מסע בעקבות נשים

מאת: מתוקה לוביאניקר

 

 

עוד על נשים:

היום בו הפסקתי לאכול

של מי הפנסיה הזאת לעזאזל?

אימהות ללא אם

כשהחפצים בבית לא מוצאים את מקומם

שובה של האינטואיציה הנשית

פתאום, באמצע החיים

המדריך לאהבה

דיינו

סדר נשים

תוספת רגישות על חשבון האגו

המוח שלו ושלה

נשים וצבא בישראל

חטאי האם

מיהו הגבר החדש?

מחשבות על השכול הלאומי

סטטוס - המניע החזק

קרדיטים - סוגיה פמיניסטית?

אל תבכי ילדה

המדריך למתגרשת: לשרוד את החגים

תשעה חודשים של טירוף חושים

להתחיל מבראשית - לידה

הריון: אור שמחה ובריאות

תזונה ומתח

תזונה וחיי המין

תרומת הטיפול הפמיניסטי

מי מרגיז אותך?

כל אזכור על נשות התנ"ך ("אינטימיות נשית בין דפי התנ"ך" על אומנותה של יפה נבו) גורם לי לשוב לדון ולשוחח באותן נשים ועולמן, ואכן ציוריה המדהימים מביעים היטב את החוויה הנשית, הצבעוניות והמסר  הנשי.

אמנם המיזם התיירותי שלי- "הטיולתרון טיול עם תיאטרון" קיים כבר כשנה וחצי אולם נושא החוויה הנשית, העוצמה הנשית והעולם הנשי מפעפע ועולה כל פעם מחדש ועתה  לקראת יום האישה הבינלאומי וכהתייחסות לתערוכה של יפה נבו, אני מבקשת לחזור לדיאלוג הנשי, אל אותן נשים - בטיול וירטואלי שאולי גם יעודד נשים  להמשך הדיאלוג הנשי בטיול  האמיתי!

 

הנישה הנשית בתנ"ך היא מצומצמת. התנ"ך נכתב ע"י גברים בחברה פטריארכלית. השופטים המלכים המנהיגים, תיאורי המלחמה, הקונפליקטים ותיאורי האירועים רובם ככולם נכתבו מנקודת מבט גברית לעומת חלקן המזערי של הנשים בתנ"ך. הכתיבה הנשית הנדירה בתנ"ך, מגלה עולם ומלואו ומוכיחה כמו תמיד כי לנשים יש נוכחות  משפיעה. אפשר למצוא נשים פמיניסטיות וחזקות כבר אז גם אם נוכחתן המספרית דלה.

 

יעל, דבורה, יהודית, בעלת האוב ואיזבל נשים חזקות, שונות, מודעות לעצמן ומשנות את העולם.

יעל  אשת חבר הקיני  (קרויה כמו שאר הנשים בתנך בשם בעלה) במה ייחודה?

לבדה באוהל, נאלצת לקבל החלטות גורליות, על עצמה? על בעלה-משפחתה? על מדיניות השבט שלה?

סיסרא (שר צבא יבין מלך כנען) מיצג השלטון המקומי, לו היה שבטה הקיני נאמן, מגיע לאוהלה  שפוף וגמור מהקרב ומוצא אצלה פיסת אדמה ידידותית- ניטרלית, מקום מסתור מפני רודפיו בני ישראל. והיא בוגדת בו?!

אכן כן, אפשר לראות בה אישה בוגדנית (אחד מתכונות האישה כפי שמוצגות בידי גברים) אולם אפשר גם לראות בה אישה נחושה והחלטית השוקלת  (אם אפשר לומר "בצורה קרה ומחושבת"- גברית) את מצבו העתידי של השבט שלה!  בחושיה ובאינטואיציות הנשיות שלה היא הבינה שהשלטון המקומי עומד להתחלף! ולכן היא מקדימה ומוכיחה מעשה נאמנות לשלטון החדש.היא הורגת את סמל השלטון הקודם (סיסרא,שברח בגפו משדה הקרב!).

על מעשה זה היא מקבלת תשבחות ושיר הלל מנציגת השלטון החדש! -דבורה:

 "תבורך מנשים יעל אשת חבר  הקיני , מנשים באוהל תבורך".

אחדות נשית בצמרת ופרגון נשי.

ובמבט אחר על יעל האישה ועל כך רומז הכתוב

 "בין רגליה כרע נפל שכב, בין רגליה כרע נפל, באשר כרע שם נפל שדוד"

 האם פיתתה או האם נאנסה? (שבע פעמים עפ"י חז"ל)

יעל משתמשת בנשיותה לביצוע משימה חשובה!? (כמו יהודית שהרגה את המלך אליפורני והצילה את ירושלים)   או שמא מגיבה באופן נחוש, עצמאי והחלטי על השפלתה (אדנותו של סיסרא והאונס בידי איש צבא).

 

דבורה אשת לפידות (בעלה) קרויה גם דבורה הנביאה,  מעמדה ומנהיגותה הכריזמטית מאפשרים לה להיקרא עפ"י עיסוקה. (כמו גברים אחרים במעמדה: אליהו התשבי, דויד המלך)

השירה שלה היא גן עדן של כתיבה נשית בתוך ים של כתיבה גברית בתנ"ך.

דבורה מדברת על עצמה כשווה לגברים, יש בפרק אודותיה ובשירתה שלה, התייחסות לעצמה הן כאישה והן כמנהיגה , כלוחמת כאסטרטגית, כאם:

"אנכי לה' אנכי אשירה",    "עד שקמתי דבורה שקמתי אם בישראל"

 "ומשכתי אליך  אל נחל קישון את סיסרא..... ונתתיהו בידך"

השימוש שלה במילים לקוחים מהעולם הנשי:

 "שלל צבעים רקמה צבע רקמתים לצוארי שלל"

 ובנוסף היא מפרגנת ומתייחסת לנשים נוספות – ליעל – מברכת אותה ו"לאם סיסרא" המבכה את בנה שלא חזר מן הקרב- מבינה אותה מנקודת מבט נשית ואימהית.

 

מיהי בעלת האוב? איך וכיצד השפיעה על המלך שאול?  היום היינו קוראים לה אישה רוחנית, מתקשרת, מטפלת הוליסטית, מתקנת תדרים ולאחרונה גם מאמנת! (Coach)

שאול המלך הגיע אליה כשהוא מיואש, סוף מלכותו וכשלון הקרב עומדים נגד עיניו, אין לו דמות רוחנית שתעודד ותנחה אותו (שמואל הנביא כבר מת).  שאול יוצא מביתה לאחר "טיפול התקשור" שלה, בגו זקוף לקראת מלחמתו האחרונה, הוא לא קיבל בשורה מעודדת, אך די  בנוכחותה של האישה היודעת מלאכתה כדי לעודדו לצאת למלחמה כמלך, והיטיב לתאר את מצב נפשו, רגשותיו ועמידותו האיתנה בשדה הקרב – שאול טשרניחובסקי בבלדה "בהר הגלבוע".

 

איזבל – אשתו של אחאב  מלך ישראל ושותפתו המלאה במלוכה.  טביעת אצבעה והשפעתה ניכרת באותה מלוכה ממש כשהיא מושכת בחוטים, מנווטת, מתחמנת וזורעת תככים על מנת להוביל את האירועים כראות עיניה.  (משיגה את כרם נבות עבור אחאב)

איזבל  מעורבת בכל נושאי השלטון, הדת  והמדינה, מכניסה את נורמות השלטון שהביאה מבית אביה בצידון, את דתה ומנהגיה ומאיימת על מוסד הנבואה-דת במלכות ישראל.

התנ"ך לא אוהב אותה ולא מפרגן לה, אליהו הנביא נלחם בה ובנביאיה, אולם היא מככבת בכותרות הספר (מלכים) וממשיכה למלוך לבדה אחרי מותו של בעלה עד למותה הדרמטי, הנשי והצבעוני המתואר  במקרא:

 " ואיזבל שמעה ותשם בפוך עיניה ותיטב את ראשה ותשקף בעד החלון" והמורד בה- יהוא מתייחס אליה כבת מלך גם במותה:

"פקדו נא את הארורה הזאת וקברוה כי בת מלך היא"   אישה זרה, חזקה, מעוררת הרבה מחלוקות, שנואה – אך בת מלך!

 

אלו הן הדמויות הנשיות בטיול-תיאטרון של הטיולתרון.

טיול “נשים בעקבות נשים אז והיום”. טיול משולב בהצגות קצרות אודות הדמויות הנשיות ואחרות והאירועים שקרו בעמק וההר (יזרעאל, חרוד והגלבוע)

 בתום חלקן של נשות התנ"ך מגיע הטיול לנשים של היום  בעמק, נשים שהטביעו חותם תרבותי כל שהוא רבקה שטורמן-מחול, אולגה חנקין - מילדת מראשונות ההתיישבות בעמק, רינה פירסטנברג - מיסדת הגבעתרון וגם אישה אחת בת זמננו טפת נבו , השורדת בחוות בודדים בגלבוע.

 

לקראת יום האישה הבינלאומי  2008 התוסף  גם  טיול ג'יפים לנשים בעקבות נשות התנ"ך!

פרטים בלוח האירועים ובאתר:    www.cuponofesh.co.il/zimcity.php?zid=1420

 

 
הגיבי לכתבה:                                               מעניין? שילחי לחברה

 

 

 

_________________________________________