ילדים שואלים על המוות

מאת: בת-שיר סולמי

 

עוד:

חינוך ללא חומות

תזונת ילדים בחופש הגדול

אימהות, קריירה ותזונה נכונה

אמא'לה, הילד לא רוצה לאכול

אני לא הסבתא, אני האמא..

תסמונת "מגיע לי!"

איבחון מתבגרים עפ"י כתב היד

רחיצת התינוק

יציבה לקויה ובעיות קשב וריכוז

שעת סיפור

להיות שלימה במקום מושלמת

אהבה בכל החושים

הנקה וצום בכיפור

היפוך עובר

לדבר עם המתבגרים שלנו

הנקה במקום ציבורי?

סטריפינג - הזכות לבחור

חרדות לידה?

אבא, אימא, קצת יותר לאט!

מי "סופר אמא"?

אימהות חורגת מגבולות הביולוגיה

 

שעות הבוקר, התארגנות שגרתית לקראת הגן: הנעלה, הלבשה וסירוק ילדה בת ארבע, תוך מתן בקבוק ונדנוד העגלה של התינוקת בת השנה. לפתע נזרקת פצצה לאוויר: "אימא, גם את תמותי?"

 

אמנם התרגלנו כבר לשאלות שעולות מבתנו בת ארבע בתחומים שונים ומגוונים, שאלות שמשאירות אותנו פעורי פה ומחוסרי תשובה. אבל על מוות? מה יש לנו להגיד על מוות? עד כמה אנחנו, בינינו לבין עצמנו, עוסקים בסוגיה המשמעותית הזו? ואיך, לעזאזל להתחיל להסביר לילדה בת ארבע את עובדות החיים (והמוות)? האם להיות כנים ועובדתיים ולענות שכן, גם אנחנו נמות יום אחד ולהסתכן בכך שהילדה תפתח פחדים? או שעלינו להתחמק מתשובה חד משמעית באלגנטיות? ואולי עלינו לערוך שיפוצים בגרסה כדי למנוע ממנה פחד? האם יש מקום להשתמש בשקר ולהבטיח שלא נמות לעולם? איך נגיב לשאלות ילדנו בצורה שתעניק להם בטחון בנו ותאפשר בנייה בריאה וריאלית של תפיסת המוות בחייהם כילדים וגם כבוגרים?

 

שאלה של חיים או מוות?

מכירים את השאלות הישירות, שבאות כמו אגרוף בבטן, תמיד בזמן ובמקום הכי לא מתאימים מבחינתכם? שאלות שלא תמיד יש לנו מושג איך לענות עליהן ואיך תשובתנו תשפיע על הילד שלנו. נראה כי שאלות של ילדים על מוות תופסות אותנו תמיד רגישים ולא מוכנים. ממש כמו שאלות מהותיות אחרות כמו איך בדיוק מגיע תינוק לבטן של אמא? או בגיל מאוחר יותר: גם את ואבא עושים סקס?

 

מתי ילדים שואלים על המוות?

לפי פרויד,  בקרב ילדים בגילאי 4-6, אפשר לראות ניצני הבנה שיש תהליכים בחיים שאינם הפיכים, כמו לידה ומוות. לפי אותה תיאוריה, ילדים בגילאים אלו מתחילים להתעניין בשאלות קיומיות, תוך בניית המצפון – חוקי המוסר החברתיים. אם אתם הורים לילדים בגילאים אלו, ודאי נתקלתם לא פעם בשאלות על סופרים שכתבו ספרים: הוא מת? שאלות על גיבורי סיפורי התנ"ך: אברהם אבינו מת? בתקופה זו עולה רבות שאלת המוות. כמובן שיש ילדים שמתחילים לשאול לפני הגילאים האלו: ילדים שיש להם אחים גדולים, ילדים שנחשפים לחדשות או לחוויה של אדם קרוב שמת או שמדברים סביבם על אנשים שמתו.

 

איך נתמודד עם השאלות על המוות?

·                    כדאי לענות לילד בשאלה. מה אתה חושב? למה אתה שואל? מה נראה לך שיקרה?

           הרבה פעמים ילדים מתכוונים בשאלותיהם למשהו פשוט בהרבה ממה שאנחנו משערים, וכדי למנוע העמקה מיותרת אפשר לשאול אותם בפשטות בחזרה. דרך זו גם מפתחת את יכולתם להגיע בעצמם לתשובה מבלי להיות תלויים בתשובת הסובבים אותם.

·                    כדאי להתמקד בתשובותינו בפן החיובי של הדברים לפני שמגיעים לתשובה חד-משמעית. לדוגמא, במקרה של "אימא, גם את תמותי?" כדאי לענות שאנחנו צעירים ובריאים ויש לנו עוד שנים רבות לחיות על פני התשובה "כן".

·                    ישנן גישות שונות לגבי השאלה "האם לומר לילד את האמת". אם נשקר ונבטיח שלא נמות לעולם, במקרה של מוות של אותו הורה, הילד יחווה חוויה קשה יותר של בגידה וחוסר אמון, גם של אובדן וגם של ניפוץ האשליה שנבנתה עם השנים. כלל מומלץ להגיד את האמת ולעולם לא לשקר. אך אפשר למצוא דרך למפות את העובדות תוך כדי עידון המסרים.

·                    מומלץ להתייחס לשאלותיו של הילד בקצרה ולהפנות אותו לעשייה, ליצירה, לעבודה בתחום שמדבר אליו ושהוא אוהב, אפייה, גזירה, ציור, בנייה, השחלה. העשייה מומלצת בכל נטייה להתעסקות מועצמת במוות.

·                    כדאי לצמצם ולסנן את הסרטים והספרים שהילד פוגש בתקופה רגישה זו. כדאי להקדיש לו יותר זמן מהרגיל, לשבת איתו ולבדוק את התכנים בהם הוא צופה ולתת מענה אנושי לשאלות שעולות אם עולות.

·                    במקרה של מוות קרוב, יש הורים שלוקחים את הילד לבית העלמין. דחו את מועד הביקור בבתי העלמין לגילאים מתקדמים יותר בהם ההבנה למורכבות (ולפשטות) של המוות היא בהישג תפיסתו.

 

חשוב שנזכור, כי ברגע שנראה לנו כי תדירות השאלות על המוות היא גבוהה ומתפתחת חרדה סביב הנושא, כדאי יהיה לשתף את הגננת או המורה במקרה הצורך ולהתייעץ עם פסיכולוגית או יועצת בית הספר או באופן פרטי.

 

* הכותבת היא גננת במקצועה ובעלת תואר ראשון בחינוך.

 

תגובות: הגיבי על הכתבה                              מעניין? שילחי לחברה   

 

 

__________________________________________