נשים בתקשורת - הדרה מיגדרית

מאת: שדולת הנשים, אפריל 2007

 

עוד על נשים:

של מי הפנסיה הזאת לעזאזל?

אימהות ללא אם

כשהחפצים בבית לא מוצאים את מקומם

שובה של האינטואיציה הנשית

פתאום, באמצע החיים

המדריך לאהבה

דיינו

סדר נשים

תוספת רגישות על חשבון האגו

המוח שלו ושלה

נשים וצבא בישראל

חטאי האם

מיהו הגבר החדש?

מחשבות על השכול הלאומי

סטטוס - המניע החזק

קרדיטים - סוגיה פמיניסטית?

אל תבכי ילדה

המדריך למתגרשת: לשרוד את החגים

תשעה חודשים של טירוף חושים

להתחיל מבראשית - לידה

הריון: אור שמחה ובריאות

תזונה ומתח

תזונה וחיי המין

תרומת הטיפול הפמיניסטי

מי מרגיז אותך?

רק 20% מהמופיעים בתקשורת בשנת 2005 היו נשים

ברדיו, בטלוויזיה וגם בעיתונות הכתובה!

יו"ר שדולת הנשים רינה בר טל: התקשורת ממשיכה להנציח את אפליית הנשים ואף מקצינה אותה.

 

במשך העשור האחרון לא השתנתה תמונת המציאות העגומה לפיה הנשים מהוות מיעוט בולט בתקשורת. מחקר מ 2005 מציג נתונים זהים לאלו משנת 1995 :  רק 20% מהמופיעים בתקשורת הם נשים.  נשים משמשות כתבות פחות מגברים (23% נשים, 77% גברים בממוצע), הן מודרות לתחומי סיקור ופרשנות מוגדרים והן צעירות מהגברים גם בתפקידים זהים .

רק 23% מהמרואיינים בתוכניות אקטואליה הם נשים, אך הן מהוות יותר מ 40% מהמרואיינים בתוכניות בידור ואירוח

 

נושאי הדיווח של נשים מתמקדים בסוגיות כלכליות-חברתיות (עוני, אבטלה, שביתות). שאר התחומים הם נחלתם הכמעט בלעדית של המשתתפים הגברים:

חלוקה מגדרית של כתבי וכתבות החדשות לפי נושא הדיווח, 2005 (אחוזים)

נשים מהוות רק 15% מהמרואיינים בנושאי פוליטיקה וממשל ,

רק 20% מהמרואיינים בנושאי חברה וחקיקה ורק 20% מהמרואיינים בנושאי מדע ובריאות!

 

נשים בספורט – 5% בלבד מהידיעות במדורי הספורט עוסקות בנשים, ורוב התמונות של נשים במדורים אלו מציגות נשים בתפקידי תלות – קרובות וחברות של הספורטאים השונים.

 

נשים מוצגות כקורבנות פי 2 מגברים והסטטוס המשפחתי שלהן מוזכר פי 2 מאשר זה של הגברים.

  

עתונות ערבית 

70% בשנת 2006  מהעיתונאים הם גברים ושליש מהידיעות בענייני נשים כלל לא כללו את שם כותב הידיעה.

כתבות בנושאי נשים מופיעות בעמודים האחרונים של העתון, יש בממוצע פחות ידיעה אחת בשבוע על נשים ו בכמחצית מהמקרים הנשים לא היו בעלות מעמד או עיסוק, ולרוב הופיעו בתפקידים מסורתיים, אף שבחברה זו שיעור גבוה יחסית של סטודנטיות (54%)

 

במה לנשים בערוצים המסחריים – בחברת החדשות יש הרבה יותר תוכניות אקטואליה ותחקיר בהנחיית נשים!

35% מתוכניות האקטואליה והתחקיר של חברת החדשות של ערוץ 2 הן בהנחיית נשים לעומת פחות מ 5% בערוץ 10 . "טלעד" נתנה במה לנשים בתוכניות אקטואליה ותחקיר, אך לא בתוכניות בידור ואירוח; "קשת" שיתפה את הנשים באופן כמעט שווה בשני הז'אנרים; "רשת" נתנה מקום לנשים בעיקר בתחום הבידור ופחות בתחומי אקטואליה ותחקיר, וכך גם ערוץ 10.

 

התקשורת משעתקת את נחיתות המורות –

למרות שנשים מהוות כ-89% מכוח האדם של מערכת החינוך בישראל, גברים מופיעים פי 1.6 בסיקור החדשותי של מערכת החינוך.

רק שביעית מהסיקור על מערכת החינוך מתייחס לשכרן של המורות או תנאי עבודתן

 

קריינות פרסומות על טהרת הקול הגברי.

מרבית הקריינות המלווה את הפרסומות נעשית על ידי גבר משום שדמותו נחשבת אחראית ואמינה יותר מן האישה, המזוהה כהיסטרית ורגשנית. בשל התפיסה שהקול הגברי הוא ענייני ורציונלי, גם בפרסומות הפונות לקהל יעד נשי נשמע בדרך כלל קריין. ככל שהמוצר יקר או יוקרתי יותר, כן פוחת השימוש בקול הנשי לקריינות וקטנה הנוכחות הנשית על המסך

 

בלמעלה מ95% מהפרסומות לבנקים ורכב הקריין הוא גבר, ב 80% מהפרסומות למזון וב 60% מהפרסומות למוצרי קוסמטיקה.

 

החשיפה של חלקי הגוף הנשיים, שאינה רלוונטית למוצר ולסגולותיו, גדולה עד פי שניים מחשיפת איברי הגברים.

 

נשים ברשת: בשנת 2005 כ 45% מהגולשים ברשת הן נשים, אך הן עדיין מהוות מיעוט בעמדות מפתח של תיכנות וניהול פורטלים.

 

 

____________________
הגיבי לכתבה:                                               מעניין? שילחי לחברה

 
 

_________________________________________