קץ הנישואין?

מאת: נעמי שוורץ

עוד:

האם גם לנשים יש ליבידו?

אמא או פרופסור

מי צריך סקס?

טיול שנתי מהגהינם

ליל הסדר

המוסכניק, או: לישון עם האוייב

דייטינג מול הטלויזיה

אין מדים - אין סקס!

הרופא

הגננת לאה

אהבה ברכבת

אני מתנה

כלים שלובים

הרפתן

המפליץ

אחי הקטן מתחתן

כדורסל

סקנדינביה מכתיבה את הבון- טון בנושאי משפחה והשינויים החלים בה. חוקרים רבים סבורים שהדגם המוכתב ע"י הארצות הסקנדינביות יתפשט בכל העולם, והדגם הזה קובע באופן אמפירי כי מוסד הנשואים מגיע לקיצו.

למעלה מ60% מהילדים השבדים והנורבגים, נולדים למשפחות חד הוריות או לזוגות שלא נישאו, ואין זה מקרי שמדינות אלה נתנו לגיטימציה לנשואים של בני אותו מין כבר לפני כעשור.

תהליך הפרדת ההורות ממוסד הנשואים, הטרנד  של המשפחה הנורדית, הולך ומתפשט בכל רחבי אירופה.

כבר בשנות השישים הובילה סקנדינביה את המהפכה המינית, את השימוש בגלולות למניעת הריון, את מספר ההפלות וההפרדה בין סקס והולדה.

התנועה לקידום ושחרור האשה הביאו לגיל נשואים מאוחר יותר, הגמשת הטאבו על גרושים והולדת ילדים מחוץ למוסד הנשואים.

ההיבט הכלכלי של מדינת הסעד המורחבת והגישה התרבותית המתבקשת איפשרו את הדבר: המדינה נטלה על עצמה את תפקיד המפרנס, זה שהיה מוטל באופן מסורתי על כתפי הגברים, ע"י הבטחת מקומות עבודה והכנסה לכל אזרח,ומובן שקל יותר להתגרש או ללדת כאשר ההכנסה החודשית, הדיור הבריאות וההשכלה מובטחים.

המיסוי הגבוה הנדרש לקיומה של מדינת הרווחה הביאו לאימפקט עצום על המשפחה הסקנדינבית: נשים נאלצו לצאת לשוק העבודה, מה שהביא להתפתחותם של מעונות היום, (התגלמות חלומה של סימון דה בובאר).

במצב ענינים כזה של כלכלה מובטחת וסידור נוח לילדים, מוצאים עצמם זוגות רבים חופשיים לנהל חיים עצמאיים ומשוחררים ואינם רואים בקיום המשפחה הכרח שימנע מהם לחפש את אושרם ולקשור קשרים רומנטיים חדשים.

אך אין להתעלם מהמניעים התרבותיים – אידאולוגיים לירידה בקרנם של הנשואים:

- רבים מהסקנדינבים מחזיקים בדעות סוציאליסטיות ופמיניסטיות בעלי גוון רדיקלי וסבורים כי הנשואים הינם המחסום האחרון לשוויוניות בין המינים.

-שבדיה הינה המדינה החילונית ביותר בעולם, והסקנדינבים עצמם קושרים בין דת לנשואים על כן ניתן לראות בחילון גורם המשפיע אף הוא על ירידה באחוזי הנשואים.

למרות המנעותם של הסקנדינבים מבדיקת השפעת גורמים אלה על ילדיהם, צצים פה ושם מחקרים המצביעים בודאות על השפעה שלילית בין התפרקות התא המשפחתי ומצבם הנפשי של הילדים. מחקר (בריטי דווקא) שעקב אחר ילדים בסקנדינביה החל מ1953 מצא כי אלה, המשתייכים למשפחה חד הורית, לוקים בבעיות נפשיות רבות ללא קשר להכנסה או לסטטוס הכלכלי של המשפחה המצומצמת.

אך לא רק בעיות נפשיות מתעוררות בקרב ילדים אלה, המחקר הצביע על תמותה גבוהה יותר ביניהם, על פציעות רבות יותר,רמת תחלואה גדולה יותר ובעיקר על דכאון וחוסר בשמחת חיים.

כאמור התופעה של ירידה באחוז הנישאים, העלייה במגורי זוגות שאינם נשואים כמו גם הורות משותפת ללא הסדר דתי – אזרחי, או משפחות חד הוריות, אינה נחלת הארצות הסקנדינביות, אך הם מקבלים משנה תוקף בארצות אלה בשל הגורמים שצוינו, ובעיקר מצב כלכלי משביע רצון ומדיניות רווחה מפותחת.

התפשטות התופעות הללו הינה בלתי נמנעת. הגורמים המעכבים או מקדמים אותה הינם בראש ובראשונה מידת הדתיות או החילוניות המתקיימת במדינה. מחקר שנערך ב2002 ע"י מכון מקס פלנק מצא שבארצות קתוליות אין הדבר נפוץ.

הדמוגרפית הבריטית הנודעת, קתלין קירנאן, מחלקת את אירופה ל3 אזורים : הארצות הנורדיות שהן המובילות את אחוזי הלידות שמחוץ למסגרת הנישואים( כמו גם צרפת.)

מיד אחריהם באחוזים נמוכים מעט יותר הולנד ובלגיה, בריטניה  אירלנד וגרמניה (בקבוצה זו נמנות גם ארה"ב וקנדה) ואילו מדינות כספרד, פורטוגל, איטליה, יוון ושוויצריה נמנות על הקבוצה בעלת האחוזים הנמוכים ביותר של לידות מחוץ למסגרת הנשואים.

שלושת הקבוצות הללו מאופיינות גם באחוזים מקבילים של נישואי בני אותו המין. מה שהחל בארצות הצפון בשנות ה90 התפשט עתה לאירופה כולה למעט הארצות השמרניות בעלות מוסדות קתוליים דומיננטיים.

אי אפשר להמנע מהקשר המסתמן בין שתי התופעות, המפרידות את ההורות מהנישואים.

קארי מוקסנס, סוציולוגית המתמחה בהשפעות הגרושים הינה מהחוקרות הבולטות של מדעי החברה בנורבגיה. כפמיניסטית היא רואה בנשואים והישארותה של האם בבית אמצעים לדיכויה של האשה ותומכת בהתלהבות במגורים משותפים ובהורות ללא נשואים. מאמרה "נישואים ריקים מתוכן" משנת 1993 התפרסם אף מחוץ לסקנדינביה ובו קבעה כי הנשואים בין בני אותו מין מצביעים על היתרוקנותו של מוסד הנישואים מתוכן. היא סבורה שהומוסקסואלים הם חלוצי ההפרדה בין נשואים להורות.

 הדמוגרפית קתלין קירנאן משרטטת מודל בן 4 שלבים בבניית המשפחה החדשה הנפוצה בארצות סקנדינביה.

-         בשלב א, זוגות נישאים ורק לאחר מכן יולדים (הארצות הקתוליות).

-         בשלב ב, מתקיימת תקופת נסיון של מגורים משותפים טרום נשואין או הורות (ארה"ב, וישראל במידה רבה נמצאות בשלב זה).

-         בשלב ג' המגורים המשותפים ללא נשואים מקבלים לגיטימציה ובמקרים רבים נולדים ילדים ללא מיסוד הקשר.

-         ובשלב ד' אין כל קשר בין הנישואים להורות כנהוג במדינות סקנדינביה, כאשר רוב הילדים נולדים מחוץ למסגרת ממוסדת.

קירנאן סבורה שארצות המגיעות לשלב כולשהוא ממשיכות ממנו והלאה לשלב הבא ואין כל דרך חזרה.

הכוחות הדוחפים את המדינות לעבר המודל הנורדי הינם אוניברסליים ולא ירחק היום וארה"ב תגיע לשלב השלישי והרביעי. כבר עתה מובילה ארה"ב באחוזי הגרושין ומשפחות חד הוריות בעוד שבדיה מובילה בפיחות הנישואים והולדת ילדים רבים יותר מחוץ למסגרת. רק אמונתם הדתית והעדר מדיניות סעד ליברלית היא שמונעת את השלבים הבאים מהאמריקאים.

בהיותם שמרנים למדי רואים  האמריקאים בנישואים מוסד שימשיך להתקיים לעולם  ועד, אך נראה שטעות בידם שכן אותם כוחות, הפועלים בסקנדינביה פועלים גם בחברה זו. זו הסיבה שהנשיא בוש נזעק כנגד נישואים של בני אותו מין ומנסה לתגמל את המשפחה המסורתית ולעודד אותה.

מתוך הוויקלי סטנדרד- www.weeklystandard.com

 מעניין? שילחי לחברה                                         כיתבי אלינו

 

 

___________________________________________