

 

העובדה שהאישה, מעצם הגדרתה הגופנית בסיסית, מביאה אל הנישואים את רחמה, שיולד עוד ועוד פיות נזקקים, בעוד שהבעל מביא אל הנישואים זוג ידיים מפרנסות, שאמורות להאכיל פיות אלו ולהגן עליהם, הופכת אותה בעיני עצמה לטפילה, שאין לה כלום משל עצמה. חוויה בסיסית נשית זו מעוותת מראש את מערכת היחסים הזוגית, כי האישה עושה הכול כדי למנוע מבעלה לדעת ש"רכש לו חפץ פגום". מאחר והאישה תופשת את עצמה, בלא מודע שלה, ביחס לעולם החברתי בכללותו כמי שצריכה ולא כמי שנותנת, היא לובשת על עצמה תמיד התנהגויות של נשיאת חן וריצוי המאפיינות בני מעמד נחות.

 

כל עוד האישה לא תעריך, בכל ישותה, את העובדה שהיא אחראית על יצירת המשכיות החברה, והקיום החברתי תלוי רק בה - היא תמשיך להתייחס אל עצמה כאל יחפנית הנסמכת אל שולחן החברה הגברית, ולסבול מנחיתות מעמדית ורגשית.
 
אירי ישראלי-רושין

בדרך לאדם שלם – www.adamshalem.com

 

 

 

הגיבי לכתבה:                                               מעניין? שילחי לחברה

 

 

 

_________________________________________