נשים נוהגות - תשכחו מהסטיגמות

מאת: מערכת הדרך למעלה

 

 

עוד על נשים:

מסע בעקבות נשים

היום בו הפסקתי לאכול

של מי הפנסיה הזאת לעזאזל?

אימהות ללא אם

כשהחפצים בבית לא מוצאים את מקומם

שובה של האינטואיציה הנשית

פתאום, באמצע החיים

המדריך לאהבה

דיינו

סדר נשים

תוספת רגישות על חשבון האגו

המוח שלו ושלה

נשים וצבא בישראל

חטאי האם

מיהו הגבר החדש?

מחשבות על השכול הלאומי

סטטוס - המניע החזק

קרדיטים - סוגיה פמיניסטית?

אל תבכי ילדה

תזונה וחיי המין

תרומת הטיפול הפמיניסטי

מי מרגיז אותך?

אור ירוק מציגה מציגה מקבץ של מחקרים מפתיעים, השוברים את המוסכמות בכל הנוגע לנהיגת נשים * נשים הן נהגות זהירות יותר מגברים, נפגעות הרבה פחות בתאונות דרכים, בהחלט מסוגלות להשפיע על הבנים לנהוג כמו שצריך * אור ירוק תקיים יום עיון מיוחד בנושא

 

הנה כמה עובדות, העולות ממחקרים שבוצעו בישראל ובעולם לאחרונה ועוסקים בנהיגת נשים: 

 

  • חלקן של הנשים בקרב הנהגים בישראל דומה לחלקם של הגברים (40% לעומת 60%).

 

  • נשים מאופייניות בנהיגה זהירה יותר מאשר גברים, כפי שהדבר מתבטא במעורבותן הנמוכה יותר באופן משמעותי בתאונות דרכים קשות וקטלניות (15% בתאונות קשות ו-10% בתאונות קטלניות).

 

  • לנשים יש יכולת השפעה חיובית על נהגים גברים ונכונות לבטא התנגדות לנהיגה לא בטיחותית.

 

  • ניתן להשתמש באפקט הממתן של נשים על נהיגת גברים, באמצעות העצמת תפקידן כמתנגדות פעילות לנהיגה מסוכנת. פעילות זאת עשויה לסייע בשיפור דפוסי הנהיגה של הגברים ואף לעודד גישה בטיחותית יותר כלפי נהיגה ובטיחות בדרכים בקרב הנשים עצמן.

 

ב-6 במארס 2008 תקיים עמותת אור ירוק יום עיון בנושא נשים ובטיחות בדרכים. יום העיון יתקיים באוניברסיטת בר-אילן, ופאנל המומחים ינסה להשיב לשאלות כמו: למה נשים נפגעות פחות בתאונות ואיך אפשר להשתמש בכוח הנשי כדי להפחית את ההיפגעות. ביום העיון ידונו גם בנושא נשים במגזר הערבי בהיבט של נהיגה זהירה ובטיחות בדרכים.

 

תוצאות המחקרים מביאות לידי מסקנה, כי שילוב משמעותי של נשים כנהגות או כמלוות נהגים צעירים, עשוי להפחית את מספר התאונות ולהקטין את חומרתן. זה גם הרקע לפרוייקט ה"מלאכיות" של עמותת אור ירוק, המבוסס על ממצאי המחקרים הקובעים שבנות המשתתפות בפרוייקט עוברות הדרכה מיוחדת במגמה להשפיע על בנים הנוהגים בצורה פרועה לשנות את התנהגותם.

 

חלקן של נשים בקרב הנהגים בארץ דומה לחלקם של הגברים – 40% לעומת 60%, ודומה לממוצע במדינות מערביות (עפ" SARTRE) הנתון המשמעותי קשור למעורבותן הנמוכה יותר באופן משמעותי של נשים בתאונות דרכים קשות וקטלניות – 15% בתאונות קשות, 10% בתאונות קטלניות.

 

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בדקה את מעורבותם של גברים ונשים בתאונות דרכים לפי חומרת התאונה, והרי התוצאות לשנת 2007 (עד סוף ספטמבר):

 

  • תאונות קשות: 1,592 גברים היו מעורבים בתאונות קשות (84.55%), בהשוואה ל-291 נשים (15.45%) שהיו מעורבות בתאונות כאלו.

 

  • תאונות קטלניות:   367 גברים היו מעורבים בתאונות קטלניות (89.51%), בהשוואה ל-43 נשים (10.49%) שהיו מעורבות בתאונות קטלניות ב-2007.

 

אחד המחקרים ערך תצפיות בצמתים ובמחלפים של דרכים בין-עירוניות סמוך לתל-אביב. התברר, כי גברים ביצעו יותר התנהגויות נהיגה אגרסיביות מנשים: פי 2 יותר גברים מנשים צפרו או חתכו נהגים במעבר נתיב יחיד, ופי 3.5 יותר גברים מנשים ביצעו התנהגויות אגרסיביות קיצוניות.

 

המחקרים השונים מצביעים על הבדלים משמעותיים בדפוסי הנהיגה בין שני המינים:

 

  • נשים דיווחו לעורכי מחקרים על תחושה חזקה יותר של ציות לחוקי התנועה מאשר גברים, והעריכו חוקי תנועה באופן חיובי יותר מגברים.

 

  • גברים נוהגים בממוצע במהירות גבוהה מאשר נשים, מבצעים יותר עקיפות, מעורבים יותר בעבירות תנועה בשכרות ונוטלים יותר סיכונים.

 

  • בקרב נהגות בגילאי 16 עד 20 תחת השפעת אלכוהול הסיכוי להיות מעורב בתאונה קטלנית קטן בעשרות אחוזים מאשר הסיכוי בקרב נהגים-בנים באותה קבוצת גיל.

 

  • נהגי-גברים, בעיקר צעירים, נוטים יותר מנהגות לנסוע במהירות מופרזת, ולכן הסיכוי לגברים להיות מעורבים בתאונות בכלל ובתאונות קטלניות בפרט גבוה מאשר לנשים.

 

  • ממחקר שערכה ד"ר אורית טאובמן בן-ארי מאוניברסיטת בר אילן עולה, כי יש הבדלים בין ההתייחסות של גברים ונשים לגבי נהיגה: גברים צעירים מדווחים על תדירות גבוהה יותר של נטילת סיכונים במהלך הנהיגה והם תופסים את הנהיגה ככוללת יותר ריגושים חיוביים וכפוטנציאל לנזק הדימוי העצמי שלהם. לעומת זה, נשים נוטות לתפוס נהיגה מסוכנת כשלילית ומאיימת.

 

  • נשים רואות את עצמן יותר כנהגות אחראיות, בעוד שהגברים רואים עצמם יותר כנהגים אימפולסיביים.

 

הגיבי לכתבה:                                               מעניין? שילחי לחברה

 

 

 

_________________________________________