הכרות מוקדמת של ילדים עם המחשב – האם היא טובה?

מאת נטע הדר

 

עוד:

ילד ראשון - ילד שני

לחסן - כן או לא?

מיומנה של דולה

טיפול במחלה נגיפית בפה ע"י חלב עיזים

לצלוח את גיל ההתבגרות

הורות עכשווית

להיכנס להריון - לא משחק ילדים

חינוך ללא חומות

תזונת ילדים בחופש הגדול

אימהות, קריירה ותזונה נכונה

אמא'לה, הילד לא רוצה לאכול

אני לא הסבתא, אני האמא..

תסמונת "מגיע לי!"

איבחון מתבגרים עפ"י כתב היד

רחיצת התינוק

יציבה לקויה ובעיות קשב וריכוז

שעת סיפור

להיות שלימה במקום מושלמת

אהבה בכל החושים

הנקה וצום בכיפור

היפוך עובר

לדבר עם המתבגרים שלנו

הנקה במקום ציבורי?

סטריפינג - הזכות לבחור

חרדות לידה?

אבא, אימא, קצת יותר לאט!

מי "סופר אמא"?

אימהות חורגת מגבולות הביולוגיה

 

תינוקות, באופן טבעי, לומדים לגלות ענין במה שלפניהם ובמיוחד במה שהם רואים שמענין אותנו. הם רואים את הוריהם יושבים מול מסך המחשב ומתקתקים על הצג, צופים בהתרחשות על המסך המרצד – והם שולחים ידיים.

 

מיומניות מחשב הכרחיות כיום לכל אחד, החל מגילאי בית ספר יסודי, האם כדאי אם כך לרתום את הסקרנות הטבעית של הפעוט ולהתחיל את ההכרות עם המחשב מהגיל הרך, או שמא כדאי לחכות כמה שנים?

 

כמה סיבות לחכות עם המחשב

ניתן לומר בודאות שאם נרצה או לא – ילדינו ירכשו מיומנויות מחשב בגיל צעיר והוא יהיה חלק משמעותי מחייהם. גם אם עכשיו הם פעוטות, לא רחוק היום בו נצטרך להגביל את זמן המחשב שלהם. אז למה להקדים את המאוחר?

 

בגיל הינקות כל מה שסביב הילד מספק לו גירויים. במציאות עמוסת הפרטים, החפצים, הצבעים והקולות שסביבנו כדאי דוקא למתן את הגירויים ולא להוסיף עליהם. הרבה פעמים נראה שתינוק מעדיף לשחק במשהו פשוט, כמו כף מעץ, גם כשמולו צעצועים משוכללים ומעניינים, אותה "אוניברסיטה" של פעם היא היום כבר ממש קורסים לתואר שני.

 

בגיל הרך הילד מתפתח ומתעצב, רוכש מיומנויות תנועה ומוטוריקה, מיומניות דמיון ורגש. כדאי לעודד משחקים המחזקים את ההיבטים הללו. משחקי דמיון, פעילות גופנית וכדומה.

 

ואם לא התפתחותו התקינה של הילד היא השיקול המוביל, אז תחשבו על פירורי במבה בין המקשים וטביעות אצבע שמנוניות על המסך... אולי כדאי לחכות כמה שנים.

 

כמה סיבות לעודד התנסות עם מחשב בגיל צעיר

המחשב הוא ממילא חלק מחיינו ומחיי המשפחה אז למה לא להשתמש בו כאמצעי חינוכי? אם משתמשים בו במידה הוא בודאי יכול להציע תעסוקה איכותית, העשרה, ובילוי זמן "יוקרתי" עם הילה של "משהו של הגדולים". זה יהיה מלאכותי למנוע מהילדים גישה לאמצעי שעבורנו הוא כה שימושי ויומיומי.

 

"מחשב" זו מילה גדולה, וגם אם לא ניתן לגלוש באינטרנט לבד בגיל שלוש, אין סיבה שלא נחשוף לאתרים יעודיים לפעוטות או לשיחת סקייפ עם סבתא שגרה רחוק.

 

המטרה אינה להקנות ידע ומיומנות שימוש במחשב, אלה יגיעו בזמנם, אלא פשוט לא ליצור איסור מלאכותי או חיץ. המחשב שם, הוא כלי שימושי, וגם הילדים הצעירים יכולים להכיר אותו ולהתיידד איתו במידה.

 

כמה ואיך

הנוסחה להכרות מוקדמת עם מחשב בגיל צעיר היא בת שתי מילים: במידה, ובתיווך. לא מומלץ להקצות לילדה עמדת מחשב משלה בגיל שנתיים אלא לפנות זמנים קצרים וקצובים יחד, לפעילות משותפת מול המחשב. עדיף לבחור בפעילות שבה אינכם רק צופים פסיביים, אלא בפעילות אינטראקטיבית, שאותה ניתן למצוא באתרים יעודיים לפעוטות. ניתן להצטייד במקלדת לילדים שתאפשר לבצע פעולות פשוטות, או דוקא להתחיל להתאמן על שימוש בעכבר מהגיל הרך.

 

אנו יודעים איזה שפע אינסופי מחכה לנו בהזזת עכבר. הילדים לא זקוקים לשפע הזה. הכרות עם אתר אחד, או תוכנה אחת, שאליהם חוזרים שוב ושוב, עדיפה על פני שפע מבלבל של אפשרויות.

 

לסיכום, הכרות עם המחשב אינה הכרחית, בלשון המעטה, להתפתחות התקינה של ילדך. אבל המחשב שם, ואנחנו מולו לא מעט, אין טעם להעמיד פנים שהוא לא קיים, ואין טעם ליצור הרחקה דרמטית של הילדים ממנו. במידה ובתיווך, הוא יכול להעניק תעסוקה נחמדה לכמה דקות ביום.

 

תגובות: הגיבי על הכתבה                        מעניין? שילחי לחברה   

 

 

________________________________________